Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOİTB8116 | Arap Dilinde Sözlük ve Sözlüklük Bilim | Ders | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Sözlük bilimi hakkında temel bilgi sahibi olmak, Arap sözlükçülüğün tarihsel boyutunu ve geçirdiği aşamaları öğrenmek, Arapça sözlüklerin muhtelif metotlarına vakıf olmak ve bu sözlükleri aktif bir biçimde kullanma becerisini kazanmak.
Dr. Öğr. Üyesi İbrahim GÜNGÖR
1 | Sözlükbilim hakkında temel bilgiler edinmek. |
2 | Arap diline dair yazılan sözlükler ve müelliflerini tanımak. |
3 | Arap dilindeki sözlüklerin muhtelif metotları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu sözlükleri kullanma becerisini kazanmak. |
4 | Arapçanın kelime zenginliği hakkında bilgi sahibi olmak. |
İkinci Öğretim
Arapça okuma - yazmayı bilmek, sarf ve iştikâk ilimleri başta olmak üzere Arap dili hakkında temel ve zorunlu bilgilere sahip olmak.
Metotları farklı olan sözlüklerin karşılaştırılması ve aralarındaki farklılıkların dikkate alınması önerilmektedir.
Erken dönemden itibaren günümüze dek Arap diline dair telif edilen sözlük türleri, amaçları ve bu sözlüklerin metotlarından ve kullanım yöntemlerinden ibarettir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Sözlükbilim Hakkında Genel Bilgiler ve Sözlüğün Önemi. | Yok | Yok |
2 | Arap sözlükçülüğünün tarihsel yönden incelenmesi ve Arapça Sözlük Çalışmalarına Neden Olan Sebepler. | Yok | Yok |
3 | Arap Sözlükçülüğünün Temel Kaynakları ve Öncüleri. | Yok | Yok |
4 | Arapça Sözlük Çalışmalarının Geçirdiği Evreler. | Yok | Yok |
5 | Karma Mu'cemler Dönemi ve En Önemli Müellifleri | Yok | Yok |
6 | Özel Mu'cemler Dönemi ve En Önemli Temsilcileri | Yok | Yok |
7 | Genel Mu'cemler Dönemi ve En Önemli Temsilcileri | Yok | Yok |
8 | Vize Sınavı | Ödev | Yok |
9 | Genel Mu'cemlerde Harflerin Mahreçlerini Esas Alma Metodu ve En Önemli Temsilcileri | Yok | Yok |
10 | Genel Mu'cemlerde Harflerin Anlam ve Konuyu Esas Alma Metodu ve En Önemli Temsilcileri | Yok | Yok |
11 | Genel Mu'cemlerde Son Harfin Alfabetik Sıralamasını Esas Alma Metodu ve En Önemli Temsilcileri | Yok | Yok |
12 | Genel Mu'cemlerde İlk Harfin Alfabetik Sıralamasını Esas Alma Metodu ve En Önemli Temsilcileri | Yok | Yok |
13 | Arap Dilindeki Sözlük Çalışmalarına Dair Genel Bir Değerlendirme | Yok | Yok |
14 | Final Sınavı | Ödev | Yok |
Abdulhamid Muhammed Ebû Sekîn'in "el-Me'âcimu'l-Arabiyye Medârisuhâ ve Menâhicuhâ", Ahmed b. Abdillah'ın "el-Me'âcimu'l-rabiyye ve Turuku Tertîbihâ" ve Hüseyin Nassâr'ın "el-Mu'cemu'l-arabiyye Neş'etuhu ve Tatavvuruhu" adlı eserleri okutulmaktadır. Bunların yanı sıra Arap diline dair yazılan ve metot bakımından diğerlerinden farklılık arz eden tüm sözlüklerin gerektiği kadar incelenmesi ve konuyla ilgili ulaşılabilen diğer çalışmalardan istifade edilmesi önerilmektedir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Derse Katılım | 1 | 20 | 20 |
Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 115 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
ÖÇ 1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 4 | 5 |
ÖÇ 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 1 | 2 | 3 | 3 | 4 | 5 |