| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| SOİTB9098 | Kıraat İlminin Ana Konuları ve Temel Meseleleri | Ders | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Kıraat İlminin Ana Konularını ve Temel Mes’elelerini öğretmek.
Dr. Öğr.Üyesi Charif Murad Dr.Öğr.Üyesi Abdullah SAVAS
| 1 | Kur’an ve Kıraatlerin tarifleri ile birlikte aralarındaki farklar ve Kıraatlerin Menşei, Tarihî Süreç İçerisindeki Gelişimi öğrenilecek. |
| 2 | 2-Yedi Harf- Kıraat İlişkisi; tarifi, Kur’ân’ın yedi harf ile indirilmesinin faydaları, Yedi Harf Ruhsatı ve Ruhsatının Mahiyeti bilinecek. |
| 3 | 3-Kıraat İhtilafları ve Kıraat İhtilaflarının Menşei, çeşitleri bilinecek. |
| 4 | 4-Kıraatlerin Kur’âniyyet Meselesi ve Mana ile Kıraat Konusu öğrenilmiş olacak. |
| 5 | 5-Mushaf İmlâsı ve kıraat-mushaf imlası aralarındaki ilişkiler tesbit edilmiş olacak. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Kur'ân ve Kıraatler arasındaki alaka, Kıraatlerin Kaynağı, doğuşu, Yedi Harf ve kıraat ilişkisi, kıraat çeşitleri, ve kıraat farklılıklarının menşei, kıraatlerin Kur'âniyeti meselesi, mushaf imlâsı ve kıraat tarikleri ve kıraatlerin bugünkü durumu.
| Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
|---|---|---|---|
| 1 | Kur’an ve Kıraatler ve Aralarındaki Fark. Kıraatlerin Menşei/Kaynağı ve Tarihî Süreç İçerisindeki Gelişimi | ||
| 2 | Kıraat İlminin Önemi, Faydası, Fazileti, Kıraat İlmi ile ilgili Eserler. | ||
| 3 | Yedi Harf- Kıraat İlişkisi; tarifi, Kur’ân’ın yedi harf üzerinde indirilmesinin Faydaları. | ||
| 4 | Yedi Harf Ruhsatı ve Ruhsatının Mahiyeti | ||
| 5 | Kıraat çeşitleri, Sahih kıraatların kriterleri ve Kıraatlerde tevatür meselesi. | ||
| 6 | Kıraat İhtilafları ve Kıraat İhtilaflarının Menşei | ||
| 7 | Kıraat Farklılıklarının Çeşitleri:1.Usûl Farklılıkları 2.Ferşi Farklılıklar. | ||
| 8 | Ferşi Farklılıklar.+ ARA SINAV | ||
| 9 | 3. Lehçeye Dayalı Kıraat Farklılıkları. 4. Lehçeye Dayalı Olmayan Kıraat Farklılıkları | ||
| 10 | Kıraatlerin Taksimi | ||
| 11 | Kıraatlerin Yedi ile sınırlandırılması | ||
| 12 | Kıraatlerin Kur’âniyyet Meselesi ve Mana ile Kıraat Konusu | ||
| 13 | Mushaf İmlâsı- Kıraat ilişkisi | ||
| 14 | Kıraat Tarikleri ve Kıraatlerin bugünkü durumu | ||
| 15 | Final |
Yedi Harf ve Kıraatler, Abdurrahman Çetin Kur’an-ı Kerimin Nüzulü ve Kıraati, İsmail Karaçam Kur’an’ın Anlaşılmasında Kıraat Farklılıklarının Rolü, Mehmet Ünal Kıraatlerin Tefsire Etkisi, Abdurrahman Çetin Kur’an Tarihi, Mustafa el-Azami
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 |
| Makale Kritik Etme | 1 | 25 |
| Toplam | 75 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 2 | 50 |
| Seminer | 1 | 30 |
| Toplam | 80 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Quiz | 5 | 1 | 5 |
| Soru-Yanıt | 5 | 10 | 50 |
| Seminer | 1 | 1 | 1 |
| Makale Kritik Etme | 5 | 5 | 25 |
| Okuma | 6 | 7 | 42 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 125 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
| ÖÇ 1 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 |
| ÖÇ 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 |
| ÖÇ 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 |
| ÖÇ 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 |
| ÖÇ 5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 |