GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
FBMIM7058 Tarihi Yapılarda Koruma Kavramları Ders 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı; anıtların ve hızla yok olan tarihi çevrelerin önemini açıklamak, bilimsel restorasyon metotlarını öğretmek ve kendi çevrelerine duyarlı olmalarını sağlamaktır.


Dr. Öğr. Üyesi Şahabettin ÖZTÜRK


1 Öğrenci, anıtların ve sitlerin genel özelliklerini ve anıtların yapım sistemini öğrenir.
2 Öğrenci, Avrupa’daki ve Türkiye’deki koruma tarihini öğrenir.
3 Öğrenci, tarihi yapıların ve sitlerin tahrip nedenlerini öğrenir.
4 Öğrenci, tarihi yapılara müdahale tekniklerini öğrenir.
5 Öğrenci, geleneksel yapıları oluşturan elemanların isimlerini öğrenir.


Yok


Yok


Koruma kavramı; koruma konusundaki temel sorular / anıtlar, sitler, anıt türleri, sit türleri, korumada ölçek / tarihi yapıları belirleme ölçütleri / geleneksel binaların yapım sistemleri ve malzeme kullanımı/ geleneksel yapıların taşıyıcı elemanları 1, duvarlar, ayaklar, sütunlar, kemerler / geleneksel yapıların taşıyıcı elemanları 2 kubbeler, tonozlar / 19. Yüzyıl’da koruma kavramı, Eugene Emmanuel Viollet le duc / 20. Yüzyıl’da koruma anlayışı / Türkiye’de koruma konusunda yasal gelişim / anıtları tahrip eden nedenler / müdahale yöntemleri / ahşap yapılarda koruma ilkeleri / taş yapılarda koruma ilkeleri.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Koruma kavramına giriş, Koruma konusundaki temel sorular; neyi koruyoruz? Niçin koruyoruz? Nasıl koruyoruz?
2 Taşınır, taşınmaz kültür varlıkları, anıt ve sit kavramları, anıt türleri, sit türleri; doğal, tarihi ,arkeolojik ,kırsal, kentsel ve karma sitler, korumada ölçek; tek yapı, külliye, sokak, mahalle ve kent ölçeği
3 Tarihi yapıları belirleme ölçütleri: tarihi belge,özgünlük, sanat-estetik,eskilik-zaman, teklik, çokluk,işlevsellik, homojenlik değerleri
4 Geleneksel binalarda yapım sistemi ve malzeme, taş ve ahşap yapılar
5 Geleneksel yapıların taşıyıcı elemanları 1; duvarlar, ayaklar, sütunlar, kemerler
6 Geleneksel yapıların örtü biçimleri; kubbeler, tonozlar, kubbeye geçiş biçimleri, tonoz çeşitleri
7 19. Yüzyıl’da koruma kavramı ve Eugene Emmanuel Viollet le duc; stilistik rekompozisyon anlayışı, romantik görüş, tarihi restorasyon anlayışı
8 20. Yüzyıl’da koruma kavramı, çağdaş koruma anlayışı, Atina Kararları, Karta Del Restauro, Venedik Kararları ve çağdaş restorasyon ilkeleri
9 Ara Sınav
10 Türkiye’de koruma kavramının gelişimi, Osmanlı dönemindeki ilk koruma yasaları (I. Asar-Atika, 2. Asar-ı Atika, 3. Asar-ı Atika, 4. Asar-ı Atika yasaları), Cumhuriyet Dönemi’nde koruma yasaları
11 Anıtları tahrip eden nedenler, yapının konumundan, zemininden, strüktür tasarımından, hatalı malzeme kullanımından, hatalı onarımlardan doğal nedenlerden, felaketlerden ve insanlardan kaynaklanan nedenler
12 Müdahale –onarım yöntemler; sağlamlaştırma, tamamlama, yeni işlev verme, uyum değişiklikleri, temizleme-ayıklama, taşıma, yeniden yapım ve kopyalama
13 Dünya kültür mirası" kavramı, "Türkiye'den Dünya Kültür Mirası Listesi"ne giren eserler
14 Restorasyon uygulamalarından örnekler üzerinden ahşap yapılarda onarım prensipleri
15 Final
16

Z.Ahunbay, Tarihi çevre Koruma ve Restorasyon,YEM Yayınları,2004,İstanbul C.Erder, Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yayınları, 2005, Ankara. D.Kuban; Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Kuram ve Uygulama, YEM Yayınları,2000, İstanbul. E.Madran, N. Özgönül; Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mimarlar Odası Yayınları, 2005, Ankara H.Tayla; Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı Yayınları, 2007, İstanbul.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Bütünleme Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 15 2 30
Alan Gezisi 1 5 5
Alan Çalışması 1 5 5
Bireysel Çalışma 15 2 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 3 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 4 8
Okuma 15 2 30
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 3 2 2 2 2 2 2 2 3
ÖÇ 2 3 2 2 2 2 3 2 2 4
ÖÇ 3 2 4 3 4 3 2 2 2 4
ÖÇ 4 4 4 4 4 4 2 2 2 4
ÖÇ 5 3 2 2 2 2 2 2 2 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek