GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
FBMPM7076 Tarihi ve Kültürel Alanlarda Bitkisel Tasarım Ders 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı, tarihi ve kültürel peyzaj koruma ve restorasyon projelerine ilişkin dokümantasyonun tamamlanması için gerekli olan araştırma yeteneklerini geliştirmek, tehlikede olan tarihi alanlarda nasıl çalışılması gerektiğini, tarihi mekanların genel özellikleri, tarihi alanlarda bitkilendirme tasarımı ve kapsamı, tarihi alanlarda yeşilin ve bitkilendirmenin önemi, tarihi ve kültürel alanlarda tasarımda kullanılan canlı ve cansız donatı elemanları arasında da biçim, işlev ve estetik yönünden bütünlük oluşturulmayı, bitkilerin tarihi alanlarda sağlıklı işlevlere sahip bitkisel kompozisyon oluşturmayı öğretmektir.


Prof. Dr. Şevket ALP


1 Ülkemizde tarihi alanların tanımı ve koruma statüleri
2 Tarihi alanların kent peyzajına katkıları
3 Tarihi alanların sürdürülebilir kullanımı ve çevre düzenlemesinin önemi
4 Tarihi alanların çevre düzenlenmesinde dikkat edilmesi gereken hususlar


Yok


Yok


Tarihi ve kültürel Peyzajların koruma kuramı ve yasal dayanakları, alan sörveyi ve iyileştirme ilkeleri, koruma teknikleri, yöntemleri, uygulamaları ve yorumlama.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Tarihi alanlarda koruma kuramı ve yasal dayanakları
2 Tarihi alanların yerel kimliğine etkileri, yerel kimliğin ortaya konulması ve tarihi mirasın gelecek kuşaklara iletilmesi
3 Tarihi alanların yerel kimliğine etkileri, yerel kimliğin ortaya konulması ve tarihi mirasın gelecek kuşaklara iletilmesi
4 Tarihi dini ve sivil mimari yapılar tanımlama, envanter, dokümantasyon, değerlendirme ve koruma ilkeleri
5 Tarihi dini ve sivil mimari yapılar tanımlama, envanter, dokümantasyon, değerlendirme ve koruma ilkeleri
6 Tarihi açık alanlar (bahçeler, parklar, savaş alanları, mezarlıklar), dönem bitkileri, tarihi malzemeler/mobilyalar tanımlama, envanter, dokümantasyon, değerlendirme ve koruma ilkeleri
7 Ara sınav
8 Tarihi ve kültürel alanlarda tasarım ilkelerini belirleme ve koruma
9 Bitkilerin tarihi ve kültürel alanlarda işlevleri, tasarım ilkelerinin belirlenmesi ve yönetimi
10 Tarihi ve kültürel peyzaj örnekleri inceleme
11 Proje ödev seçimi
12 Proje kontrolü
13 Proje kontrolü
14 Final sınavı

1‐Acar, C., 2010. Kentsel Mekanlardaki Modern Bitkilendirme Tasarımlarında Süs Bitkilerinin Kullanımına Yönelik Yeni Yaklaşımlar. IV. Süs Bitkileri Kongresi Bildiriler Kitabı. Alata Bahçe Kültürleri Araştırma Enstitüsü Erdemli. 2‐Anonim, 1999. Landscape Design Guide. Air Mobility Command, Directorate of Civil Engineering, Scott AFB, America. http://www.wbdg.org/ccb/AF/AFDG/landscape.pdf 3‐Doratlı, N. ve Önal, S., 2000. Tarihi Çevrelerde Kentsel Tasarım Stratejileri: Lefkoşe Arab Ahmet Bölgesi Canlandırma Projesinin Stratejik Yaklaşımlar Açısından Değerlendirilmesi. Mimar Sinan Üniversitesi 1. Kentsel Tasarım Haftası, 167 s., İstanbul. 4 ‐English Heritage, 2013. Edited and Press by Whimster Associates. http://www.english ‐heritage.org.uk/publications/easy ‐access ‐historic ‐ landscapes/easy ‐access ‐historic ‐landscapes ‐2013.pdf (14.04.2013). 5 ‐Erdoğan E. 2006. Çevre ve Kent Estetiği. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Bartın Orman Fakültesi Dergisi Yıl: 2006 Cilt:8 Say ı:9 S:68. 6 ‐Gürkan M. 2005. Yeni yasal düzenlemeler modeller ve araçlar. Kent Planlama ve Koruma Etkinlikleri ‐1. Koruma Sempozyumu. TMMOB Şehir PlancılarıOdası.S:65‐69.Diyarbakır. 7 ‐Kalın A., 1997. Bitkilerin Anlamsal Boyutu: Farklı Fonksiyondaki Bina ve Mekanlarla Anılabilen Bitkiler Üzerine Bir Araştırma. Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Trabzon. 8 ‐Karadayı, G., 2000. Kent Kimliğinin Sürdürülebilirliği ve Görsel Etki Değerlendirmesi: Trabzon Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. 9‐Koçan, N., 2010. Mudurnu (Bolu) Kentsel Sit Alanı Üzerine Bir Araştırma. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Kastamonu Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 2011, 11 (1): 44 – 45. 10‐Köse, N.B., 2007. Kastamonu Taşköprü Tarihi Kent Dokusunun Peyzaj Mimarlığı Açısından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 66,69 s., Ankara. 11‐Kuter, N., 2007. Çankırı Kenti Açık ve Yeşil Alan Varlığı İçinde Tarihi Kent Merkezi Kentsel Peyzaj Tasarımı Açısından Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 35,37,40,46,113,114 s., Ankara. 12‐Kuter, N., Erdoğan E., 2010. Çankırı Kentsel Sit Alanının Bitki Varlığı Açısından Değerlendirilmesi Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi 7 (2) Journal of Tekirdag Agricultural Faculty 105. 13‐Lennard, S.H.C, Lennard, H.L., 1995. Liveable Cities Observed. A Source Book of Ideasand Images Gondolier Press, California. 14- Madran E., Özgönül N., 2005. Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mimarlar Odası Yayınevi, 190 sayfa, Ankara 15‐Özdemir, H., 2007. Tarihi Çevrelerde Kentsel Peyzaj Tasarım İlkelerinin Belirlenmesi, İstanbul‐Zeyrek Örneğinde Bir İrdeleme. Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 1‐2,38 s., Bartın. 16‐Özdemir E.E, 2013. Daha Yaşanabilir Kentlere Doğru: Kentsel Açık Mekanlarda Öteki İçin Tasarım. 25 The International Building ve Life Congress. 28‐30 Mart 2013, S. 306. Bursa. 17‐Relphe E. 1987. The modern urban landscape. The Johns Hopkins UniversityPress, Baltimore. 18‐Stoneham J.,Stenberg L., Bennellick D., Crosby T., White J., 2005. Easy Access to Historic Landscape Heritage . English Heritage. www.bgci.org/education/2282/. 19‐Unesco, 2011. (http://www.unesco.org.tr/resimler/PeyzajTavsiyeKarari.pdf ) Eri şim: Nisan 2013. 20‐Yazgan, M.E. ve Erdoğan, E. 1992. Tarihi Çevrelerde Peyzaj Planlama; Peyzaj Mimarisi Derne ği Yayınları: 2. A.Ü.Z.F. Peyzaj Mimarlığı Bölümü, Ankara, 205s. 21‐Yılmaz, B., Kaya, L.G., Ate ş, O., Memlük, Y., 2011. Geleneksel Yapıların Kentsel Mekanda Oluşturduğu Düzenin Bartın Kenti Örneğinde İncelenmesi. İnönü University Journal of Art and Design ISSN: 1309‐9876 E‐ISSN:1309



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Proje Hazırlama 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Proje Hazırlama 1 75 75
Proje Sunma 1 25 25
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 15 15
Toplam İş Yükü (saat) 125

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 4 3 4 3 3 3 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 2 4 3 4 3 3 3 4 4 4 4 5 4
ÖÇ 3 4 3 4 3 3 3 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 4 3 4 3 3 4 3 3 4 4 3 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek