GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EMFKM7024 Fen Eğitimi Alanında Yapılan Araştırmalar Ders 1 2 5,00

Yüksek Lisans



Fen Eğitimi Alanında çalışılan alanları tanımak ve bu alanlarda yapılan çalışmaları incelemek


Prof. Dr. Sevgi AYDIN-GÜNBATAR


1 Araştırmalarda kullanılan kavramları anlamak
2 Bir araştırma makalesini analiz edebilme
3 Bu derste incelenen bir alanda alan taraması yapabilme
4 Bir araştırma önerisini yazabilme

Birinci Öğretim


yok


-


Araştırma kavramını algılaması, Fen Eğitimi alanında (fizik, kimya ve biyoloji) yapılan başlıca araştırma alanlarını incelenmesi, eğitim araştırmalarında kullanılan yöntemlerden haberdar olmaları ve araştırma deneyimi kazandırılması


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin, konuların, kaynakların tanıtımı, APA formatı tanıtımı
2 Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik (FeTeMM/STEM) Yaklaşımı
3 Argümantasyon
4 Argümantasyon Yaklaşımı ile ilgili Etkinlik makaleleri
5 Sosyobilimsel Konular
6 Bilimin Doğası
7 Pedagojik Alan Bilgisi
8 Okul Dışı Öğrenme Ortamları
9 Uluslararası Sınavlar- PISA üzerine araştırmalar
10 Akran Öğretimi
11 Fen Ders Kitabı İnceleme Araştırmaları
12 Arttırılmış Gerçeklik ve Fen Öğretimi
13 Fen Programları ve İncelenmesi
14 Derste odaklanılan alanlardan biri üzerine yapılan alan yazın taraması ödevi sunumu

Abell, S. K. (2007). Research on science teacher knowledge. In S. K. Abell, & N. G. Lederman (Eds), Handbook of Research on Science Education. (pp.1105- 1151). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Acar, Ö, Tola, Z., Karaçam, S., & Bilgin, A. (2016). Argümantasyon destekli fen öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına, bilimsel düşünme becerilerine ve bilimin doğası anlayışlarına olan etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 730-749. Atasoy, Ş., Tekbıyık, A., & Yüca, O. Ş. (2019). Karadeniz Bölgesi’ndeki bazı yerel sosyobilimsel konularda öğrencilerin informal muhakemelerinin belirlenmesi: HES, Organik Çay ve Yeşil Yol Projesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 524-540. Aydın S. & Boz, Y. (2012). Fen Öğretmen Eğitiminde Pedagojik Alan Bilgisi Araştırmalarının Derlenmesi: Türkiye Örneği. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 479-505. Aydın-Günbatar, S. (2019). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) yaklaşımı ve FeTeMM’e uygun etkinlik hazırlama rehberi. H. Artun ve S. Aydın-Günbatar (Ed.), Çağdaş yaklaşımlarla destekli fen öğretimi: Teoriden Uygulamaya Etkinlik Örnekleri, (s.2-25) içinde. Ankara: Pegem A. Bozkurt Altan, E., Üçüncüoglu, I., & Özek, H. (2019). A Transportation Problem for Moving Companies: An Example Activity with an Engineering Design Focus. Journal of Inquiry Based Activities, 9(2), 132-149. Cambazoğlu, S., Demirelli, H., ve Kavak, N. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının maddenin tanecikli yapısı ünitesine ait konu alan bilgileri ile pedagojik alan bilgileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(1), 275-291. Çevik, M., Abdioğlu, C., & Ergürer, H. E. (2020). periskobunla roma mezarlarını aydınlat: STEM+ sosyal çalışması. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED) / Journal of Inquiry Based Activities (JIBA), 10(1), 31-44. Doğan, N., Çakıroğlu, J., Bilican, K.,& Çavuş, S. (2009). Bilimin Doğası ve Öğretimi. Pegem A, Ankara. Kaçar, S., & Balım, A. G. (2018). Argümantasyona dayalı sorgulama yönteminin elektrik enerjisi konusunda kullanımına ilişkin etkinlik örneği. Journal of Inquiry Based Activities, 8(2), 127-149. Karakaş, H., & Sarıkaya, R. (2020). Çevre-enerji konularına yönelik gerçekleştirilen argümantasyon temelli öğretimin sınıf öğretmeni adaylarının argüman oluşturabilmelerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 346-373. Doi:10.9779/pauefd.524850 Karakoç-Alatlı, B. (2020). Öğrencilerin fenokuryazarlığı performanslarının aşamalı doğrusal modelleme ile incelenmesi: PISA 2015 Türkiye ve Singapur karşılaştırması. Eğitim ve Bilim, 45(202), 17-49, Doi: 10.15390/EB.2020.8188. Köseoğlu, F. & Tümay, H. (2013). Bilim eğitiminde yapılandırıcı paradigma. Pegem A, Ankara. Köseoğlu, F., Tümay, H., & Üstün, U. Bilimin doğası öğretimi mesleki gelişim paketinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarına uygulanması ile ilgili tartışmalar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 129-162. Namdar, B., & Demir, A. (2016). Örümcek mi böcek mi? 5. sınıf öğrencileri için argümantasyon tabanlı sınıflandırma etkinliği. Journal of Inquiry Based Activities, 6(1), 1-9. Özcan, H., & Koca, E. (2019). STEM yaklaşımı ile basınç konusu öğretiminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve STEM’e yönelik tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(198), 201-227 Saraç, H., (2017), Türkiye ‘de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmaları içirik analizi çalışması, Eğitim Kuram ve Uygulamaları Araştırma Dergisi, 3(2), 60-81 Yıldırım, T., & Canpolat, N. (2019). Lise düzeyinde çözeltiler konusunun öğretiminde akran öğretimi yönteminin etkililiğinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 44(199), 127-147. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık Ankara



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Makale Kritik Etme 1 30
Okuma 12 25
Ev Ödevi 12 45
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Proje Hazırlama 1 40
Proje Sunma 1 20
Proje Tasarımı/Yönetimi 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Proje Hazırlama 1 20 20
Proje Sunma 1 8 8
Proje Tasarımı /Yönetimi 1 10 10
Makale Kritik Etme 1 15 15
Okuma 12 3 36
Ev Ödevi 12 3 36
Toplam İş Yükü (saat) 125

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 4 3 3 5 5 5 5 5 4 3 5 3 2 5
ÖÇ 2 4 3 3 5 5 5 5 5 4 5 5 5 2 5
ÖÇ 3 4 3 3 5 5 5 5 5 4 5 5 5 2 5
ÖÇ 4 4 3 3 5 5 5 5 5 4 5 5 2 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek