GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOİTB7131 Kıraatler ve Oryantalistler Ders 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Amacımız öğrencilerimize hem klasik kaynakları hem güncel kaynakları doğru öğretmek ve onlara kitaplardan nasıl araştırma yapabileceklerini öğretmek. Hedefimiz öğrencilerimizi hakiki bir araştırmacı olmalarını sağlamak ve onların hem eğitime hem islam ilimine hem de halka yararlı kişiler kılmaktır. Öğrencilerimizin kendi alanlarında başarılı kişiler olmaları da amaçlarımız arasındadır.


Dr. Lecturer ABDULLAH SAVAS Dr. Öğr. Ü. Charif Murad


1 Oryantalistlerin kıraatlere dair görüşlerini tanır.
2 Oryantalist eleştirilere bilimsel cevaplar geliştirir.
3 Kıraat ilmini çağdaş akademik bakış açılarıyla analiz eder.

Birinci Öğretim



Kitabu's-seb'a fi'l-kıraat El-hücce fi'l-kıraai's-seb El-ğaye fi'l-kıraatil-aşr



Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Kıraatler ve Oryanta1. Hafta: Kıraat ilmine giriş: Tanım, kapsam, önemi
2 Hafta: Kıraatlerin tarihsel gelişimi ve sahabe dönemindeki uygulamalar
3 Yedi ve on kıraat kavramlarının oluşumu ve isnad sistemi
4 Mushafların çoğaltılması ve kıraatlerle ilişkisi
5 Kıraat farklarının tefsir, fıkıh ve dil ilimlerine etkisi
6 6. Hafta: Oryantalizmin tanımı, tarihçesi ve genel metodu
7 Oryantalistlerin Kur’an tarihi ve vahiy anlayışına bakışı
8 Oryantalistlerin kıraat ilmine yönelik genel yaklaşımları + Ara sınav
9 Goldziher, Arthur Jeffery ve Bergsträsser gibi oryantalistlerin görüşleri
10 Oryantalist eleştirilerin analiz ve değerlendirmesi
11 Oryantalistlerin kıraat farklılıklarını istismar biçimleri
12 Modern dönemde kıraatlerle ilgili akademik tartışmalar
13 Hafta: Müslüman ilim adamlarının oryantalistlere cevapları
14 Genel tekrar ve değerlendirme
15 FİNAL

Kur’ân-ı Kerîm’in İndirildiği Yedi Harf ve Kıraatlar, Abdurrahman Çetin. 2. Kur’ân-ı Kerim’in Nüzûlü ve Kıraati, İsmail Karaçam. 3. Kur’ân’ın Anlaşılmasında Kıraat Farklılıklarının Rolü, Mehmet Ünal. 4. Kıraatların Tefsire Etkisi, Abdurrahman Çetin. 5. Kur’ân Tilavetinin Esasları, İsmail Karaçam. 6. Kur’ân-ı Kerîm’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İsmail Karaçam 7. Tecvîd İlmi, CeleleddinKarakılıç 8. el-Kavlü’s-Sedîd fî İlmi’t-Tecvîd, Mahmad Zihni Efendi



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Quiz 6 2 12
Derse Katılım 14 3 42
Soru-Yanıt 3 3 9
Seminer 14 3 42
Makale Kritik Etme 6 3 18
Toplam İş Yükü (saat) 125

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 2 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 3 3 3 3 3 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek