Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FBMIM7058 | Tarihi Yapılarda Koruma Kavramları | Ders | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı; anıtların ve hızla yok olan tarihi çevrelerin önemini açıklamak, bilimsel restorasyon metotlarını öğretmek ve kendi çevrelerine duyarlı olmalarını sağlamaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Şahabettin ÖZTÜRK
1 | Öğrenci, anıtların ve sitlerin genel özelliklerini ve anıtların yapım sistemini öğrenir. |
2 | Öğrenci, Avrupa’daki ve Türkiye’deki koruma tarihini öğrenir. |
3 | Öğrenci, tarihi yapıların ve sitlerin tahrip nedenlerini öğrenir. |
4 | Öğrenci, tarihi yapılara müdahale tekniklerini öğrenir. |
5 | Öğrenci, geleneksel yapıları oluşturan elemanların isimlerini öğrenir. |
Yok
Yok
Koruma kavramı; koruma konusundaki temel sorular / anıtlar, sitler, anıt türleri, sit türleri, korumada ölçek / tarihi yapıları belirleme ölçütleri / geleneksel binaların yapım sistemleri ve malzeme kullanımı/ geleneksel yapıların taşıyıcı elemanları 1, duvarlar, ayaklar, sütunlar, kemerler / geleneksel yapıların taşıyıcı elemanları 2 kubbeler, tonozlar / 19. Yüzyıl’da koruma kavramı, Eugene Emmanuel Viollet le duc / 20. Yüzyıl’da koruma anlayışı / Türkiye’de koruma konusunda yasal gelişim / anıtları tahrip eden nedenler / müdahale yöntemleri / ahşap yapılarda koruma ilkeleri / taş yapılarda koruma ilkeleri.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Koruma kavramına giriş, Koruma konusundaki temel sorular; neyi koruyoruz? Niçin koruyoruz? Nasıl koruyoruz? | ||
2 | Taşınır, taşınmaz kültür varlıkları, anıt ve sit kavramları, anıt türleri, sit türleri; doğal, tarihi ,arkeolojik ,kırsal, kentsel ve karma sitler, korumada ölçek; tek yapı, külliye, sokak, mahalle ve kent ölçeği | ||
3 | Tarihi yapıları belirleme ölçütleri: tarihi belge,özgünlük, sanat-estetik,eskilik-zaman, teklik, çokluk,işlevsellik, homojenlik değerleri | ||
4 | Geleneksel binalarda yapım sistemi ve malzeme, taş ve ahşap yapılar | ||
5 | Geleneksel yapıların taşıyıcı elemanları 1; duvarlar, ayaklar, sütunlar, kemerler | ||
6 | Geleneksel yapıların örtü biçimleri; kubbeler, tonozlar, kubbeye geçiş biçimleri, tonoz çeşitleri | ||
7 | 19. Yüzyıl’da koruma kavramı ve Eugene Emmanuel Viollet le duc; stilistik rekompozisyon anlayışı, romantik görüş, tarihi restorasyon anlayışı | ||
8 | 20. Yüzyıl’da koruma kavramı, çağdaş koruma anlayışı, Atina Kararları, Karta Del Restauro, Venedik Kararları ve çağdaş restorasyon ilkeleri | ||
9 | Ara Sınav | ||
10 | Türkiye’de koruma kavramının gelişimi, Osmanlı dönemindeki ilk koruma yasaları (I. Asar-Atika, 2. Asar-ı Atika, 3. Asar-ı Atika, 4. Asar-ı Atika yasaları), Cumhuriyet Dönemi’nde koruma yasaları | ||
11 | Anıtları tahrip eden nedenler, yapının konumundan, zemininden, strüktür tasarımından, hatalı malzeme kullanımından, hatalı onarımlardan doğal nedenlerden, felaketlerden ve insanlardan kaynaklanan nedenler | ||
12 | Müdahale –onarım yöntemler; sağlamlaştırma, tamamlama, yeni işlev verme, uyum değişiklikleri, temizleme-ayıklama, taşıma, yeniden yapım ve kopyalama | ||
13 | Dünya kültür mirası" kavramı, "Türkiye'den Dünya Kültür Mirası Listesi"ne giren eserler | ||
14 | Restorasyon uygulamalarından örnekler üzerinden ahşap yapılarda onarım prensipleri | ||
15 | Final | ||
16 |
Z.Ahunbay, Tarihi çevre Koruma ve Restorasyon,YEM Yayınları,2004,İstanbul C.Erder, Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yayınları, 2005, Ankara. D.Kuban; Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, YEM Yayınları,2000, İstanbul. E.Madran, N. Özgönül; Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mimarlar Odası Yayınları, 2005, Ankara H.Tayla; Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı Yayınları, 2007, İstanbul.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 15 | 2 | 30 |
Alan Gezisi | 1 | 5 | 5 |
Alan Çalışması | 1 | 5 | 5 |
Bireysel Çalışma | 15 | 2 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 4 | 8 |
Okuma | 15 | 2 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 |
ÖÇ 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 4 |
ÖÇ 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 |
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 4 |
ÖÇ 5 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 |