GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOEST8004 Türk Mimarlık Tarihine Genel Bakış Ders 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Orta Asya’dan Balkanlara kadar uzanan Türk Mimarisinin izleri sürüp, genel özelliklerini tespit etmek.


Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül BEKMEZ YELEN


1 Türk Mimarlık Tarihi ile ilgili kronolojik sıralamaya hâkim olabilme
2 Türk Mimarlık Tarihi dönem farklılıkları ve benzerlikleri hakkında analiz ve değerlendirme yapabilme
3 Türk Mimarisindeki yapı türleri ve plan tipolojilerini tanımlayabilme
4 Türk Mimarisi ve diğer dönem ve coğrafya mimari özelliklerini birbirinden ayırma ve ortak özellikleri tanıyabilme

İkinci Öğretim


Yok


yok


Göçebe hayattan yerleşik hayata geçiş, tapınak yapıları, mezar yapıları, Karahanlı, Gazneli, Büyük Selçuklu, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Mimarisinin ana hatları, mimari üslup özellikleri.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Türk Mimarisinin ortaya çıkışı Yok Yok
2 İslam Öncesi Türk Mimarisi Yok Yok
3 Anadolu Öncesi Türk Mimarisi (Karahanlı) Yok Yok
4 Anadolu Öncesi Türk Mimarisi (Gazneli) Yok Yok
5 Anadolu Öncesi Türk Mimarisi (Büyük Selçuklu) Yok Yok
6 Anadolu’da Türk Mimarisinin Başlangıcı Yok Yok
7 Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi Yok Yok
8 Ara sınav (Vize) Ara sınav (Vize) Yok
9 Beylikler Dönemi Mimarisi Yok Yok
10 Erken Osmanlı Mimarisi Yok Yok
11 Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi Yok Yok
12 Mimar Sinan Yok Yok
13 Batılılaşma Dönemi Osmanlı Mimarisi Yok Yok
14 Son Sınav (Final) Yok Yok

• Afyoncu, F. (2001). XVII. Yüzyılda Hassa Mimarları Ocağı. Kültür Bakanlığı, Ankara. • Akın, G. (1990). Asya Merkezi Mekân Geleneği. Kültür Bakanlığı, Ankara. • Aslanapa, O. (1986). Osmanlı Devri Mimarisi. İnkılap Kitabevi, İstanbul. • avuz, Y. & S. Özkan (2007). Ulusal Bir İfade Bulmak: Birinci Ulusal Üslup, Modern Türk Mimarlığı. Ed. R. Holod, A. Evin, S. Özkan. Mimarlar Odası, Ankara, S. 53-68. • Denel, S. (1982). Batılılaşma Sürecinde İstanbul’da Tasarım ve Dış Mekanlarda Değişim ve Nedenleri. ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ara Yayınları, Ankara.Y • Kuban, D. İzmir ve Ege’den Mimari İzlenimler, (D. Goffman’la birlikte; Çizimler: Kaya Dinçer, İzmir, 1994 (ÇİMENTAŞ, İZMİR) • Kuban, D. Anadolu-Türk Mimarisinin Kaynak ve Sorunları, İstanbul, 1965 (Profesörlük Tezi) • Kuban, D. Batıya Göçün Sanatsal Evreleri. Anadolu’dan Önce Türklerin Sanat Ortaklıkları, İstanbul, 1993 (CEM) • Kuban, D. Bir Batı Anadolu Gezisi İzlenimleri, İstanbul, 1961 • Kuban, D. Osmanlı Dini Mimarisinde İç Mekan Teşekkülü. Rönesansla Bir Mukayese, İstanbul, 1958 (Doçentlik Tezi) • Kuban, D. Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, İstanbul, 1997. • Kuban, D. Türk Barok Mimarisi Hakkında Bir Deneme, İstanbul, 1954 (Yeterlik Tezi) • Kuban, D. Türkiye Sanatı Tarihi, İstanbul, 1970; 7. Baskı 1996 (Gerçek Yayınları, 100 Soruda Serisi) (ÇAĞDAŞ YAYINLARI) • Kuban, D. (2003). Divriğ Mucizesi. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. • Kuban, D. (2010). Türk ve İslam Sanatı Üzerine Denemeler, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul. • Kuran, A. (1986). Mimar Sinan. Hürriyet Vakfı Yayınları, İstanbul. • Necipoğlu, G. (2005). The Age of Sinan-Architectural Culture in the Ottoman Empire. Reaktion Books, Londra.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 2 40
Toplam 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 2 60
Toplam 60
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 16 3 48
Tartışma 10 3 30
Proje Sunma 2 3 6
Okuma 10 3 30
Toplam İş Yükü (saat) 118

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek