Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOİKM7033 | Çağdaş Siyaset Kuramı | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu derste öncelikle siyaset kuramının çağdaş varyasyonları ele alınacaktır. 1900’lü yıllardan günümüze değin siyaset teorisinin temel yaklaşımları, kavramları ve anlamları üzerinde durulacaktır. Derste incelenen kuramcılar, günümüz dünyasında yer etmiş olan özgürlük, eşitlik, güç, şiddet, devrim, dönüşüm, soykırım, demokrasi ve sivil toplum gibi belli başlı kavramları ele almış olan kuramcılardır. Bu yüzden amaç, günümüz siyasal düşüncesinin hangi problematikler çerçevesinde işlendiğini ortaya koymaya çalışmaktır.
Aysun Yaralı Akkaya
1 | Genel çağdaş siyaset teorilerini öğrenebilme. |
2 | Çağdaş dönem siyaset kuramının, önce düşünürlerini tanıyabilme. |
3 | Siyaset kuramının, nasıl yapıldığını tartışabilme. |
4 | Siyaset kuramının güncel kavramlarını kullanabilmek. |
5 | Günümüz reel siyasettin konularını tartışabilme. |
Yok
Yok
Ders yöntemi iki aşamalı olarak tasarlanmıştır. Birinci aşamada, Siyaset Bilimimde siyaset kuramının yeri, mikro ve makro düzeylerdeki işlevi, siyasal sistemlerin devamlılığının nasıl sağlandığı ve siyasal sistemlerin eleştirisi irdelenecektir. İkinci aşamada, çağdaş siyaset kuramlarının temel parametreleri ve bu kuramların önde gelen temsilcileri ele alınacaktır. Bunun amacı, söz konusu kuramların spesifik yönlerinin, merkezi söylemlerinin ve günümüzdeki önemlerinin tartışılmasıdır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Kuram nedir? Siyaset teorisinde bir kuram nasıl ortaya çıkar? Çağdaş siyaset kuramının ortaya çıkışı ve beslendiği felsefik ve sosyolojik kaynaklar nelerdir? Çağdaş siyaset kuramının özellikleri ve temel sorunları nelerdir? | ||
2 | Siyaset Kuramında Modern Dönemler ve Machiavelli’nin Önemi | ||
3 | Siyaset kuramına sistemsel yaklaşım: David Easton ve Sistem Yaklaşımı kuramı, Radikal ve Geleneksel Kuramlar | ||
4 | Modernite Eleştirisi ve Eleştirel Kuram: FRANKFURT OKULU | ||
5 | HANNAH ARENDT ve Totalitarizm Kuramı | ||
6 | Siyasal Olan ve Dost Düşman Siyaseti – CARL SCHMITT | ||
7 | LOUIS ALTHUSSER, Marksizm ve Yeni Marksizm Tartışmaları ve Devletin İdeolojik Aygıtları | ||
8 | Entelektüel Kuramı: Gramsci ve Bourdieu | ||
9 | İktidar ve Özne – MICHEL FOUCAULT ve “Yönetimsel” Siyaset Kuramı | ||
10 | Refleksif Modernleşme kuramı - ANTHONY GIDDENS | ||
11 | Risk toplumu üzerinden siyasal olana yaklaşmak – ULRICH BECK | ||
12 | Çok-kültürlülük - CHARLES TAYLOR | ||
13 | Söylem, Kimlik ve Cinsiyet - JUDITH BUTLER | ||
14 | Ötekileştirme, Doğu-Batı Sorunsalı, Oryantalizm ve EDWARD SAID | ||
15 | Habermas ve Müzakereci Demokrasi Kuramı | ||
16 | Ödev Sunumları |
• Adorno T., Horkheimer, M. (2009), Aydınlanmanın Diyalektiği, Kabalcı Yay. • Althusser, L. (2016), İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İthaki Yay. • Arendt, H. (1998), Totalitarizmin Kaynakları II: Emperyalizm, İletişim Yay. • Bottomore, Tom (1989), Frankfurt Okulu (Eleştirel Kuram), Doruk Yay. • Beck, U. (2014), Risk Toplumu: Başka Bir Modernliğe Doğru, İthaki Yay. • Butler, J. (2008), Cinsiyet Belası, Metis Yay. • Dotycheva, M. (2009), Çokkültürlülük, İletişim Yay. • Foucault, M. (2005), Özne ve iktidar, Ayrıntı Yay. • Giddens, A. (1998), Modernliğin Sonuçları, Ayrıntı Yay. • Laclau, E. (2015), Siyasi Kimliklerin Oluşumu, Köprü Kitapları. • Laclau, E., Mouffe, C. (2014), Hegemonya ve Sosyalist Strateji, İletişim Yay. • Lemke, T. (2016), Foucault’nun Modern Yönetimsellik Çözümlemesi, Phoneix Yay. • Miller, E. F. (1971), David Easton’s Political Theory, The Political Science Revier. https://isistatic.org/journal-archive/pr/01_01/miller.pdf • Said, E. W. (1982), Şarkiyatçılık, Metis Yay. • Schmitt, C. (2006), Siyasal Kavramı, Metis Yay. • Schmitt, C. (2002), Siyasi İlahiyat, Dost Kitabevi. • Taylor, C. (1996), Çok-kültürcülük: Tanınma Politikası, YKY.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 50 |
Derse Katılım | 14 | 25 |
Okuma | 14 | 25 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Makale Yazma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 15 | 1 | 15 |
Tartışma | 15 | 1 | 15 |
Soru-Yanıt | 15 | 1 | 15 |
Makale Yazma | 15 | 1 | 15 |
Makale Kritik Etme | 15 | 1 | 15 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Rapor | 1 | 14 | 14 |
Ev Ödevi | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
ÖÇ 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
ÖÇ 4 | 3 | ||||||||
ÖÇ 5 | 3 | 3 |