GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOİFD7044 Dinler Tarihi Metodolojisi II Ders 1 2 5,00

Yüksek Lisans



Bu dersin temel amacı, ilahiyat alanında yüksek lisans yapan öğrencilerin dinler tarihçilerin çalışmalarında hangi yöntemleri kullandıklarını ve kullanma zorunda olduklarını tanıyıp bilmeye muktedir kılmak ve günümüz dünyasında akademik din araştırmalarındaki yeni gelişmeler ışığında söz konusu yöntemleri değerlendirmektir.


Dr. Öğrt. Üyesi Ramazan Turgut


1 Öğrenciler genelde din araştırmaları, özelde ise dinler tarihi alanında kullanılan belli başlı yöntemlerin mahiyetini kavrarlar.
2 Dinler Tarihi alanında kullanılan yöntemleri analiz ederek bunların olumlu ve olumsuz yönlerini öğrenirler.
3 Dinler Tarihi alanında hangi yöntemin daha nesnel olduğunun farkına varırlar.
4 Akademik din araştırmaları alanında son yıllarda meydana gelen yeni gelişmelerden ve bu gelişmeler bağlamında geliştirilen yeni yöntemlerden haberdar olurlar.
5 Bir dinsel geleneğin içeriden ve dışarıdan bir bakış açısıyla nasıl anlaşılabileceğini kavrarlar.

Birinci Öğretim



[Yok]


Bu derste genelde din araştırmaları özelde ise dinler tarihi alanında kullanılan geleneksel ve modern yöntemler ve mahiyetleri inceleme konusu yapılacaktır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Giriş: Akademik Bir Disiplin Olarak Din Araştırmaları
2 Literatür Üzerine
3 Dinler Tarihi Araştırmalarında Yöntem Sorunu
4 İslam Dünyasında Dinler Tarihi Çalışmaları
5 Savunmalar (Apolojiler) ve Savunmacı Metot
6 Tarihsel Mukayese Yöntemi
7 Fenomenolojik Yöntem
8 Ara sınav
9 Dinler Tarihinde Yeni Perspektifler
10 Dinleri İçeriden-Dışarıdan Anlama Sorunu
11 Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri-1
12 Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri
13 Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri - 3
14 Genel Değerlendirme
15 Final Sınavı

Mustafa Alıcı, “Dinler Tarihi’nde Çağdaş Metodolojik Problemler”, İslâmî İlimlerde Metodoloji: Usûl Mes’elesi 2, 2005, s. 1299-1366.Mehmet Aydin (ed.), Dinler Tarihinde Metodoloji Denemeleri, Konya 2003.Leonard Swidler a Paul Mojzes, The Study of Religion in an Age of Global Dialogue, Philadelphia, 2000.U. Bianchi-C.J. Bleeker-A. Bausani, Problems and Methods of the History of Religions, Leiden1972.Russell T. McCutcheon, The Insider/Outsider Problem in the Study of Religion, London and New York: Cassell, 1999.İlave Kaynak(lar):Mustafa Alıcı, “Uluslararası Dinler Tarihi Cemiyeti (IAHR)’nin Dinler Tarihi Metodolojisine Kurumsal Katkısı”, Milel ve Nihal: inanç, kültür ve mitoloji araştırmaları dergisi, 2004, cilt: II, sayı: 1, s. 35-74Mustafa Alıcı, “Kutsal’a Giden Yol: Dinler Tarihi’nde Bir Metodolojik Yaklaşım veya Bir Bilim Olarak Din Fenomenolojisi”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi _ [www.dinbilimleri.com], 2005, cilt: V, sayı: 3, s. 73-120Mustafa Ünal, “Türkiye’de Dinler Tarihi Çalışmalarının Normativizm Sorununa Fenomenolojik Bir Çözüm Denemesi -Kapsayıcı Fenomenoloji-“, Türkiye’de Dinler Tarihi (Dünü, Bugünü ve Geleceği), 04-06 Aralık 2009, 2010, s. 129-143Ekrem Sarıkçıoğlu, Din Fenomenolojisi, Fakülte Kitabevi, 2011.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Tartışma 14 2 28
Beyin Fırtınası 14 2 28
Makale Yazma 1 5 5
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 119

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3
ÖÇ 1 3 4 4
ÖÇ 2 3 4 4
ÖÇ 3 3 4 4
ÖÇ 4 3 4 4
ÖÇ 5 3 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek