GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOGTM7097 Dans Gelenek ve Toplum Ders 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


-Geleneksel dansları sahneleme biçimlerinin tarihsel ve siyasal gelişimi hakkında bilgi vermek. -Geleneksel dans sahnesine etkide bulunan belli siyasal ve tarihsel dönemler ve estetik modellere işaret eden önemli dansçılar ve koreograflarla tanıştırmak.


Prof. Dr. Berna Kurt


1 Geleneksel dansları sahnelenme biçimlerinin tarihsel gelişimi hakkında arka plan bilgisi,
2 Farklı dans türleri arasındaki ve dans ile diğer disiplinler arasındaki ilişkileri kurabilme yetisi,
3 Farklı estetik, koreografik, kuramsal yaklaşımları ayırt edebilme ve bu bilgiden hareketle alternatif koreografik formlar tasarlamaya yönelik estetik yetkinlik kazanmak,
4 Dans sahne(ler)ine yansıyan farklı siyasal yönelimleri analiz etme yetisi

Birinci Öğretim


-


-


Halk danslarını sahnelemeye yönelik politikaların tarihsel, siyasal ve toplumsal bağlamla ilişkili olarak değerlendirilmesi. İdeolojik arka plan(lar)la bağlantılı olarak, sahneleme biçimlerini belirleyen söylem ve yaklaşımların dönüşümü. Milliyetçilik ve folklor. Geleneğin icadı. Soğuk Savaş ve folklor. Statik ve dinamik folklor yaklaşımları. Otantiklik meselesi. Moiseyev Dans Topluluğu’nun estetik modeli. Devlet Halk Dansları Topluluğu. “Türk” halk oyunu yarışmaları ve sahne düzeni. Küresel bir model: Riverdance. Dansın Sultanları/Anadolu Ateşi.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Giriş: Geleneksel Danslar, Politika, Tarih
2 Folklor ve Milliyetçilik
3 Farklı Ülkelerde “Geleneğin İcadı” Örnekleri: ‘Halk’ın Danslarını Derleme, Standartlaştırma, Yaygınlaştırma ve Sahneleme Çalışmaları
4 Türkiye’den Bir Gelenek İcat Etme Çabası: “Tarcan Zeybeği”
5 Halkevleri ve İlk Sahneleme Çalışmaları
6 “Halk” Danslarında Otantiklik Meselesi / İktidar ve Otantikliğin Politikası
7 Soğuk Savaş’ın Küresel/Sovyet Modeli: Moiseyev Dans Topluluğu
8 Devlet Halk Dansları Topluluğu
9 “Türk Halk Oyunu” Yarışmaları ve “Sahne Düzeni”
10 Küresel Bir Şov Modeli: Riverdance
11 Türkiye’den Güncel Örnekler
12 Sahneleme-1
13 Sahneleme-2
14 Sahneleme-3
15 Sahneleme-4

Haluk Öyküm Lumalı. 2022. “Halk Dansları: Temel Kavramlar”, Halk Dansları Öğretimi, ed. Serkan Keleşoğlu, Haluk Öyküm Lumalı. Ankara: İzge Yayıncılık: 10-21. Besim F. Dellaloğlu. 2020. “Gelenek”. Poetik ve Politik-Bir Kültürel Çalışmalar Ansiklopedisi Timaş Yayınlari: 265-276. Berna Kurt Kemaloğlu. 2012. “Değişime Yönelik Farklı Tepkilerin Biçimlendirdiği Bir İktidar Mücadelesi: Statik ve Dinamik Folklor Yaklaşımları ile “Otantiklik”in Politikası”, Türkiye’de Halk Danslarını Sahneleme Politikaları: Söylemler ve Estetik Yaklaşımlar, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Atatürk İlkeleri ve İnkilâp Tarihi Doktora Programı: 61-89. İlke Kızmaz. 2014 “Geçmişten Günümüze Halk Danslarında Güncel Bir Tartışma; Dinamik mi Statik mi?” International Journal of Human Sciences, 11(2), 914-930. doi: 10.14687/ijhs.v11i2.3041 Berna Kurt. 2022. “Başka Bir Sahne Mümkün (mü?):Yaratıcı, Katılımcı ve Eşitlikçi Bir Halk Dansları Sahnesi İçin Notlar”, Halk Dansları Öğretimi, ed. Serkan Keleşoğlu, Haluk Öyküm Lumalı. Ankara: İzge Yayıncılık: 51-59. Semih Fırıncıoğlu, “Performans”, https://performansfikri.com/02-performans/ Bilge Serdar, 2012. “Performans Kuramı Üzerine Anlaşılana Dair”, https://idansblog.org/2012/10/04/performans-kurami-uzerine-anlasilana-dair-2/



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ev Ödevi 5 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 25 25
Ev Ödevi 5 20 100
Toplam İş Yükü (saat) 125

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 2 3 4 5
ÖÇ 2 2 5 4 5
ÖÇ 3 2 4 4 5
ÖÇ 4 2 3 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek