Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOEFA7050 | Bilim Felsefesi Metinleri | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin amacı Karl Popper'ın Bilimsel Araştırmanın Mantığı kitabında dile getirdiği görüşler çerçevesinde bilim felsefesinin temel tartışmalarını takip etmek ve tartışmaktır.
Arş. Gör. Dr. Soykal YAKIN
1 | Popper'ın bilimsel araştırmalara ilişkin görüşlerini anlayabilme. |
2 | Popper'ın bilime dair görüşlerinin ilişkili olduğu bilim felsefesi tartışmalarını tespit edebilme. |
3 | Popper'in bilim hakkındaki görüşlerine yöneltilen eleştirileri kavrayabilmek. |
4 | Popper'ın bilim anlayışı ve Popper sonrası bilim felsefesi tartışmalarıyla ilgili kapsamlı analizler yapabilmek. |
5 | Bilim felsefesinin temel tartışmalarıyla ilgili akademik metin yazabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu derste Bilimsel Araştırmanın Mantığı kitabında Popper'ın ortaya attığı görüşler, bu görüşlerin ilişkili olduğu bilim felsefesi tartışmalar, Popper'in görüşlerine yöneltilen eleştiriler ve Popper sonrası bilim felsefesi detaylı olarak incelenecektir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | 20. yüzyılın başlarında bilim felsefesinin durumu. | ||
2 | Popper'in bilim felsefesine giriş. | ||
3 | Popper'in doğrulama ve yanlışlama, doğrulanabilirlik ve yanlışlanabilirlik analizi. | ||
4 | Hipotetik dedüktif bir yöntem ve bilimsellik ölçütü olarak yanlışlanabilirlik | ||
5 | Popper'in doğrulama ve yanlışlama analizine ve yanlışlanabilirlik ölçütüne yönelik eleştiriler: Bütüncül bilim anlayışı. | ||
6 | Kuram-yüklülük ve Duhem-Quine tezi | ||
7 | Ödev değerlendirmesi | ||
8 | Popper'in bilimsel gerçekçiliği. | ||
9 | Popper'in "verisimilitude" analizi. | ||
10 | Bilimsel gerçekçilik eleştirileri ve araçsalcılık. | ||
11 | Lakatos'un Popper'ın yanlışlanabilirlik ölçütüne yönelttiği eleştiriler. | ||
12 | Lakatos'un "inceltilmiş yanlışlanabilirlik" yöntemi. | ||
13 | Bilimsel kuramlar vs. "araştırma programları". | ||
14 | Lakatos'un "inceltilmiş yanlışlamacılığı"na yönelik eleştiriler ve Kuhn. | ||
15 | Popper'ın bilim felsefesine mirası ve genel değerlendirme. | ||
16 | Makale değerlendirmesi |
Karl Popper-Bilimsel Araştırmanın Mantığı. Peter Godfrey-Smith-Kuram ve Gerçeklik. Cemal Güzel-Sağduyu Filozofu Popper. Imre Lakatos, Alan Musgrave-Eleştiri ve Bilginin Gelişmesi. Imre Lakatos-Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ev Ödevi | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Makale Yazma | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 16 | 5 | 80 |
Tartışma | 1 | 15 | 15 |
Makale Yazma | 1 | 5 | 5 |
Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
ÖÇ 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 |
ÖÇ 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 |
ÖÇ 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 |
ÖÇ 4 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 |
ÖÇ 5 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 2 |