Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EMFMT7046 | Ortaokul Matematik Olimpiyatları | Ders | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu ders, 1. bölünebilme, kongrüensler ve ilgili kavram ve araçlar yardımı ile tamsayıların ve asal sayıların incelenmesini, 2. bunlarla ilgili belirli problemlerin çözüm yöntemlerini ve sayılar teorisinin bu araç ve sonuçlarının bilgisayar programlama için hangi uygulamaları sunduğunu ve 3. kriptolojinin temellerini nasıl oluşturduğunu anlatmayı ve açıklamayı amaçlamaktadır.
Dr. Öğr. Ü. İdris ÇİFTÇİ
1 | Bu ders sonunda öğrenci 1. Tamsayıların ve asal sayıların temel özelliklerini incelemiş, 2. Kongrüenslerle ilgili temel araç ve sonuçları elde edip kavramış, 3. Bunlarla ilgili problemlerin çözüm yöntemlerini uygulamış, 4. Sayılar teorisinin bu araç ve sonuçlarını, bilgisayar programlamada uygulamış, 5. Kriptolojinin sayılar teorisini temellerini kavramış olacaktır. |
Birinci Öğretim
-
-
Tamsayılar ve bölünebilme, tamsayıların taban gösterimi ve bilgisayar işlemleri, asal sayılar, en büyük ortak bölen, kongrüensler ve uygulamaları, çarpımsal aritmetik fonksiyonlar, kriptografinin sayılar teorisi temelleri, ilkel kökler ve uygulamaları, kuadratik kalanlar
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin Haftalık Dağılımı 1. Tamsayılar ve Bölünebilme 2. Tamsayıların Taban Gösterimi ve Bilgisayar İşlemleri 3. Asal Sayılar, En Büyük Ortak Bölen ve Euclid Algoritması 4. Aritmetiğin Temel Teoremi ve Asal Çarpanlara Ayırma 5. Lineer Diophantine Denklemleri 6. Aritmetik Fonksiyonlar 7. Lineer Kongrüensler 8. Yüksek Dereceli Kongrüensler 9. Kongrüenslerin Uygulamaları: Bölünebilme Testleri, Hashing fonksiyonu 10.Euler ve Wilson Teoremleri ve Sahte Asallar 11.Çarpımsal Aritmetik Fonksiyonlar, Mersenne Asalları 12.Kriptografinin Sayılar Teorisi Temelleri: Karakter, Blok, Kesintisiz ve Üstel Şifrelemeler 13.Kriptografinin Sayılar Teorisi Temelleri: Açık Anahtar Şifreleme, Knapsack Şifreleme 14.İlkel Kökler ve Uygulamaları, Kuadratik Kalanlar | - | - |
1. Rosen, Kenneth. H., Elementary number theory and its applications. 6th Ed. Pearson/Addison Wesley, 2011. 2. Lewinter, Marty, and Meyer, Jeanine, Elementary number theory with programming. John Wiley & Sons, 2015.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 30 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 60 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 2 | 20 |
Toplam | 80 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 32 | 32 |
Ev Ödevi | 3 | 15 | 45 |
Toplam İş Yükü (saat) | 125 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 |