GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EMFKM7005 Fen Eğitimi Araştırmalarında Ölçme, Ölçek Geliştirme ve Uygulama Ders 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Öğrencilerin fen eğitimi alanına dair ölçme ve ölçek geliştirme ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerinin geliştirilmesi.


Doç.Dr. Ayşegül TARKIN ÇELİKKIRAN


1 Ölçme ile ilgili temel kavramlarını tanımlar.
2 Ölçek geliştirme aşamalarını açıklar.
3 Ölçek geliştirme aşamalarını uygular.
4 İstatistik programları aracılığıyla geçerlik ve güvenirlik analizi yapar.
5 Fen eğitimi alanında yapılan ölçek geliştirme çalışmalarını nitelik düzeyleri açısından değerlendirir.

Birinci Öğretim



[Yok]


Ölçmenin temel kavramları, Ölçek ve ölçek türleri, ölçek geliştirme aşamaları, bilgisayar programları ile madde ayırıcılık gücü, güvenirlik ve geçerlik analizi. Fen eğitimi alanında yapılan ölçek geliştirme çalışmalarının incelenmesi ve değerlendirilmesi.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ölçmenin Temel Kavramları
2 Ölçek ve Ölçek Türleri
3 Ölçme Araçlarında İstendik Özellikler
4 Ölçek Geliştirme Aşamaları
5 Madde yazımı
6 Madde güçlüğü ve ayırt edicilik
7 Güvenirlik
8 Ara sınav
9 Geçerlik
10 Ölçek geliştirme uygulamaları
11 Ölçek geliştirme sürecindeki istatistiksel analiz uygulamaları
12 Fen eğitiminde yenilikçi ölçme ve değerlendirme
13 Fen eğitimi alanında yapılan ölçek geliştirme çalışmalarının incelenmesi
14 Fen eğitimi alanında yapılan ölçek geliştirme çalışmalarının nitelik düzeylerinin değerlendirilmesi

DeVellis, R. F. (2014). Ölçek geliştirme: Kuram ve Uygulamalar. (T. Totan, Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Acar-Güvendir, M. ve Özer-Özkan, Y. (2015). Türkiye’deki eğitim alanında yayımlanan bilimsel dergilerde ölçek geliştirme ve uyarlama konulu makalelerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 23-33. Karadağ, E. (2011). Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinde Kullanılan Ölçme Araçları: Nitelik Düzeyleri ve Analitik Hata Tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 311-334. Sayın, S. (2008). Bilimsel Araştırmalarda Yapılan Bazı İstatistiksel ve Yöntembilimsel HatalarIII: Güvenirlik Kestirimlerine Yönelik Hatalar. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 53-69.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Rapor 2 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 12 3 36
Uygulama/Pratik 1 20 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 16 16
Rapor 2 25 50
Toplam İş Yükü (saat) 122

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27
ÖÇ 1 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
ÖÇ 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
ÖÇ 3 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
ÖÇ 4 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
ÖÇ 5 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek