Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EFORGZ10005 | Türk Dili 1 | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Dilin özelliklerini ve sosyal hayattaki yerini kavratmak; Türkçenin tarihî dönemlerini öğretmek; Türkçenin ses ve şekil yapısını kavratıp, imlâ-noktalama işaretlerinin yerinde kullanılmasını sağlamak; anlam ve görevleri bakımında kelimeleri öğretmek; topluluk önünde sunum yapabilme becerisini kazandırmaktır.
Doç. Dr. Mustafa KAYA
1 | Hazırlıklı konuşmalar için ön hazırlık yapmayı öğrenir. |
2 | Sunum yaparken belli bir plan çerçevesinde yapmayı öğrenir |
3 | Dil ve iletişimin önemini kavrar |
4 | Dilin sözlü ve yazılı ifadede nasıl etkin kullanılabileceğini öğrenir. |
5 | Topluluk önünde sunum yapma becerisi kazanır. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Dil kavramı, dilin dosyal bir yapı olarak toplum hayatındaki yeri ve önemi, dil-kültür İliskisi, kültür-uygarlık ilişkisi, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri ve tarihi gelişimi, sanat-yaratıcılık ve toplum, Türkiye Türkçesi'nin grameri (Türkçe’nin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar, hece bilgisi, imla kuralları ve uygulaması, noktalama işaretleri ve uygulaması).
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dilin tanımı, özellikleri, millet hayatındaki yeri. Dillerin doğuşu üzerine geçmişten bu yana ileri sürülen teoriler. | ||
2 | Yeryüzündeki dillerin köken ve yapı bakımından sınıflandırılması, varlığı kabul edilen başlıca dil aileleri, konuşma dili ve yazı dili. | ||
3 | Türk dilinin tarih sahnesine çıkışı, Türk dilinin belgelerle takip edilebilen ve edilemeyen dönemleri, belgelerle takip edilebilen dönemler içerisindeki başlıca eserler ve şahsiyetler. | ||
4 | Türklerin tarih boyunca kullandıkları başlıca alfabeler, Türk dilinin bugünkü durumu ve Dünya üzerindeki yayılma alanları, yaşayan Türk lehçeleri. | ||
5 | Türkçedeki seslerin çeşitli yönlerden sınıflandırılması, Türkçe kelimelerin ses özellikleri, Türkçede ses olayları. | ||
6 | Büyük harflerin kullanıldığı yerler; Tarih, ay ve gün adlarının yazımı; Sayıların yazımı; Kısaltmaların yazımı. | ||
7 | Birleşik kelimelerin yazımı; Bağlaç ve bulunma eki olarak kullanılan ‘De’nin yazımı; Bağlaç ve ilgi zamiri olarak kullanılan ‘Ki’nin yazımı; ‘Mi’ soru ekinin yazımı; Satır sonuna sığmayan kelimelerin bölünmesi. | ||
8 | Nokta, virgül, noktalı virgül, üç nokta, soru işareti, ünlem işareti, kısa çizgi, uzun çizgi, eğik çizgi, tırnak işareti, kesme işareti ve ‘den den’ işaretinin kullanıldığı yerler ve bunların kullanımına dair örnekler. | ||
9 | Yay ayraç, köşeli ayraç, kesme işaretinin kullanıldığı yerler ve bu işaretlerin kullanımına dair örnek kullanımlar; Noktalama işaretleri üzerine uygulama soruları. | ||
10 | Anlama Dayalı Bozukluklar: Gereksiz sözcük kullanımı; Anlam bulanıklığı; Anlamca çelişen sözcüklerin kullanılması; Sözcüğün yanlış anlamda kullanılması; Sözcüklerin birbiriyle karıştırılması; Atasözü ve deyimlerin yanlış kullanılması; Mantık hataları. | ||
11 | Paragrafın özellikleri, yapısı ve paragraf çeşitleri | ||
12 | Öyküleyici metinlerin özellikleri Bilgilendrici metinlerin özellikleri | ||
13 | Şiir türündeki metinlerin özellikleri | ||
14 | Yazmanın özellikleri, yazma yöntem ve teknikleri |
Nesrin Kaya, Ahmet Oyar, Yüksel Topaloğlu, Oğuzhan Durmus, Muharrem Özden, Ersin Özden, Levent Doğan, Üniversiteler İçin Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım; Türkçe Sözlük; İmla Kılavuz;, Deyimler Sözlüğü; Atasözleri Sözlüğü; Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi; Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil; Mehmet Kaplan, Kültür ve Dil.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Tartışma | 7 | 3 | 21 |
Soru-Yanıt | 10 | 3 | 30 |
Makale Kritik Etme | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
Toplam İş Yükü (saat) | 129 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
ÖÇ 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
ÖÇ 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 |
ÖÇ 5 | 5 | 2 | 3 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |