Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ETSTR7002 | Yeni Türk Edebiyatı Öğretimi | Ders | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Yeni Türk Edebiyatı olarak, Tanzimat' ın I. ve II. Dönemleri başta olmak üzere Servet-i Fünûn, Fecr-i Ati, Milli Edebiyat ve Cumhuriyet Sonrası Yedi Meşaleciler, I. ve II. Yeni ile Toplumcu Gerçekçi şiir akımlarının temel özelliklerinin belirlenmesi; söz konusu edebi hareketlerin hedeflerinin tespiti, yenileşme dönemi Türk Edebiyatı kapsamında değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Doç. Dr. Kemal EROL
1 | Yeni Tür edebiyatını tarihsel ve siyasi, sosyal, kültürel çerçevesini çıkarabilir. |
2 | Türk Edebiyatının Tanzimat temsilcilerinden Şinasi Ziya Paşa ve Namık Kemal'in edebiyat ve sanat anlayışlarını açıklayabilir |
3 | Tanzimat, Servet-i Fünun, Fecr-i âti, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerinde yaşanan edebi ekolleri bilir, örneklerle açıklar. |
4 | Millî edebiyat akımını ve bunun temellendirdiği Cumhuriyet dönemi sanatsal eğilimleri, şiir tartışmalarını açıklar |
5 | Edebiyatta Batılı çizgide yapılan yeniliklerin Cumhuriyet döneminde nasıl millileştirildiğin açıklar |
Yok
Yeni Türk edebiyatının Türkçe eğitimindeki yeri ve önemi; Yeni Türk edebiyatının Türkçe derslerindeki yeri ve seçilen metinlerin diğer edebiyat ürünleriyle karşılaştırılması; Yeni Türk edebiyatı yazar ve şairlerinin Milli Eğitim Müfredatına uygun olarak seçilmesinde gerekli kriterler; Yeni Türk edebiyatı örnek metinlerinin ilköğretim programlarına uyarlanması ve bu konuda dikkat edilmesi gereken hususlar.
Batılılaşma çizgisinde yenilik arayışındaki Türk Edebiyatının Tanzimat temsilcilerinden Şinasi Ziya Paşa ve Namık Kemal'in edebiyat, sanat ve şiir hakkındaki görüşleri ile, dönemin siyasi, sosyal ve kültürel meselelerine bakışı; Servet-i Fünûn' da bir önceki dönemin toplum için sanat anlayışı yerine sanat için sanat anlayışının sebep ve sonuçlarına dikkat çekme; Meşrutiyet döneminde dil, tarih, sanat ve edebiyata milli anlayışa yöneliş arayışlarını belirleme; Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının da Milli Edebiyat akımının attığı temeller üzerinde bir edebi anlayış ile nasıl geliştiğinin, dönemin edebi eserleri ile ortaya konulması.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Yeni Türk Edebiyatı kavramı, çerçevesi ve Eski edebiyat ile karşılaştırılması | ||
2 | Yeni Tür Edebiyatının siyasi ve kültürel zemininin Tanzimat Fermanı ve Islahat Fermanı ile ilişkisi | ||
3 | Yeni Türk Edebiyatının inşaasında gazetelerin rolü | ||
4 | Tercüme Odası, Encümen-i Şuara, Encümen-i Daniş, Kanun- Esasi | ||
5 | Şinasi (Münacaat) | ||
6 | Ziya Paşa (Terci-i Bend, Terkib-i Bend) | ||
7 | Namık Kemal (Hürriyet Kasidesi) | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Tanzimat'ın İkinci Nesli ve Toplumdan Sanata yöneliş | ||
10 | Abdülhak Hamit ve Şiirde yenilik | ||
11 | Eski edebiyat taraftarları ve edebî münakaşalar | ||
12 | Recaizade Mahmut Ekrem ve Ta'lim-i Edebiyat | ||
13 | Servet-i Fünun ve Sanat için Sanat anlayışı | ||
14 | Tevfik Fikret ve Halit Ziya Uşaklıgil | ||
15 | |||
16 |
Akyüz, Kenan, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri (1860-1923),DTCF Yay., İst.1995. Ayvazoğlu, Beşir; Aşk Estetiği, Birlik Yay., Ankara 1983. Banarlı, Nihat Sâmi, Resimli Türk Edebiyatı Tarihi I, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul 1971. Bozanoğlu, Ömer G., Örnekleriyle Türk Şiiri, Dizerkonca Matbaası, İstanbul 1973. Kaplan, Mehmet, Şiir Tahlilleri 1, Dergâh Yay., İstanbul 1984. Kaplan, Mehmet, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar- II, Dergâh Yayınları,İstanbul 1999 Kaplan, Mehmet, Edebiyat Üzerine Makaleler, Dergâh Yay., İstanbul 1982. Cemiloğlu, Mustafa (2010), Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi, Aktüel Yayınları, İstanbul Mustafa CEMİLOĞLU- Türk Edebiyatı Öğretimi
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 14 | 1 | 14 |
Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 3 | 6 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Performans | 3 | 2 | 6 |
Ev Ödevi | 7 | 1 | 7 |
Toplam İş Yükü (saat) | 125 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 |
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |