GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOİKM7006 Türkiye’de Siyasi Akımlar Ders 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı Türkiye’deki siyasi akımların genel düşünsel gelişimini o akımın önde gelen düşünürlerinden yola çıkarak ele almaktır. Böylece siyasal akımların temel tartışma kavramları, birincil eserler üzerinden ele alınırken, literatür hakkında da bir arka plan sunulmuş olunacaktır.


Aysun Yaralı Akkaya


1 Siyasal akımların temel kavramlarının öğretilmesi
2 Türkiye'de siyasal akımlar ile ilgili düşünürler hakkında bilgi sahibi olmak
3 Türkiye'de siyasal akımların temsilcileri hakkında bir çerçeve oluşturabilmek
4 Türk siyasal düşüncesinin siyasal yaşamdaki olaylara etkisini anlamak.
5


Yok


Yok


Dersin içeriğinde Türkiye’deki siyasi akımların genel prensipleri, ortaya çıkış koşulları ve gelişim şekilleri tartışılarak dersi alan öğrencilerin bu akımlar hakkında genel bilgi düzeylerinin derinlikli hale getirilmesi hedeflenmektedir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 RESMİ İDEOLOJİ TARTIŞMALARI Resmi İdeolojinin Temelleri Nelerdir?
2 Kadro hareketi ve Kemalizm’in Yol İzleri
3 : MODERNLEŞME VE BATICILIK
4 LİBERALİZM 3.1. Prens Sabahaddin Ahmet Ağaoğlu
5 MUHAFAZAKARLIK -Peyami Safa -Nurettin Topçu
6 MİLLİYETÇİLİK:TÜRKÇÜLÜK Yusuf Akçura Ziya Gökalp
7 MİLLİYETÇİLİK:TÜRKÇÜLÜK Ülkücü Hareket Türkçülük Genel Özellikleri
8 İSLAMCILIK İslamcılık Genel Özellikleri
9 Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi: Ali Bulaç-İsmet Özel-Türkiye’de Nurculuk
10 SOSYALİZM DÜŞÜNCESİ Türkiye’de Sosyalizmin Kökenleri Mehmet Ali Aybar-Behice Boran
11 SOSYALİZM DÜŞÜNCESİ Türkiye’de Sosyalizmin Kökenleri Mehmet Ali Aybar-Behice Boran
12 FEMİNİZM Cumhuriyet Dönemi Feminizmi
13 1980 Sonrası Feminizm ve İslamcı Kadınlar
14 Makale Değerlendirmeleri 1
15 Makale Değerlendirmeleri 2
16 Final Sınavı

- Bora, Tanıl (1995). Türk Sağının Üç Hali, İstanbul: Birikim Yay. - Gökalp, Ziya ( 1986), Türkçülüğün Esasları, Ankara: Kültür Bakanlığı Yay. - Türköne, Mümtaz’er (1993) Türkiye’de İslamcılığın Doğuşu. İstanbul: İletişim Yay. - Kara, İsmail (1986),Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi Cilt:1-2-3, İstanbul:Pınar Yay. - Çakır, Ruşen (1990), Ayet ve Slogan: Türkiye’de İslami Oluşumlar.İstanbul: Metis. - Kayalı, Kurtuluş (2001) “Sosyolog Behice Boran”, Türk Düşünce Dünyasında Yol İzleri.İstanbul:İletişim. - Tunaya, Tarık Zafer (2003) İslamcılık Akımı, İstanbul:Bilgi Ünv.Yay. - Ülken, Hilmi Ziya (1994) Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi. İstanbul:Ülken Yay. - Aktar, Cengiz, 1993: Türkiyenin Batılılaştırılması. İstanbul - Avcıoğlu, Doğan, 1971: Devrim Üzerine. Ankara - Avcıoğlu, Doğan, 1979: Türkiyenin Düzeni. Ct. 1. İstanbul - Avcıoğlu, Doğan, 1984: Türkiyenin Düzeni. Ct. II. İstanbul - Başkaya, Fikret, 1991: Batılılaşma, Çağdaşlaşma, Kalkınma. Paradigmanın İflası. (Resmi İdeolojinin Eleştirisine Giriş). İstanbul - Batur, Enis, 1985: Alternatif: Aydın. İstanbul - Berkes, Niyazi, 1965: Batıcılık, Ulusçuluk ve Toplumsal Devrimler. İstanbul - Berkes, Niyazi, 1975: Türk Düşününde Batı Sorunu. Ankara - Berkes, Niyazi, 1978: Türkiye’de Çağdaşlaşma (İstanbul: Doğu-Batı Yayınları, 1978), s. 207- 245, 265-297. - Bora, Tanıl/Can, Kemal, 1994: Devlet Ocak Dergâh. 12 Eylül’den 1990’lara Ülkücü hareket. İstanbul - Eroğul, Cem, 1990: Demokrat Parti Tarihi ve İdeolojisi. Ankara - Gevgili, Ali, 1987: Yükseliş ve Düşüş. İstanbul - Güvenç, Bozkurt/Şaylan, Gencay/Tekeli, İlhan/Turan, Şerafettin, 1994: Türk-İslam-Sentezi. İstanbul



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Derse Katılım 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 50
Makale Yazma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 1 14
Tartışma 14 1 14
Soru-Yanıt 14 1 14
Rapor Sunma 14 1 14
Makale Yazma 5 1 5
Makale Kritik Etme 30 1 30
Okuma 30 1 30
Toplam İş Yükü (saat) 123

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 3 3 3 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 2 3 3 3 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 4 3 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek