| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| ETSTD7021 | Türk Mitolojisi | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
ETSTD7011 kodlu Türk Mitolojisi dersinin amacı, "eski Türk dini" olarak da tanımlanan Türk Mitolojisini, Altay, Şor, Hakas, Tuva, Yakut vd. Türk boylarının metinleri üzerinden tanımak, anlamak, incelemek ve değerlendirmektir.
Doç. Dr. İrfan POLAT
| 1 | Türk mitolojisinin temel kavramlarını, sembollerini ve önemli mitolojik figürlerini tanımlar. |
| 2 | Türk mitolojisinin tarihsel gelişimini ve coğrafi yayılımını açıklar. |
| 3 | Göktürk, Uygur, Oğuz, Altay, Yakut vb. kültürlerin mitolojik anlatılarındaki benzerlik ve farkları açıklar. |
| 4 | Mitlerin Türk toplumsal yapısı, değerleri ve dünya görüşü üzerindeki etkilerini açıklar. |
| 5 | Türk mitolojisindeki kahramanlık, doğa, yaratılış gibi temaları analiz eder. |
| 6 | Mitolojik metinleri edebi, sosyolojik veya antropolojik bakış açılarından yorumlar. |
| 7 | Türk mitolojisi ile diğer dünya mitolojileri (Yunan, İran, Çin vb.) arasında karşılaştırmalar yapar. |
Birinci Öğretim
Ön koşulu olan bir ders bulunmamaktadır.
[Yok]
Türklerin geleneksel dünya görüşleri, evren tasarımları, panteonları; üst, orta ve alt dünyaya ait görüşleri; şamanlığın esasları, şaman olma süreci.
| Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
|---|---|---|---|
| 1 | Mit ve Mitin Tanımı | - | - |
| 2 | Geleneksel Dünya Görüşü Kavramı | ||
| 3 | Dinler Tarihi ve Mitoloji | ||
| 4 | Türk Mitolojisinin Tarihi: Erlik Han ve Ülgen | ||
| 5 | Ülgen Han ve Günümüz Türk Mitolojisi | ||
| 6 | Şaman Olma Süreçleri, Şamanlığa Seçiliş | ||
| 7 | Av ve Avla İlgili Gelenekler | ||
| 8 | İyeler ve Atalar Kültü | ||
| 9 | Metin Okumaları I | ||
| 10 | Metin Okumaları II |
N.A. Alekseyeva (2013). Türk Dilli Sibirya Halklarının Şamanizmi. Konya: Kömen Yayınları. L.P Potapov (2012). Altay Şamanizmi. Konya: Kömen Yayınları. Fuzuli Bayat (2022). Türk Mitolojik Sistemi. Ankara: Ötüken Yayınları. U. Harva (2015). Altay Panteonu. İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları. G. V. Ksenefontov (2011). Yakut Şamanlığı. Konya: Kömen Yayınları.
Dersin işlenişi iki esasa dayanmaktadır: 1. Ders kaynağı olarak sunulan materyalların okunması ve analizi; 2. Öğrencilerin derleme yaparak Türk Şamanlığı ile organik bağı kurmaları.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 60 |
| Toplam | 60 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 60 |
| Toplam | 60 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Staj planlaması yoktur.
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Derse Katılım | 1 | 20 | 20 |
| Alan Çalışması | 1 | 20 | 20 |
| Makale Kritik Etme | 1 | 20 | 20 |
| Ev Ödevi | 5 | 5 | 25 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 125 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | 3 | |||
| ÖÇ 2 | 5 | 5 | ||||
| ÖÇ 3 | 5 | |||||
| ÖÇ 4 | 4 | 4 | ||||
| ÖÇ 5 | 5 | 5 | ||||
| ÖÇ 6 | 5 | 5 | ||||
| ÖÇ 7 | 5 | 3 |