GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOİTB8116 Arap Dilinde Sözlük ve Sözlüklük Bilim Ders 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Sözlük bilimi hakkında temel bilgi sahibi olmak, Arap sözlükçülüğün tarihsel boyutunu ve geçirdiği aşamaları öğrenmek, Arapça sözlüklerin muhtelif metotlarına vakıf olmak ve bu sözlükleri aktif bir biçimde kullanma becerisini kazanmak.


Dr. Öğr. Üyesi İbrahim GÜNGÖR


1 Sözlükbilim hakkında temel bilgiler edinmek.
2 Arap diline dair yazılan sözlükler ve müelliflerini tanımak.
3 Arap dilindeki sözlüklerin muhtelif metotları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu sözlükleri kullanma becerisini kazanmak.
4 Arapçanın kelime zenginliği hakkında bilgi sahibi olmak.

İkinci Öğretim


Arapça okuma - yazmayı bilmek, sarf ve iştikâk ilimleri başta olmak üzere Arap dili hakkında temel ve zorunlu bilgilere sahip olmak.


Metotları farklı olan sözlüklerin karşılaştırılması ve aralarındaki farklılıkların dikkate alınması önerilmektedir.


Erken dönemden itibaren günümüze dek Arap diline dair telif edilen sözlük türleri, amaçları ve bu sözlüklerin metotlarından ve kullanım yöntemlerinden ibarettir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Sözlükbilim Hakkında Genel Bilgiler ve Sözlüğün Önemi. Yok Yok
2 Arap sözlükçülüğünün tarihsel yönden incelenmesi ve Arapça Sözlük Çalışmalarına Neden Olan Sebepler. Yok Yok
3 Arap Sözlükçülüğünün Temel Kaynakları ve Öncüleri. Yok Yok
4 Arapça Sözlük Çalışmalarının Geçirdiği Evreler. Yok Yok
5 Karma Mu'cemler Dönemi ve En Önemli Müellifleri Yok Yok
6 Özel Mu'cemler Dönemi ve En Önemli Temsilcileri Yok Yok
7 Genel Mu'cemler Dönemi ve En Önemli Temsilcileri Yok Yok
8 Vize Sınavı Ödev Yok
9 Genel Mu'cemlerde Harflerin Mahreçlerini Esas Alma Metodu ve En Önemli Temsilcileri Yok Yok
10 Genel Mu'cemlerde Harflerin Anlam ve Konuyu Esas Alma Metodu ve En Önemli Temsilcileri Yok Yok
11 Genel Mu'cemlerde Son Harfin Alfabetik Sıralamasını Esas Alma Metodu ve En Önemli Temsilcileri Yok Yok
12 Genel Mu'cemlerde İlk Harfin Alfabetik Sıralamasını Esas Alma Metodu ve En Önemli Temsilcileri Yok Yok
13 Arap Dilindeki Sözlük Çalışmalarına Dair Genel Bir Değerlendirme Yok Yok
14 Final Sınavı Ödev Yok

Abdulhamid Muhammed Ebû Sekîn'in "el-Me'âcimu'l-Arabiyye Medârisuhâ ve Menâhicuhâ", Ahmed b. Abdillah'ın "el-Me'âcimu'l-rabiyye ve Turuku Tertîbihâ" ve Hüseyin Nassâr'ın "el-Mu'cemu'l-arabiyye Neş'etuhu ve Tatavvuruhu" adlı eserleri okutulmaktadır. Bunların yanı sıra Arap diline dair yazılan ve metot bakımından diğerlerinden farklılık arz eden tüm sözlüklerin gerektiği kadar incelenmesi ve konuyla ilgili ulaşılabilen diğer çalışmalardan istifade edilmesi önerilmektedir.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 15 15
Final Sınavı 1 40 40
Derse Katılım 1 20 20
Bireysel Çalışma 1 20 20
Ev Ödevi 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 115

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 1 2 3 4 5 5
ÖÇ 2 1 2 3 4 4 5
ÖÇ 3 2 3 3 4 5 5
ÖÇ 4 1 2 3 3 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek