GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOİTB7036 Hadislerin Anlaşılması ve Yorumlanması Ders 1 2 5,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Hadis ve sünnetin anlaşılması ve yorumlanması ile ilgili metodoloji, ilke ve prensiplerin incelenmesi. Modern dönemde bu konuda yazılan eser ve makalelerin tartışılması.


Dr. Öğr. Üyesi Bayram KANARYA


1 Öğrenci hadislerle ilgili çağdaş yorum ve metodolojiler hakkında bilgi sahibi olmuştur.
2 Öğrenci sünnete farklı yaklaşımları öğrenmiştir.
3 Öğrenci Kur'an -Hadis ilişkisini kavramıştır.
4 Öğrenci hadislerde kastedilen mana ve hedeflerin önemini anlamıştır.
5 Öğrenci Hadislere bütüncül bakmanın önemli olduğunu öğrenmiştir.


Yok


Yok


Hadis yorumunun sınırları, Hadis-Kur'an ilişkisi, Hadislerin literal ve amaçsal okuma arasındaki farklar, Hadislerin bağlayıcılık açısından tasnif edilmesi, Klasik şerhlerin kritik edilmesi.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Hadis ve sünnetin klasik tanımları ve yeni bir tanım ihtiyacı
2 Sünneti anlamada metodolojik yaklaşımlar
3 Klasik hadis şerhçiliği
4 Modern dönemde Mısır, Türkiye ve Hindistan'da sünnete çağdaş yaklaşımlar
5 Hadis yorumunun sınırları
6 İmam Malik, Ebu Hanife ve İmam Şafii'nin hadise yaklaşımları
7 Hadisin Kur'an'ın temel ilkeleri çerçevesinde yorumlanması
8 vize
9 Sünnetin güncelleştirilmesi sorunu
10 Hadis ve sünnet inkarcılığının beslendiği argümanlar
11 Oryantalistlerin hadise yaklaşımlarının kritiği
12 Mutezile'nin hadis yorumu
13 Sünnet-siret ilişkisini doğru kurmak
14 Hadislerin anlaşılması ve yorumlanmasında dikkat edilecek temel kriterler
15 Metni aşan hadis yorumlarının niteliği ve mahiyeti
16 Final sınavı

1-Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı, TDV yayınları, Ankara, 2008. 2-Hayri Kırbaşoğlu, İslam Düşüncesinde Sünnet, Ankara Okulu Yayınları, Ankara, 2008. 3-Süleyman Doğanay, Oryantalistlerin Hadisleri Tarihlendirme Yaklaşımları, İfav yayınları, İstanbul, 2013. 4-Saffet Sancaklı, Sünneti Doğru Anlamak, Rağbet Yay., İstanbul, 2013. 5-İbrahim Hatipoğlu, Çağdaşlaşma ve Hadis Tartışmaları, İz Yayıncılık, İstanbul, 2012. 6-Selçuk Coşkun, Hadise Bütüncül Bakış, İfav Yay., İstanbul, 2011. 7- Mahmut Demir, Hadis ve İdeoloji, Otto Yay., Ankara, 2015. 8-Hüseyin Hansu, Mutezile ve Hadis, Otto Yay., Ankara, 2018. 9- Muammer Bayraktar, İmam Şafii'nin Hadis Yorum Metodolojisi, Otto Yay., Ankara, 2015. 10- Hamza el-Melibari, Hadis Usulüne Yeni Yaklaşımlar, İnsan Yay., İstanbul, 2013. 11- Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu, Otto Yay, Ankara.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 40 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 60 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 10 2 20
Soru-Yanıt 14 2 28
Makale Kritik Etme 5 10 50
Ev Ödevi 12 2 24
Toplam İş Yükü (saat) 124

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 3 4 5 4 4 3
ÖÇ 2 3 5 4 5 5 4
ÖÇ 3 4 5 4 4 2 5
ÖÇ 4 3 5 4 3 3 5
ÖÇ 5 1 5 3 2 4 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek