GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
FBMPM7049 Görsel Peyzaj Kalite Değerlendirme Ders 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bir alanın görsel etkisi, çevrenin iyi ya da kötü algılanması, bu da kullanıcılarının bu alandan zevk alıp almamaları üzerinde doğrudan etkili olmaktadır. Bu nedenle, bir proje çalışmasında, görsel analiz çalışmaları, henüz daha karar aşamasında yapılarak, yörenin görsel niteliğinin saptanması, böylece, görsel kaynakların korunması yolunda çalışmalar yapılması en doğru olanıdır. Bu, hem çevrenin görsel ve ekolojik yapısının korunmasını hem de çalışmalar sırasında ve daha sonra ortaya çıkacak masrafların en aza inmesini sağlayacaktır. Bu nedenle Peyzaj Mimarlığında Görsel Değerlendirme dersi çevre ile ilgilenen bir bilim dalı olan peyzaj mimarlığının temel konularından biri olarak önem taşımaktadır. Bu ders sonucunda öğrenciler görsel kaynak değerlendirme konularında temel kavramları bilecek, görsel kaynağın çevre açısından önemini kavrayacak, görsel kaynak değerlendirme çalışması yapabileceklerdir.


Doç. Dr. Feran AŞUR


1 Görsel kaynak değerlendirmesi ile ilgili tanımlar ve genel kavramları bilir. Bu konuda dünyada ve ülkemizde yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinilecek.
2 Görsel kaynağın değerlendirilmesinde kullanılan yöntemleri bilir ve uygulayabilir.
3 Görsel kaynak yönetimi ve estetik ve görsel kaynak yönetimine gereksinim konusunda bilgi sahibidir.
4 Görsel kaynağın yönetimi için peyzaj karakterinin analizi ve değerlendirilmesi konularını bilir.
5 Görsel kaynak planlama aşamalarını bilir. Derste öğrendiği bilgilerle örnek alanda detaylı bir görsel etki değerlendirme çalışması yapabilir.

Birinci Öğretim


yok


yok


Görsel Peyzaj kalitesinin tanımı, önemi, analizi ve değerlendirme yöntemleri, değişimi ve kullanıcı üzerindeki etkilerini içermektedir


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Görsel araştırma çalışmalarının tarihçesi, konuları ve kapsamı
2 Ülkemizde ve dünyadaki örneklerin irdelenmesi
3 Görsel etkinin tanımlanması ve değerlendirilmesi,
4 Kentsel ve kırsal peyzajda görsel kaliteyi oluşturan unsurlar ve açılımı
5 Görsel kalite ölçme ve değerlendirme teknikleri
6 Peyzaj planlamasında görsel yaklaşımın yeri ve önemi
7 Ara sınav
8 Görsel kaynak yönetimine gereksinim
9 Arazi gezisi ve gözlem yapmak
10 Seçilen örnek alanda görsel etki ve kalite değerlendirmesi çalışması
11 Çalışmada kullanılabilecek yöntemlerin irdelenmesi ve seçilmesi
12 Çalışma alanının belirlenmesi, altlıkların hazırlanması ve veri toplanması
13 Peyzaj etki ve değerlendirme çalışmasının yapılması
14 Çalışmada ulaşılan sonuçların sunulması
15 Final sınavı

1-Acar, C., Kurdoğlu B.C., 2005. Kaçkar Dağları Milli Parkında Görsel Kalite Değerlendirmesi. Korunan Doğal Alanlar Sempozyumu, 219-226, SDÜ, Isparta. 2-Arthur, L.M., Daniel T.C., Boster R.S.,1977. Scenic assessment: An overview. Landscape and Planning, Volume 4, 109-129. 3- Bell, S., 2013. Elements of visual design in the landscape. Routledge. 4-Bergen, S.D., Ulbricht C.A., Fridley J L., Ganter M.A.,1995. The validity of computer-generated graphic images of forest landscape. Journal of Environmental Psychology, Volume 15, Issue 2, 135-146. 5-Clay, G.R., Daniel T.C., 2000. Scenic landscape assesssment: the effects of land management jurisdiction on public perception of scenic beauty. Landscape and Urban Planning, 49, 1–13. 6-Clay, G.R., Smidt R.K., 2004. Assessing the validity and reliability of descriptor variables used in scenic highway analysis. Landscape and Urban Planning, 66, 239–255. 7-Daniel, T.C., 2001. Whither scenic beauty? Visual landscape quality assessment in the 21st century. Landscape and Urban Planning, Volume 54, Issues 1-4, 267-281. 8-Real, E., Arce C., Sabucedo J.M., 2000. Classıfıcatıon of landscapes usıng quantıtatıve and categorıcal data, and predıctıon of theır scenıc beauty ın north-western spaın. Journal of Environmental Psychology 20, 355-373.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Sözlü Sınav 2 50
Ev Ödevi 2 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 60
Quiz 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 2 2
Quiz 14 3 42
Makale Kritik Etme 14 4 56
Ev Ödevi 3 9 27
Toplam İş Yükü (saat) 127

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 5 5 4 5 4 3 4 3 3 3 5 5
ÖÇ 2 4 4 3 4 4 4 5 4 3 2 5 5
ÖÇ 3 4 3 4 4 5 3 5 5 3 2 5 5
ÖÇ 4 5 5 4 5 4 4 4 5 3 3 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 3 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek