Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FBMPM7049 | Görsel Peyzaj Kalite Değerlendirme | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bir alanın görsel etkisi, çevrenin iyi ya da kötü algılanması, bu da kullanıcılarının bu alandan zevk alıp almamaları üzerinde doğrudan etkili olmaktadır. Bu nedenle, bir proje çalışmasında, görsel analiz çalışmaları, henüz daha karar aşamasında yapılarak, yörenin görsel niteliğinin saptanması, böylece, görsel kaynakların korunması yolunda çalışmalar yapılması en doğru olanıdır. Bu, hem çevrenin görsel ve ekolojik yapısının korunmasını hem de çalışmalar sırasında ve daha sonra ortaya çıkacak masrafların en aza inmesini sağlayacaktır. Bu nedenle Peyzaj Mimarlığında Görsel Değerlendirme dersi çevre ile ilgilenen bir bilim dalı olan peyzaj mimarlığının temel konularından biri olarak önem taşımaktadır. Bu ders sonucunda öğrenciler görsel kaynak değerlendirme konularında temel kavramları bilecek, görsel kaynağın çevre açısından önemini kavrayacak, görsel kaynak değerlendirme çalışması yapabileceklerdir.
Doç. Dr. Feran AŞUR
1 | Görsel kaynak değerlendirmesi ile ilgili tanımlar ve genel kavramları bilir. Bu konuda dünyada ve ülkemizde yapılan çalışmalar hakkında bilgi edinilecek. |
2 | Görsel kaynağın değerlendirilmesinde kullanılan yöntemleri bilir ve uygulayabilir. |
3 | Görsel kaynak yönetimi ve estetik ve görsel kaynak yönetimine gereksinim konusunda bilgi sahibidir. |
4 | Görsel kaynağın yönetimi için peyzaj karakterinin analizi ve değerlendirilmesi konularını bilir. |
5 | Görsel kaynak planlama aşamalarını bilir. Derste öğrendiği bilgilerle örnek alanda detaylı bir görsel etki değerlendirme çalışması yapabilir. |
Birinci Öğretim
yok
yok
Görsel Peyzaj kalitesinin tanımı, önemi, analizi ve değerlendirme yöntemleri, değişimi ve kullanıcı üzerindeki etkilerini içermektedir
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Görsel araştırma çalışmalarının tarihçesi, konuları ve kapsamı | ||
2 | Ülkemizde ve dünyadaki örneklerin irdelenmesi | ||
3 | Görsel etkinin tanımlanması ve değerlendirilmesi, | ||
4 | Kentsel ve kırsal peyzajda görsel kaliteyi oluşturan unsurlar ve açılımı | ||
5 | Görsel kalite ölçme ve değerlendirme teknikleri | ||
6 | Peyzaj planlamasında görsel yaklaşımın yeri ve önemi | ||
7 | Ara sınav | ||
8 | Görsel kaynak yönetimine gereksinim | ||
9 | Arazi gezisi ve gözlem yapmak | ||
10 | Seçilen örnek alanda görsel etki ve kalite değerlendirmesi çalışması | ||
11 | Çalışmada kullanılabilecek yöntemlerin irdelenmesi ve seçilmesi | ||
12 | Çalışma alanının belirlenmesi, altlıkların hazırlanması ve veri toplanması | ||
13 | Peyzaj etki ve değerlendirme çalışmasının yapılması | ||
14 | Çalışmada ulaşılan sonuçların sunulması | ||
15 | Final sınavı |
1-Acar, C., Kurdoğlu B.C., 2005. Kaçkar Dağları Milli Parkında Görsel Kalite Değerlendirmesi. Korunan Doğal Alanlar Sempozyumu, 219-226, SDÜ, Isparta. 2-Arthur, L.M., Daniel T.C., Boster R.S.,1977. Scenic assessment: An overview. Landscape and Planning, Volume 4, 109-129. 3- Bell, S., 2013. Elements of visual design in the landscape. Routledge. 4-Bergen, S.D., Ulbricht C.A., Fridley J L., Ganter M.A.,1995. The validity of computer-generated graphic images of forest landscape. Journal of Environmental Psychology, Volume 15, Issue 2, 135-146. 5-Clay, G.R., Daniel T.C., 2000. Scenic landscape assesssment: the effects of land management jurisdiction on public perception of scenic beauty. Landscape and Urban Planning, 49, 1–13. 6-Clay, G.R., Smidt R.K., 2004. Assessing the validity and reliability of descriptor variables used in scenic highway analysis. Landscape and Urban Planning, 66, 239–255. 7-Daniel, T.C., 2001. Whither scenic beauty? Visual landscape quality assessment in the 21st century. Landscape and Urban Planning, Volume 54, Issues 1-4, 267-281. 8-Real, E., Arce C., Sabucedo J.M., 2000. Classıfıcatıon of landscapes usıng quantıtatıve and categorıcal data, and predıctıon of theır scenıc beauty ın north-western spaın. Journal of Environmental Psychology 20, 355-373.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Sözlü Sınav | 2 | 50 |
Ev Ödevi | 2 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Quiz | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Quiz | 14 | 3 | 42 |
Makale Kritik Etme | 14 | 4 | 56 |
Ev Ödevi | 3 | 9 | 27 |
Toplam İş Yükü (saat) | 127 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 |