GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EMFKM7025 Fen Eğitiminde Yapılan Araştırmalar Ders 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Fen Eğitimi Alanında çalışılan alanları tanımak ve bu alanlarda yapılan çalışmaları incelemek


Prof. Dr. Sevgi AYDIN-GÜNBATAR


1 Araştırmalarda kullanılan kavramları anlamak
2 Bir araştırma makalesini analiz edebilme
3 Bu derste incelenen bir alanda alan taraması yapabilme
4 Bir araştırma önerisini yazabilme

Birinci Öğretim


yok


-


Araştırma kavramını algılaması, Fen Eğitimi alanında (fizik, kimya ve biyoloji) yapılan başlıca araştırma alanlarını incelenmesi, eğitim araştırmalarında kullanılan yöntemlerden haberdar olmaları ve araştırma deneyimi kazandırılması


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin, konuların, kaynakların tanıtımı, APA formatı tanıtımı - -
2 Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FeTeMM/STEM) Yaklaşımı Makale okuma -
3 Argümantasyon Makale okuma ve tartışma
4 Argümantasyon Yaklaşımı ile ilgili Etkinlik makaleleri Okuma ve tartışma -
5 Sosyobilimsel Konular Makale okuma ve tartışma -
6 Bilimin Doğası Makale okuma ve tartışma -
7 Pedagojik Alan Bilgisi Makale okuma ve tartışma -
8 Okul Dışı Öğrenme Ortamları Makale okuma & tartışma -
9 Uluslararası Sınavlar- PISA üzerine araştırmalar Makale okuma & Tartışma -
10 Akran Öğretimi Makale okuma & Tartışma -
11 Fen Ders Kitabı İnceleme Araştırmaları Makale okuma & tartışma -
12 Arttırılmış Gerçeklik ve Fen Öğretimi Okuma & tartışma -
13 Fen Programları ve İncelenmesi Makale okuma & tartışma -
14 Derste odaklanılan alanlardan biri üzerine yapılan alan yazın taraması ödevi sunumu Araştırma & sunum -

Abell, S. K. (2007). Research on science teacher knowledge. In S. K. Abell, & N. G. Lederman (Eds), Handbook of Research on Science Education. (pp.1105- 1151). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Acar, Ö, Tola, Z., Karaçam, S., & Bilgin, A. (2016). Argümantasyon destekli fen öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına, bilimsel düşünme becerilerine ve bilimin doğası anlayışlarına olan etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 730-749. Atasoy, Ş., Tekbıyık, A., & Yüca, O. Ş. (2019). Karadeniz Bölgesi’ndeki bazı yerel sosyobilimsel konularda öğrencilerin informal muhakemelerinin belirlenmesi: HES, Organik Çay ve Yeşil Yol Projesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 524-540. Aydın S. & Boz, Y. (2012). Fen Öğretmen Eğitiminde Pedagojik Alan Bilgisi Araştırmalarının Derlenmesi: Türkiye Örneği. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 479-505. Aydın-Günbatar, S. (2019). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) yaklaşımı ve FeTeMM’e uygun etkinlik hazırlama rehberi. H. Artun ve S. Aydın-Günbatar (Ed.), Çağdaş yaklaşımlarla destekli fen öğretimi: Teoriden Uygulamaya Etkinlik Örnekleri, (s.2-25) içinde. Ankara: Pegem A. Bozkurt Altan, E., Üçüncüoglu, I., & Özek, H. (2019). A Transportation Problem for Moving Companies: An Example Activity with an Engineering Design Focus. Journal of Inquiry Based Activities, 9(2), 132-149. Cambazoğlu, S., Demirelli, H., ve Kavak, N. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(1), 275-291. Çevik, M., Abdioğlu, C., & Ergürer, H. E. (2020). periskobunla roma mezarlarını aydınlat: STEM+ sosyal çalışması. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED) / Journal of Inquiry Based Activities (JIBA), 10(1), 31-44. Doğan, N., Çakıroğlu, J., Bilican, K.,& Çavuş, S. (2009). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Pegem A, Ankara. Kaçar, S., & Balım, A. G. (2018). Argümantasyona dayalı sorgulama yönteminin elektrik enerjisi konusunda kullanımına ilişkin etkinlik örneği. Journal of Inquiry Based Activities, 8(2), 127-149. Karakaş, H., & Sarıkaya, R. (2020). Çevre-enerji konularına yönelik gerçekleştirilen argümantasyon temelli öğretimin sınıf öğretmeni adaylarının argüman oluşturabilmelerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 346-373. Doi:10.9779/pauefd.524850 Karakoç-Alatlı, B. (2020). Öğrencilerin fenokuryazarlığı performanslarının aşamalı doğrusal modelleme ile incelenmesi: PISA 2015 Türkiye ve Singapur karşılaştırması. Eğitim ve Bilim, 45(202), 17-49, Doi: 10.15390/EB.2020.8188. Köseoğlu, F. & Tümay, H. (2013). Bilim eğitiminde yapılandırıcı paradigma. Pegem A, Ankara. Köseoğlu, F., Tümay, H., & Üstün, U. Bilimin doğası öğretimi mesleki gelişim paketinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarına uygulanması ile ilgili tartışmalar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 129-162. Namdar, B., & Demir, A. (2016). Örümcek mi böcek mi? 5. sınıf öğrencileri için argümantasyon tabanlı sınıflandırma etkinliği. Journal of Inquiry Based Activities, 6(1), 1-9. Özcan, H., & Koca, E. (2019). STEM yaklaşımı ile basınç konusu öğretiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve STEM’e yönelik tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(198), 201-227 Saraç, H., (2017), Türkiye ‘de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmaları içirik analizi çalışması, Eğitim Kuram ve Uygulamaları Araştırma Dergisi, 3(2), 60-81 Yıldırım, T., & Canpolat, N. (2019). Lise düzeyinde çözeltiler konusunun öğretiminde akran öğretimi yönteminin etkililiğinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 44(199), 127-147. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık Ankara



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Makale Kritik Etme 1 30
Okuma 12 25
Ev Ödevi 12 45
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Proje Hazırlama 1 40
Proje Sunma 1 20
Proje Tasarımı/Yönetimi 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Proje Hazırlama 1 20 20
Proje Sunma 1 8 8
Proje Tasarımı /Yönetimi 1 10 10
Makale Kritik Etme 1 15 15
Okuma 12 3 36
Ev Ödevi 12 3 36
Toplam İş Yükü (saat) 125

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek