GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ETSTR7028 Çocuk Edebiyatında Tür Kurmacası ve Pedagojik Boyutu Ders 1 2 5,00

Yüksek Lisans



Dersin amacı tür kurmacasını, tür kurmacasının temel niteliklerini, tür kurmacasının alt sınıflarını tanıtmak, örnek metinler üzerinden tür kurmacasını tüm yönleriyle öğretmektir.


Doç. Dr. Erhan ŞEN


1 Öğrenci, edebiyat, tür, yazınsal kurmaca ve tür kurmacası gibi kavramlar hakkında bilgi edineceklerdir.
2 Öğrenci, tür kurmacası özellikleri sergileyen çocuk edebiyatı yapıtlarını yazınsal kurgu ve pedagojik işlev açısından değerlendireceklerdir.
3 Öğrenci, çocuklara seslenen yerli ve çeviri tür kurmacasına ait yapıtları irdeleyip analiz edecektir.
4 Öğrenci, çocuk edebiyatında tür kurmacasının pedagojik işlev ve boyutlarını akademik yönden kavrayacaktır.

Birinci Öğretim



Devam zorunluluğu olup dersin takipçileri görev ve sorumluluklarını yerine getirmelidir.


Yerli ve çeviri çocuk edebiyatına ait çeşitli türsel metinler değerlendirilecektir. Önerilen kurgusal yapıtlar farklı yönlerden irdelenecektir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Edebiyat, popüler edebiyat ve kurmaca
2 Sembolik dil, yazınsal biçem ve bir ideolojik aygıt olarak yazınsal üretim
3 Korku türü
4 Korku türündeki yapıtların analizi
5 Fantastik Tür
6 Fantastik türdeki yapıtların analizi
7 Bilimkurgu
8 Bilimkurgu türündeki yapıtların analizi
9 Ütopik ve Distopik Anlatılar; İklimkurgu (climatefiction)
10 Ütopik ve Distopik Anlatılar; İklimkurgu (climatefiction) yapıtlarının analizi
11 Polisiye ve Dedektif
12 Polisiye ve dedektif yapıtlarının analizi
13 Tarihsel kurgu
14 Tarihsel kurgu yapıtlarının analizi

Neden Edebiyat?-Mario Vargas Llosa (Edebiyata Övgü/Notos Kitap) (zorunlu) Yukarı Doğru Okumak (s. 47-56) (Ben Buradan Okuyorum/Metis Yayınları-Tim Parks) Popüler Edebiyat Nedir? Ne Değildir? (Notos Dergisi 34. Sayı) (Popüler Edebiyat, Konfeksiyon ve Terzilik Üzerine-Enis Batur; Kim Korkar Popüler Edebiyattan-Murat Gülsoy; Edebiyat Metne, Yazar Kahramana Dönüşünce-Oylum Yılmaz; Popüler Edebiyatı Tartışmak- Erdinç Oylum; Edebiyatın Derinliği ve Yüzeyselliği-Semih Gümüş) Rüyalar, Masallar, Mitler (Sembolik Dilin Çözümlenmesi)-Erich Fromm- Sembol Dilinin Özellikleri (s.27-39) ile Mitler, Masallar, Merasimler ve Rüyalarda Kullanılan Sembol Dilleri (s.189-241) başlıklı bölümler (Say Yayınları) Çocuk ve Gölge-Ursula K. Le Guin (Kadınlar, Rüyalar, Ejderhalar/Metis Yayınları İdeolojik Bir Aygıt Olarak Masallar-Melek Özlem Sezer (Notos Dergisi 74. Sayı)



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Rapor Hazırlama 14 1 14
Rapor Sunma 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 1 1
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 1 1
Rapor 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 116

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
ÖÇ 1 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 2 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 3 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 4 4 4 4 4 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek