GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EMFKM7039 FeTeMM ve Mühendislik Entergasyonu Ders 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Dersi alan öğretmen ve öğretmen adaylarına FeTeMM yaklaşımı ve mühendislik entegrasyonu konular hakkında bilgi kazandırmak, bu araştırma alanını tanıtmak ve bu bilgilerini öğretimlerine yansıtmalarını sağlamak


Prof. Dr. Sevgi Aydın GÜNBATAR


1 1. Bütünleşik FeTeMM yaklaşımı nedir ve özellikleri nelerdir hakkında derinlemesine bilgi sahibi olacaklardır.
2 2. Mühendislik nedir ve farklı mühendislik tasarım süreci modelleri nelerdir noktasında bilgi sahibi olacaklardır.
3 3. Bu derste Bütünleşik FeTeMM yaklaşımı alanında alan taraması yaparak bu alanda çalışılmış konulara hakkında bilgi sahibi olacaktır
4 4. Bütünleşik FeTeMM yaklaşımı alanında yapılan araştırmalarda kullanılan ölçme araçları ve araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
5 5. Bütünleşik FeTeMM yaklaşımı dersinde öğrendikleri ile bir ders planı hazırlayabileceklerdir.

Birinci Öğretim


yok


yok


Amerika Birleşik devletlerinde Next Generation Science Standards dokümanının 2013 yılında yayımlanması ile birlikte tüm dünyada ve ülkemizde bütünleşik Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) yaklaşımı öğretim programlarındaki yerini almıştır. Dolayısıyla hem günceli takip edebilmek hem de öğretim programlarında yerini almış olan bu yaklaşımın öğretmenler tarafından uygulanabilmesi için bu yaklaşımın çıkış noktaları, yaklaşımın uygulanmasının esasları, uygulama örnekleri, mühendislik nedir, mühendislik tasarım süreci ve mühendisliğin doğası üzerine okumalar ve uygulamalar ile bu yaklaşım derinlemesine ele alınacaktır. Ayrıca, ilgili alanda yapılan araştırmalar nasıl gerçekleştirilmiştir ve bu alandaki araştırmalar fen derslerini ne şekilde zenginleştirebilir noktaları dersin içeriğini oluşturacaktır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Bütünleşik FeTeMM/STEM yaklaşımı nedir? Çıkış noktası ve felsefesi
2 Bütünleşik FeTeMM/STEM yaklaşımının temel özellikleri nelerdir?
3 Entegrasyon türleri, FeTeMM/STEM, STEAM, STEM+
4 Mühendislik nedir? Farklı mühendislik tasarım süreci modelleri
5 FeTeMM uygulama örnekleri- Etkinlik makaleleri inceleme -I
6 FeTeMM uygulama örnekleri- Etkinlik makaleleri inceleme -II
7 Mühendislik disiplininin fen öğretim programlarındaki yerinin incelenmesi- Mühendislik ve Girişimcilik becerileri
8 Mühendisliğin doğası-I
9 Mühendisliğin doğası-II
10 FeTeMM/STEM öğretimi ve değerlendirilmesi
11 FeTeMM/STEM ve okul dışı öğrenme ortamları-I
12 FeTeMM/STEM ve okul dışı öğrenme ortamları-II
13 FeTeMM/STEM Alanında yapılan Araştırmalar-I
14 FeTeMM/STEM Alanında yapılan Araştırmalar-II

1. Aydin-Gunbatar, S., Kiran, B. E., & Oztay, E. S. (2020). Pre-Service Chemistry Teachers’ Pedagogical Content Knowledge for Integrated STEM Development with LESMeR Model. Chemistry Education Research and Practice, 21(4), 1063-1082. https://doi.org/10.1039/D0RP00074D 2. Çolakoğlu, M., & Gökben, A. G. (2017). Türkiye’de eğitim fakültelerinde FeTeMM (STEM) çalışmaları. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(2), 46-69. 3. Kiran, B. E., & Aydin-Gunbatar, S. (2021). Analysis of engineering elements of K-12 science standards in seven countries engaged in stem education reform. Science & Education, 30(4), 849–882. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00227-w 4. Corlu, M. S. (2014). FeTeMM eğitimi makale çağrı mektubu. Turkish Journal of Education, 3(1), 4-10. 5. Yamak, H., Bulut, N., & Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265. 6. Aydin-Gunbatar, S., Tarkin-Celikkiran, A., Kutucu, E. S., & Ekiz-Kiran, B. (2018). The influence of a design-based elective STEM course on pre-service chemistry teachers’ content knowledge, STEM conceptions, and engineering views. Chemistry Education Research and Practice, 19, 954-972. https://doi.org/10.1039/c8rp00128f 7. Altan, E. B., Yamak, H., & Kırıkkaya, E. B. (2016). FeTeMM eğitim yaklaşımının öğretmen eğitiminde uygulanmasına yönelik bir öneri: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8. Aydın-Günbatar, S. (2020). Making homemade indicator and strips: A STEM+ activity for acid-base chemistry with entrepreneurship applications. Science Activities, 57(3), 132-141. 9. Ünlü, Z. K., & Dökme, İ. (2017). Özel yetenekli öğrencilerin FeTeMM’in mühendisliği hakkındaki imajları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1). 10. Yuceler, R., Aydın-Günbatar, S., & Demirdogen, B. (2020). Stop Bridge Collapse: A STEM Activity about Preventing Corrosion of Metals. Science Activities, 57(4), 154-164. https://doi.org/10.1080/00368121.2020.1850408 11. TİMUR, B., & BELEK, F. (2020). FeTeMM etkinliklerinin öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarına ve FeTeMM eğitimi yönelimlerine etkisinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-18. 12. Aydın-Günbatar, S., & Tabar V. (2019). Türkiye’de Gerçekleştirilen STEM Araştırmalarının İçerik Analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 1054-1083. 13. Deveci, İ. (2019). Girişimci Proje (G-FeTeMM) Sürecinin fen bilimleri öğretmen adaylarının yaşam becerilerine yansımaları: Nitel bir araştırma. Journal of Individual Differences in Education, 1(1), 14-29. 14. Aydın-Günbatar, S., Tarkın Çelikkıran A., Demirdöğen B. (2017). Kimya öğretiminde fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) uygulamaları. Kimya Öğretimi: Öğretmen Eğitimcileri, Öğretmenler ve Öğretmen Adayları İçin İyi Uygulama Örnekleri, 469-490. Ayas. A., Sözbilir,M. Ed., Pegem A , Ankara. 15. Aydın-Günbatar, S. (2020). Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) Yaklaşımı Uygulamalarında Teknoloji Kullanımı. Fen Öğretiminde Teknoloji Eğilimleri. Artun H., Aydın-Günbatar, S., & Günbatar, M.S. (Ed.) s.27-46, Pegem Akademi. 16. Aydın-Günbatar, S. (2021). Kitap-Kahve Ortamlarında STEM+ Eğitimi. Okul Dışı Ortamlarda STEM Eğitimi, Bakioğlu, E. & Çevik, M. (Ed.) s.343-375, Nobel Akademik Yayıncılık. 17. 17. Aydın-Günbatar, S., Oztay, E. S. & Kiran, B. E. (2021). Examination of pre-service chemistry teachers’ STEM conceptions through an integrated STEM course. Turkish Journal of Education, 10(4), 251-273. 18. Akar, H. & Yadigaroğlu, M. (2019). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) temelli etkinliklerin 5. sınıf öğrencilerinin madde ve değişim ünitesindeki kavramları günlük yaşamla ilişkilendirmelerine etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 57-81.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Performans 3 60
Ev Ödevi 2 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Proje Hazırlama 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 10 2 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 3 30
Ev Ödevi 10 2 20
Toplam İş Yükü (saat) 116

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 4 2 2 3 5 5 3 2 4 5 5 2 2 2
ÖÇ 2 4 1 3 3 5 5 3 2 4 5 5 2 2 2
ÖÇ 3 4 1 3 5 5 5 3 2 4 5 5 4 4 2
ÖÇ 4 4 1 4 5 5 5 5 2 4 5 5 4 4 2
ÖÇ 5 4 3 5 5 5 5 5 2 4 5 5 4 5 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek