GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOESO8023 Yaşlılık Sosyolojisi Ders 1 1 0

Yüksek Lisans



Bu dersin amacı, yaşlılık olgusunu sosyolojik bir bakış açısıyla ele alarak, yaşlılık sürecinin toplumsal, kültürel, ekonomik ve politik boyutlarını incelemektir. Öğrenciler, yaşlılıkla ilgili temel teorileri, yaşlı bireylerin toplumsal rollerini, yaşlılıkla ilişkili eşitsizlikleri ve yaşlılık politikalarını analiz etme becerisi kazanacaklardır. Ayrıca, yaşlılık sürecinin aile, sağlık hizmetleri, çalışma hayatı ve sosyal destek sistemleri ile ilişkisini inceleyerek, yaşlılıkla ilgili toplumsal değişimlerin etkilerini anlamaları hedeflenmektedir. Bu derste, yaşlılık ve yaşlı bireylerin toplumdaki yeri üzerine eleştirel bir perspektif geliştirilmesi amaçlanmaktadır


Öğr. Gör. Dr. Yasemin GEZER TUĞRUL


1 Öğrenciler, yaşlılık olgusunu sosyolojik bir perspektifle ele alarak, yaşlılık sürecinin toplumsal, kültürel ve ekonomik boyutlarını analiz edebilmelİ
2 Öğrenciler, yaşlılıkla ilgili temel sosyolojik teorileri ve bu teorilerin yaşlı bireylerin toplumsal yaşantısına etkilerini analiz edebilmeli.
3 Öğrenciler, yaşlılıkta toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini ve yaşlı bireylerin karşılaştığı eşitsizlikleri analiz edebilmeli.
4 Öğrenciler, yaşlılıkta aile içindeki rol ve ilişkileri analiz ederek, yaşlı bireylerin toplumsal yaşantılarına katkı sağlayan unsurları analiz edebilmeli.
5 Öğrenciler, yaşlılık politikaları, sosyal destek sistemleri ve sağlık hizmetlerinin yaşlılar üzerindeki etkilerini analiz edebilmeli.

İkinci Öğretim


Yok


Yok


Bu derste, yaşlılık olgusunun sosyolojik temelleri ve toplumsal bağlamı ele alınacaktır. Ders, öncelikle yaşlılık kavramını ve bu kavramın sosyolojik açıdan nasıl anlamlandırıldığını inceleyecektir. Yaşlılık süreci, biyolojik, psikolojik ve sosyo-kültürel boyutlarıyla ele alınarak, toplumsal değişimlerle nasıl ilişkilendirildiği tartışılacaktır. Toplumsal cinsiyetin yaşlılık üzerindeki etkileri ve yaşlılıkta cinsiyet eşitsizlikleri de önemli bir konu olarak işlenecektir. Yaşlı bireylerin aile içindeki rolü, aile yapısındaki yeri ve sosyal ilişkileri üzerine derinlemesine analizler yapılacaktır. Ayrıca, yaşlılıkta sosyal izolasyon, yalnızlık ve bu durumların toplumsal etkileri ele alınacak, yaşlı bireylerin toplumsal yaşama katılımı ve dışlanma süreçleri tartışılacaktır. Yaşlılık ve çalışma hayatı arasındaki ilişki, emeklilik süreçleri, yaşlıların iş gücündeki yeri ve bu konuda karşılaşılan ekonomik ve sosyal zorluklar da dersin önemli konuları arasında yer alacaktır. Yaşlılık politikaları ve sosyal destek sistemleri, yaşlı bireylerin ihtiyaç duyduğu sağlık hizmetleri ve yaşam kalitesini artırma çabaları da incelenecektir. Derste, ayrıca yaşlılıkla ilgili küresel trendler, farklı kültürlerdeki yaşlılık algıları ve yaşlılık üzerine yapılan uluslararası karşılaştırmalar da ele alınacaktır. Son olarak, gelecekte yaşlılık sürecinin toplumlar üzerindeki etkileri, yaşlanma ve teknolojinin kesişimi, yaşlılık politikalarındaki olası değişiklikler üzerine de bir bakış açısı geliştirilecektir. Bu derste, öğrenciler yaşlılık sürecini çok boyutlu bir şekilde analiz etme ve yaşlı bireylerin toplumdaki rolünü kapsamlı bir şekilde değerlendirme becerisi kazanacaklardır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Giriş ve Yaşlılık Olgusu Yok Yok
2 Yaşlılık ve Toplumsal Değişim Yok Yok
3 Yaşlanma Süreci: Biyolojik, Psikolojik ve Sosyo-Kültürel Boyutlar Yok Yok
4 Sosyal Cinsiyet ve Yaşlılık Yok Yok
5 Yaşlılık ve Aile İlişkileri Yok Yok
6 Yaşlılık ve Sosyal İlişkiler Yok Yok
7 Yaşlılık ve Çalışma Hayatı Yok Yok
8 Ara Sınav Yok Yok
9 Yaşlılık ve Ekonomik Sorunlar Yok Yok
10 Yaşlılık Politikaları ve Sosyal Destek Sistemleri Yok Yok
11 Yaşlılık ve Sağlık Hizmetleri Yok Yok
12 Yaşlılık ve Toplumsal Katılım Yok Yok
13 Küresel Yaşlanma ve Kültürel Farklılıklar Yok Yok
14 Yaşlılık ve Teknoloji Yok Yok
15 Yaşlılık Geleceği ve Toplumsal Yansımaları Yok Yok
16 Final Yok Yok

1) Aksoy, A. D. (2015). Bireylerin aktif yaşlanmaya ilişkin görüşleri. Yaşlı Sorunları Araştırma Dergisi, 8(2). 2) Baltes PB (1993). Baltes MM. Successful Aging. Cambridge, England:Cambridge University Press. 3) Balay Tuncer B (2021). Dijital İletişim, Dijital Eşitsizlik ve Yaşlanma: Kovid-19 Süreci ile Yaşanan Dijital Bölüme ve Uçurumlar Üzerine, Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, cilt 6, sayı 6, ss.1339- 1369 4) Birren JE. (2006). Binstock RH. Handbook of Aging and Social Sciences. 6th ed. Burlington, MA: Elsevier Publications, 440-1. 5) Çolak M, Özer, Y. (2015). Sosyal Politika Anlamında Aktif Yaşlanma Politikalarının Ulusal ve Yerel Düzeydeki Analizi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 14, sayı 55, ss.115-124 6) DPT Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü. Türkiye’de Yaşlıların Durumu ve Yaşlanma Ulusal Eylem Planı VIII. Yayın No 2741. 2007. https://www.aile.gov.tr/media/33628/turkiyede-yaslilarin-durumu-ve-yaslanma-ulusal-eylem-plani.pdf, Erişim Tarihi: 01.05.2024 7) Ersanlı K, Kalkan M. Psikolojik, Sosyal ve Bedensel Açıdan Yaşlılık. 1. Baskı. Ankara:Pegem Akademi Yayıncılık; 2008:68-74 8) Göksal E, Pala K (2015). Yaşlılarda Sağlık Hizmetlerine ve Sosyal Hizmetlere Erişim Sorunları, Turk J. Public Health, cilt 13, sayı 1, ss.83-86 9) Özer M, Karabulut, Ö. (2003). Yaşlılarda Yaşam Doyumu, Türk Geriatri Dergisi, cilt 6, sayı 2, ss.72-74 10) Özdemir Ö., Bilgili N. (2014). Sağlık Hizmetlerinde Yaşlı Ayrımcılığı, Gülhane Tıp Dergisi, cilt 56, sayı 2, ss.128-131. 11) Tufan İ. (2003). Modernleşen Türkiye’de Yaşlılık ve Yaşlanmak, Yaşlanmanın Sosyolojisi. İstanbul:Anahtar Kitaplar. 12) Yıldırım A (2021). Sosyal Politika Kapsamında Türkiye’de Yaşlanmaya İlişkin Ulusal Düzeydeki Düzenlemeler, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt 10, sayı 3, ss.1889-1909.




Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Toplam İş Yükü (saat) 0

PÇ 1
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek