GERİ DÖN

Lisans Programları


EĞİTİM FAKÜLTESİ - ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ - - ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ



Program Tanımları

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü 2024-2025 akademik yılında ilk kez "Özel Eğitim Öğretmenliği" adıyla lisans düzeyinde öğrenci almıştır. Özel eğitim bölümü 3 Doçent Doktor ve 2 Doktor Öğretim Üyesi ile hizmet vermektedir.

Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Programı alanında Lisans Derecesi almaya hak kazanmaktadırlar.

Lisans

Programa öğrenci kabulü Yüksek Öğretim Kurumu ve Öğrenci Seçme Yerleştirme Merkezinin belirlediği esaslara göre yapılmaktadır.

Önceki örgün öğrenmenin tanınması dikey, yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurulu'nun belirlemiş olduğu "Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik" çerçevesinde gerçekleştirilmektedir. Ayrıca Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi senatosunun önlisans ve lisans yatay geçiş yönergesi çerçevesinde gerçekleşmektedir.

Özel Eğitim Öğretmenliği alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin a) 240 AKTS'lik derslerin başarıyla tamamlanmış olması b) 4.0 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı ortalamayı elde etmiş olmaları gerekmektedir.

Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü, alanında profesyonel tutum, bilgi, beceri ve davranışlara sahip özel eğitim öğretmenleri yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bölüm, öğrencilerin kültürel anlamda gelişime açık olmalarını ve özel eğitim alanındaki güncel çalışmaları takip edebilmelerini hedeflemektedir. Bireysel farklılıkları dikkate alan, etkili iletişim becerilerine sahip ve özel gereksinimli çocukların ve ailelerinin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde eğitim almış meslek elemanları yetiştirmek önceliklerimiz arasındadır. Bu doğrultuda, programımızda özel eğitim öğretmenlerinin ihtiyaç duyacağı bilgi ve becerileri kazandıran dersler yer almakta, çocuklar, aileler, öğretmenler ve yöneticilerle iş birliği yapabilecek donanımlı özel eğitimciler yetiştirilmesi önemsenmektedir.

Özel Eğitim Öğretmenliği lisans programı mezunları "Özel Eğitim Öğretmeni" ünvanı ile Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarına Özel Eğitim Öğretmeni olarak atanmaktadırlar. Ayrıca mezunlarımız özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, danışmanlık merkezleri gibi sektörlerde, eğitsel materyal geliştiren iş yerlerinde, üniversitelerin akademik kadrolarında görev alabilmektedirler.

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler.

Öğrenciler her ders için ara sınav (veya proje, seminer, ödev gibi yarıyıl içi çalışma) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %40 ve yarıyıl sonu sınavının katkısı % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten (AA),(BA),(BB),(CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.

Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Programı’ndan mezun olabilmek için bir öğrencinin 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.

Tam Zamanlı

Adres: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dekanlığı, 65080, Zeve Kampüsü, Tuşba/Van Telefon: 04324445065 Fax: +904322251368 E-Posta: egitim@yyu.edu.tr Bölüm Başkanı: Doç.Dr. Abdurrahman Mengi

Bölüm Eğitim Fakültesinde bölüme tahsis edilmiş uygun fiziki mekâna sahiptir. Bölümün derslikleri teknolojik donanıma sahiptir. Bölüm öğrencileri kampüs alanı içinde bulunan Kütüphane, yemekhane, sosyal ve sportif tesislerden yararlanabilmektedir. Ayrıca bölümümüzde öğrenim gören öğrenciler TÜBİTAK, BAP ve farklı kuruluşlardan alınan desteklerle yürütülen projelerde bursiyer olarak çalışma ve deneyim kazanma imkânına sahiptirler.


Program Çıktıları

1 Öğrencilerin gelişimini izleyerek uygun ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanır.
2 Farklı özel eğitim gereksinimleri olan bireylerin gelişimsel ve öğrenme özelliklerini tanımlar.
3 Öğretim sürecinde alanında bilimsel dayanaklı strateji, yöntem ve tekniklerini kullanır.
4 Özel eğitimde destekleyici teknolojileri ve dijital araçları etkin bir şekilde kullanır.
5 Acil durumlarda ve kriz anlarında uygun müdahale yöntemlerini kullanır.
6 Çalışmalarında demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranışlar sergiler.
7 Mesleki gelişimi için eğitim ve seminerlere katılma ve kendini sürekli geliştirme motivasyonuna sahip olur.
8 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile iletişim kurma becerisi kazanır.
9 Özel eğitim alanında liderlik becerileri geliştirir ve ekip yönetimi becerileri kazanır.
10 Farklı disiplinlerden uzmanlarla işbirliği yaparak entegre bir yaklaşım geliştirebilme becerisi kazanır.
11 Özel gereksinimli bireyler ve aileleriyle etkili iletişim kurabilme becerisi kazanır.
12 Özel gereksinimli bireyler için etkili öğretim stratejileri ve yöntemlerini kullanma bilgi ve becerisi kazanır.
13 Bireysel farklılıklara uygun eğitim programları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır.
14 Özel gereksinimli bireylerin eğitimi için uygun materyaller geliştirme becerisi kazanır.
15 Özel gereksinimli öğrencilerin davranışlarını yönetme ve olumlu davranışları teşvik etme becerisi kazanır.

Program Çıktıları - Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi İlişkilendirme

TYYÇ
Program Çıktıları
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
BİLGİ
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
BECERİ
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Öğrenme Yetkinliği )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( İletişim ve Sosyal Yetkinlik )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YETKİNLİKLER ( Alana Özgü Yetkinlik )
1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Müfredat

D : Ders U: Uygulama L: Laboratuvar
1. Dönem
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
EFORGZ10001 Türkçe Atatürk İlkelerı ve İnkılap Tarıhı 1 Zorunlu 2 - - 3
EFORGZ10003 Türkçe Bılışım Teknolojılerı Zorunlu 3 - - 5
EFORGZ10005 Türkçe Türk Dılı 1 Zorunlu 3 - - 5
EFORGZ10007 Türkçe Yabancı Dıl 1 Zorunlu 2 - - 3
EFORMZ10010 Türkçe Eğıtıme Gırış Zorunlu 2 - - 3
EFORMZ10020 Türkçe Eğıtım Psıkolojısı Zorunlu 2 - - 3
EFÖEAZ10001 Türkçe Özel Eğıtım Zorunlu 2 - - 4
EFÖEAZ10003 Türkçe Zıhın Yetersızlığı ve Otızm Spektrum Bozukluğu Zorunlu 2 - - 4
Toplam 18 0 0 30
2. Dönem
Ders Kodu Dersin Sunulduğu Dil Ders Adı Ders Türü D U L AKTS Rapor
EFORGZ10002 Türkçe Atatürk İlkelerı ve İnkılap Tarıhı 2 Zorunlu 2 - - 3
EFORGZ10004 Türkçe Türk Dılı 2 Zorunlu 3 - - 5
EFORGZ10006 Türkçe Yabancı Dıl 2 Zorunlu 2 - - 3
EFORMZ10030 Türkçe Eğıtım Sosyolojısı Zorunlu 2 - - 3
EFORMZ10040 Türkçe Eğıtım Felsefesı Zorunlu 2 - - 3
EFÖEAZ10002 Türkçe Çocuk Gelışımı Zorunlu 3 - 3 5
EFÖEAZ10004 Türkçe İşıtme ve Görme Yetersızlığı Zorunlu 2 - - 4
EFÖEAZ10006 Türkçe Öğrenme Güçlüğü ve Özel Yetenek Zorunlu 2 - 2 4
Toplam 18 0 5 30