GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOİTB8027 Klasik Tefsir Metinleri Ders 1 1 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Tefsir geleneğinde ulemanın üzerinde uzlaşma sağladıkları Tefsir yöntemlerinden Rivayet ve Dirayet yöntemlerini öğretmek ve bu sayade Kur’ân’ı Kerim ayetlerini doğru bir metodolojiyle tefsir etmeyi sağlamaktır.



1 Tefsir ve Yöntem ifadeleri ve bunların medlullerini öğrenecek.
2 Rivayet yöntemini tanıyacak
3 Dirayet Yöntemini Öğrenecek
4 Bu yöntemleri Kur’ân ayetlerine tatbik edecek
5 Bundan da Kur’ân ayetlerinden içtihat çıkaracak

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Her bir ilmin bir metodolojisi olduğuna göre Tefsirin de bir metodolojisi vardır. Tefsirin metodolojisi iki kısma ayrılmakta. Bunlardan birisi Rivayet diğeri de Dirayettir. Rivayet yöntemi Kur’ân’ın Kur’ân’la, Kur’ân’ın Sünnetle, Kur’ân’ın Ashab kavilleriyle ve Arap dili ve gramerini de esas alarak yorumlamaktır. Dirayet de rivayetteki tefsir yöntemine ilave olarak müfessirin kendi içtihadını da kullanmasıdır. Öğrenci bu dersi aldığında bu iki metodolojiyi öğrenerek Kur’ân ayetlerini doğru bir metodoloji ile tefsir etmeyi öğrenecektir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Tefsir ve metodoloji ile ilgil genel bilgi
2 Rivayet tefsiri ve metodolojisinin tanımı ve ilkeleri
3 Rivayet tefsirinin tarih boyunca gelişimi ve aşamaları
4 Rivayet Tefsirinin zaaf nedenleri
5 Rivayet tefsirine mevzu haberlerin girişi
6 Rivayet tefsirine İsraili Rivayetlerin girişi
7 İsraili rivayetlerde rol alanlar ve bunların Cerh ve Tadil açısından güvenirliliklerinin sorgulanması, Ulemanın bunlarla ilgili yorumları
8 ara sınav
9 Rivayet tefsirlerinde öne çıkan müfessirler ve eserleri
10 Rivayet tefsirinin tarih boyunca gelişimi ve aşamaları
11 Rivayet tefsirlerinde öne çıkan müfessirler ve eserleri
12 Fahreddin er-Razî’nin Mefatihü’l-Gayb Tefsiri ve özellikleri
13 Mahmûd b. Ömer ez-Zemahşerî’nin Keşşafı ve özellikleri
14 Abdullah b. Ömer el-Beydavî’nin Envarü’t-Tenzîli ve Özellikleri
15 Ebu Suûd’un İrşâd-ı-Akl-ı Selîmilâ mezâyâyi Kitab-il Kerîmi ve özellikleri
16 final sınavı

1- Muahmmed Hüseyin ez-Zehebî, et-Tefsir ve’l-Müfessirûn, Âvend Dantes, 2005. 2. Kur’ân’ı Nasıl Sahih bir Metodoloji ile Tefsir Edip Yorumlayabiliriz. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 37, 2014, ss. 9-40., Hayati Aydın 3. Klasik Tefsir Kaynakları [1] Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, M.U.İ.F. Vakfı yayınları, [2] İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, Fecr Yayınları, Ankara, 1999. [3] Ali Akpınar, Kur'an Tercüme Teknikleri, Serhat Kitabevi, Konya, 2011.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Ev Ödevi 1 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Tartışma 14 2 28
Soru-Yanıt 14 2 28
Ev Ödevi 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 114

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 2 4 4 3 3 3 3
ÖÇ 3 4 4 3 4 3 4
ÖÇ 4 4 4 4 3 4 4
ÖÇ 5 4 4 4 4 3 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek