GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOİTB8024 Arap Dili ve Beleğatı II Ders 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Arapça


Öncelikle doğru cümle kullanımına yardımcı olur. Bununla birlikte iyi öğrenildiği takdirde Kur'ân, hadis ve diğer dini metinlerin anlaşılmasını kolaylaştırır.


Doç. Dr. Rıfat AKBAŞ


1 Arap dili, edebiyatı ve kültürü hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
2 Arapçadan Türkçeye, Türkçeden Arapçaya çeviri yapabilecek ölçüde dil bilgisi becerisi ve dil bilincine sahip olur.
3 Arapçaya özgü dilbilgisel yapıları çözümleme yeterliliği kazanır.
4 Arap dili ve edebiyatı alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
5 Dilin sistematik yapısı ve işleyişi hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
6 İslâm kültürü hakkında gelişigüzel fikirlerin önüne geçmek suretiyle bilinçli ve eleştirel bir bakış açısı kazanır.

Birinci Öğretim


Öğrenci bu dersi alabilmesi için Arapça harfleri, kelimeleri ve cümleleri kendi başına okuyacak hatta yazabilecek seviyede olmalıdır.


Arap Dili ve Belagatıyla ilgili özellikle Türkçeye çevrilmiş eserler varsa yararlanılmasında fayda olacaktır. Fakülte dışında yüzyüze eğitim programlarından istifade edilmesi tavsiye edilir.


Dersin içeriği haftalar bazında şu şekildedir: 1. DERS: İSM-İ İŞÂRET 2. DERS: İSM-İ MEVSÛL 3. DERS: TESNİYE (İKİL FORMU) 4. DERS: CEMİ MÜZEKKER SÂLİM I 5. DERS: CEMİ MÜZEKKER SÂLİM II 6. DERS: CEMİ MÜENNES SÂLİM 7. DERS: GAYR-I MUNSARIF İSİMLER I 8. DERS: GAYR-I MUNSARIF İSİMLER II 9. DERS: İNNE VE KARDEŞLERİ/BENZERLERİ 10. DERS: KÂNE VE KARDEŞLERİ/BENZERLERİ 11. DERS: ZANNE VE KARDEŞLERİ/BENZERLERİ 12. DERS: KÂDE VE KARDEŞLERİ/BENZERLERİ 13. DERS: İSTİFHÂM [SORU] EDÂTLARI 14. DERS: ŞART [KOŞUL] EDÂTLARI


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Arapçada ism-i işaretler (işaret isimleri)
2 Arapçada ism-i mevsuller ("O şey ki,... " veya "O kimse ki ... " mânalarının yerine kullanılan ( مَا مَنْ اَلَّذِى ) gibi kelimelerdir).
3 Arapçada tesniye (ikil) formu
4 Arapçada cemi müzekker sâlim formu (kaideye uygun olarak çoğul olan müzekker demektir).
5 Arapçada cemi müzekker sâlim formu II (kaideye uygun olarak çoğul olan müzekker demektir).
6 Cemi müennes sâlim (sonuna elif harfi ve açık te harfi getirilerek elde edilen düzenli dişil çoğul formu demektir).
7 Gayr-ı munsarıf isimler I (Birtakım nedenlerden dolayı son harfinin esre harekesini ve tenvini (iki ötre, iki üstün, iki esre) kabul etmeyen kelimelerdir).
8 Gayr-ı munsarıf isimler II (Birtakım nedenlerden dolayı son harfinin esre harekesini ve tenvini (iki ötre, iki üstün, iki esre) kabul etmeyen kelimelerdir)- Ara Sınav
9 İnne ve Kardeşleri (“İnne”, Arapça dilinde tahkik edatlarından biri olarak adlandırılır ve cümledeki ifadeyi güçlendirir. İnne’nin kardeşleri de benzer şekilde cümlenin anlamını değiştirir ve vurgularını artırır.)
10 Kâne ve Kardeşleri ("Kâne ve Ehavatiha" olarak da bilinen bu kelimeler isim cümlesinin başına gelerek cümlenin hem anlamını hem de özne ve yüklem olan öğelerin harekelerini değiştiren birtakım fiillerdir.)
11 Kâne ve Kardeşleri II ("Kâne ve Ehavatiha" olarak da bilinen bu kelimeler isim cümlesinin başına gelerek cümlenin hem anlamını hem de özne ve yüklem olan öğelerin harekelerini değiştiren birtakım fiillerdir.)
12 Zanne ve Kardeşleri ("Kalp Fiilleri" olarak da bilinen bu kelimeler isim cümlesinin başına gelerek cümlenin hem anlamını hem de özne ve yüklem olan öğelerinin harekelerini değiştiren birtakım fiillerdir. Kesinlik ve şüphe belirten şeklinde iki ana kısma ayrılmaktadır.)
13 Edebî metinlerin tahlili I.
14 Zanne ve Kardeşleri II ("Kalp Fiilleri" olarak da bilinen bu kelimeler isim cümlesinin başına gelerek cümlenin hem anlamını hem de özne ve yüklem olan öğelerinin harekelerini değiştiren birtakım fiillerdir. Kesinlik ve şüphe belirten şeklinde iki ana kısma ayrılmaktadır.)
15 Final Sınavı.

Dersin hocası tarafından "Tanımlar ve Metinler Eşliğinde Nahiv" başlıklı iki cilt halinde hazırlanmış olan kitap okutulmaktadır. Özellikle ana dili Arapça olmayanların bu dilin temel kurallarını daha kolay ve daha az bir zaman diliminde öğrenmeleri hedeflenerek kitaptaki konular, amaç, yarar ve yaygın kullanım gibi ölçütler dikkate alınarak sınıflandırılmıştır.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 3 42
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 129

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 2 1 3 2 2 2
ÖÇ 2 5 4 4 3 3
ÖÇ 3 3
ÖÇ 4 2
ÖÇ 5 3
ÖÇ 6 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek