GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EBRPD7023 Okul Rehberlik Hizmetlerinde Yeni Yaklaşımlar Ders 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Aldıkları lisans eğitimi yetersizliğinin de etkisiyle rehber öğretmenler, kendilerine göre bir rehberlik uygulamasına girişebilmekte, bu ise okul rehberlik hizmetlerini zedelemektedir. Ayrıca okullarda rehberlik hizmetleri çerçevesinde yapılan çalışmaların hala teorik ve geleneksel yapıda olduğu, rehberlik hizmetlerinin yeterince örgütlenemediği ve bazı alanlarda kâğıt üzerinde kaldığı bilinmektedir. Dolayısıyla bu dersi alan öğrencilerde atandıkları okullarda, okul rehberlik hizmetlerinden yeni ve farklı yaklaşımlar noktasında farkındalık oluşturmak, insan davranışlarını anlama ve açıklamada bu hizmetlerden nasıl daha iyi yararlanılacağını kazandırmak amaçlanmaktadır.


Metin TAYTAŞ


1 - Rehberliği eğitim hizmetlerinin bir parçası ve eğitimle kaynaştırılmış bir süreç olarak bilir. - Okul Rehberlik hizmetinde öngürüsel ve önleyici tarzda çalışır. - Rehberliğin gelişimsel bir yaklaşım olduğunun farkına varır. - Pozitif psikoloji ve psikolojide değişen dalgaları fark eder. - Okul rehberlik hizmetlerinde yeni nesil teknik ve terapileri bilir. - Kariyer danışmanlığında değişen paradigmaların farkına varır
2 - Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. - Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. - Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. - Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. - Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar.
3 - Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. - Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. - Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. - Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
4 - Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. - Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. - Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. - Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. - Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


- Yaşam kariyeri gelişimini temel alma, - Program yönelimli çalışma, - Gelişim kuramlarını temel alma, - Öğrenme odaklı, öngörüsel ve önleyici tarzda çalışma, - K12 sistemiyle çalışma, ana müdahalesine psikoeğitimi alma, - Hizmeti okuldaki tüm personel ile yürütme, - Bütün öğrencilere yapılandırılmış öğrenme aktivitelerini sunma tarzında bir okul rehberlik hizmet anlayışı sunma, - Okul rehberlik hizmetlerinde yeni nesil teknik ve terapileri kullanma


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Psikolojik Danışmada Güncel Yaklaşımlar ve Ortaya Çıkışı
2 Öyküsel Terapi
3 İlişkisel Kültürel Kuram
4 Duygu Odaklı Terapi
5 Bağlanma Terapisi
6 Bilişsel Analitik Terapi
7 Ara sınav
8 Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi
9 Diyalektik Davranışçı Terapi
10 Kabul ve Yüklenim Kuramı
11 Gerçekçi Terapi
12 Feminist Terapi
13 Çözüm Odaklı Kısa Süreli Terapi
14 Aile Sistemleri Yaklaşımları

1. Şerife Işık, (2020). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Pagem Yayınevi 2.-Binnur Yeşilyaprak. 21 Yüzyılda Eğitimde Rehberlik Hizmetleri - Gelişimsel Yaklaşım. Nobel Yayınları 3.- Nazlı, S., (2019). Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı . : Anı yayıncılık.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Takım/Grup Çalışması 3 25
Seminer 6 25
Okuma 20 25
Ev Ödevi 12 25
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Rapor Sunma 1 50
Seminer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yo


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Tartışma 28 1 28
Takım/Grup Çalışması 28 1 28
Beyin Fırtınası 50 1 50
Seminer 14 1 14
Makale Yazma 2 1 2
Ev Ödevi 12 1 12
Toplam İş Yükü (saat) 134

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20
ÖÇ 1 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 2 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek