GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ETSTR7031 Türkçe’ de Dil ve Etkili İletişim Ders 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin okutulmasını gerektiren pek çok amaçtan söz edilebilir. Zira dil, çevremizdeki her türlü iletişim aracı ve kültür taşıyıcılarından çok daha belirgin olarak zihniyetimizin sözcüsüdür ve bu nedenle de onun belirleyici bir konumu vardır. Bilim, felsefe ve sanat eserlerinde de yapı taşı olarak ortaya çıkan ve bir çok işlevi birden gören dilin önemli özelliği, kültür taşıyıcılığıdır.(20) En sıradan bir haberi dinlerken, en sıradan bir yazıyı, gazeteyi vb. okurken insanların elinde sözlük bulundurma zorunluluğunu hisseder hale gelmesi önemli çağrışımları da beraberinde getirmektedir. Öyle ki, insanlar kimi zaman kendilerinin çok bildiğini kanıtlamak, komplekslerini tatmin etmek, kimi zaman kasıtlı olarak dilde tahribata yol açmak, kimi zaman da farkında olmadan insanların anlayamayacağı, ne olduğu belli olmayan çok değişik cümleler ya da kelimeler kullanabilmektedir. Özellikle bu tür tavırların eğitim ve öğretim faaliyetlerinde yapılması çok olumsuz etki yapmaktadır. Zaten bilmediği bir şeyleri öğrenmeye çalışan birey, üstüne birde bilmediği kelimelerle ya da anlaşılmayan cümlelerle karşılaşınca öğretilenlere tamamen yabancı kalmaktadır. İnsan yaradılışı nedeni ile tek başına yaşayamaz. Varlığını sürdürebilmek için geçmişten bu yana sürekli diğer insanlara ihtiyaç duymuştur. Diğer insanlarla birlikte olabilmenin en önemli aracı ise iletişimdir. İletişime dair öğretim gerçekleştirmenin amacı, gönderici ve alıcı konumundaki bireyler veya insan grupları arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişinin verimli ve sağlam gerçekleştirilmesini sağlamaktır. Zira kişi, sosyal çevrede sağlıklı ve mutlu bir yaşam sürmek için çevresindekilere iletişime geçer. Ayrıca ruhsal - bedensel ihtiyaçları gidermek için iletişim oldukça gereklidir. Günümüzde ortaya çıkan başta kişiler arası ilişkilerdeki sorunlar ve bu sorunlara bağlı ortaya çıkan pek çok psikolojik bozukluğun temelinde iletişim becerilerindeki eksikliğin yattığı söylenebilir.


Prof. Dr. Kemal EROL


1 Metin kavramı, metin yapısı (büyük yapı, küçük yapı, üst yapı) metin elementlerinden olan metin bağdaşıklığı (gönderimsel bağdaşıklık, biçimsel-sözlüksel bağdaşıklık), Gönderim (metin içi gönderim, metin dışı gönderim, ön gönderim, art gönderim). Metin tutarlılığı, tutarlılık kavramı, metin türü ve tutarlılık, hikâye elementleri, metin altı sorularının tasnifi, metinler arası okuma ve anlam kurma konularına değinir
2 2. Öğrenci hedef kitle, iletişimin her şeyden önce duygu, düşünce ve bilgilerin her türlü yolla başkalarına bildirimi olduğunu öğrenir.
3 3. Bizim başkalarını anlamamızı, başkalarının da bizi anlamasını sağlayan süreç iletişimdir. 4. İletişim duygu, düşünce, fikir, iddia, savunma, yönlendirme.... Bütün bunların aktarabilme becerisidir. Kısacası söz düşündüğümüzü anlatır ve kendimizi sözlü veya sözsüz her türlü anlatışımız ve karşıdakini anlayışımız bir alışveriş ve iletişimdir.

Birinci Öğretim


Yoktur


Öğrenme Çıktıları 1. Öğrenci, dilin, çevremizdeki her türlü iletişim aracı ve kültür taşıyıcılarından çok daha belirgin olarak zihniyetimizin sözcüsü olduğunu ve bu nedenle de onun belirleyici bir konumu bulunduğunu kavrar. Ayrıca bilim, felsefe ve sanat eserlerinde de yapı taşı olarak ortaya çıkan ve pek çok işlevi birden gören dilin bir başka önemli özelliğinin kültür taşıyıcılığı olduğunu öğrenir. 2. Öğrenci hedef kitle, iletişimin her şeyden önce duygu, düşünce ve bilgilerin her türlü yolla başkalarına bildirimi olduğunu öğrenir. 3. Bizim başkalarını anlamamızı, başkalarının da bizi anlamasını sağlayan süreç iletişimdir. 4. İletişim duygu, düşünce, fikir, iddia, savunma, yönlendirme.... Bütün bunların aktarabilme becerisidir. Kısacası söz düşündüğümüzü anlatır ve kendimizi sözlü veya sözsüz her türlü anlatışımız ve karşıdakini anlayışımız bir alışveriş ve iletişimdir. 5. Karşıdakinin anlayabileceği biçimde basitçe anlatabilmek, dili akıcı bir biçimde ve doğru göz ilişkisi ile kurarak ifade edebilmek; ifade edilen mesajların karşıdaki tarafından doğru biçimde alınıp alınmadığını fark edebilmek 6. Öğrenci “Kaynak-Mesaj-Kanal-Alıcı-Geribildirim” aşamalarının farkında olur. 7. Sağlıklı ve etkin bir iletişimin iyi dinleyiciler ile kendi duygularını samimi ve dürüst ifade eden kişilere ihtiyacı vardır. 8. İletişimde ses tonu, şiddet ve konuşmanın içtenlikli olması belirleyici unsurlardır. 9. Lisanı beyan, ayniyle insandır. 10. Korku, önyargı, duyarsızlık, güvensizlik, alınganlık gibi hususlar sağlıklı bir iletişimi engelleyen faktörlerdir.


Dilbilimci Doğan Aksan’ın ifadesiyle “Dil, bir anda düşünemeyeceğimiz kadar çok yönlü, değişik açılardan bakınca başka başka nitelikleri beliren, kimi sırlarını bugün de çözemediğimiz büyülü bir varlıktır” Buna göre bu dersin içeriği, önce dersin ilgili teknik terim ve kavramların tanımları ile açıklanması ve bu kavramların kuramsal çerçevesinin çizilmesini gerektirir. Buna göre; 1. Dilin temel Özellikleri 2. Dilin millet hayatındaki yeri 3. Dil ve dil eğitimi 4. Dil ve iletişim 5. İletişimin temel öğeleri 6. İletişim neden önemli 7. İletişimde dilin işlevleri 8. Dil-kültür ilişkisi 9. İletişim ve temel iletişim becerileri 10. İçsel iletişimde yaklaşma yöntemleri 11. Kişiler arası sözlü iletişim 12. Beden dili ve iletişim 13. Dinleme ve etkin dinleme adımları 14. İfade etme ve etkili ifade etme kuralları


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ödev, Sınav, Proje hazırlama

Kaynakça Akalın, Sami (1984). Edebiyat Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Varlık Yayınları. Aksan, Doğan (2005). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, 5. bsk., Ankara: Be-ta Yayınları. Cemiloğlu, Mustafa (2003). “Edebiyat ve Estetik”, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi, İstanbul: Alfa. Condon, John C. (2000). Kelimelerin Büyülü Dünyası-Anlambilim ve İletişim. ( Çev: Murat Çiftkaya). İstanbul: İnsan Yayınları. Corballis, Michael C. (2003). İşaretten Konuşmaya-Dilin Kökeni ve Gelişimi. (Çev: Aybek Görey). İstanbul: Kitap Yayınları. Doğru, Erdinç. (1996). Dil, Düşünce ve Kültür Arasındaki İlişki. Dil Dergisi. (45): 15–25. Erol, Kemal (2017). “Vecize Edebiyatı ve Sosyal Öğreti Örneği Olarak Raif Necdet Kestelli'nin Süzme Sözleri”, e-Şarkiyat İlmî Araştırmalar Dergisi /Journal Of Oriental Scientific Research (JOSR), C.9, S..2, ss.624-643. Erol, Kemal, Yenileşme Devri Türk Şiirinde Duygu-Düşünce Diyalektiği/ DUYGU ESTETİĞİ, Kesit Yayınları, İstanbul, 2018. Erol, Kemal.; Erol, Emin Emrullah (2015). “Dil-İletişim İlişkisi Kapsamında Beden Dilinin İşlevi”, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 35, p. 89-97. Gökçe, Orhan. (2001). İletişim Bilimine Giriş. Ankara: Turhan Kitabevi. Günay, V. Doğan (2013). Dil ve İletişim, Papatya Yayıncılık Eğitim, Ankara. Kayaalp, İsa. (1998). İletişim ve Dil. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Kılıç, Veysel. (2002). Dilin İşlevleri ve İletişim. İstanbul: Papatya Yayıncılık. McKay, M., Davis, M. & Fanning, P. (2006). İletişim Becerileri. HYB Yayıncılık, Ankara. Sena, Cemal (1972). Estetik - Sanat ve Güzelliğin Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitabevi. Yalçın, S.K.; Şengül, Murat (2007). “Dilin İletişim Süreci İçerisindeki Rolü Ve İşlevleri”, Turkish Studies / Türkoloji Araştırmaları, Volume 2/2; ss: 749-769. Yavuz, Hilmi (2008). Edebiyat ve Sanat Üzerine Yazılar, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yoktur


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 2 5 10
Final Sınavı 2 1 2
Bütünleme Sınavı 2 5 10
Tartışma 4 1 4
Soru-Yanıt 2 1 2
Alan Çalışması 2 10 20
Proje Sunma 4 5 20
Bireysel Çalışma 2 5 10
Sözlü Sınav 4 5 20
Ev Ödevi 5 5 25
Toplam İş Yükü (saat) 123

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
ÖÇ 1 5 5 5 5 4 5 5 5
ÖÇ 2 5 4 5 5 4 5 5 5
ÖÇ 3 5 4 5 5 4 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek