Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOEST9032 | Seramik Sanatının Kültür İlişkileri | Ders | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Bu derste öğrencilere, Türk Çini ve Seramik sanatının Orta Asya’dan başlayarak Anadolu’ya kadar olan gelişiminin; teknik, malzeme, desen, kompozisyon ve renk bakımından tanıtılması ve bu sanata kültür ilişkilerinin yansımalarının tespiti amaçlanmaktadır
PROF. DR. RECAİ KARAHAN
1 | Çini ve seramiğin Türk sanatı tarihindeki yerinin öğrenilmesi |
2 | Türklerde çini ve seramiğin ortaya çıkışı ve ilk örneklerinin öğrenilmesi |
3 | Türk çini ve seramiğinde Orta Asya –Anadolu ilişkilerinin belirlenmesi |
4 | Anadolu öncesi Türk çini ve seramik sanatının teknik ve gelişim aşamalarının öğrenilmesi |
5 | Anadolu öncesi Türk çini ve seramik sanatı ile kültür ilişkilerinin kurulması |
Yok
Yok
Türk Sanatı’nda çini ve seramik önemli bir yer tutar. Anadolu çini ve seramik sanatının temelini oluşturan Orta Asya çini ve seramik sanatı, mimari ve el sanatlarında zengin örnekler sunmaktadır. Bu ders, gelenek yoluyla Anadolu’ya gelen çini ve seramik sanatının Orta Asya’daki gelişim örneklerinin; teknik, malzeme, desen, kompozisyon bakımından incelenerek, bunların benzer ve farklı yönlerinin karşılaştırılmasını böylece aradaki ilişkilerin tespitini ve kültüre yansımalarının öğrenilmesini kapsamaktadır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Çini ve seramiğin kültür tarihindeki ilk örnekleri | ||
2 | Arkeolojik buluntuların en önemli malzemesi olarak çini ve seramik | ||
3 | Ana hatlarıyla çini ve seramiğin yapım aşamaları | ||
4 | İslâm sanatında çini ve seramik | ||
5 | İslâm sanatında çini - seramiğin yayılma alanları ve kültür etkileşimleri | ||
6 | Türklerde çini – Seramiğin ilk örnekleri | ||
7 | Ara Sınav | ||
8 | Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu seramikleri; kullanılan tekniklerde, süsleme kompozisyonlarındaki kültür etkileşimleri | ||
9 | Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu mimarisinde çini kullanımı | ||
10 | Sırlı tuğla ve mozaik teknikli çinilerin mimaride kullanımı; Orta Asya’daki ilk örnekler | ||
11 | Sırlı tuğla ve mozaik teknikli çinilerin mimaride kullanımı; Orta Asya’daki ilk örnekler | ||
12 | Minai tekniğindeki çini ve seramikler; yayılma alanları, motif ve kompozisyonlarındaki kültür etkileşimleri | ||
13 | Lüster ve Sıraltı tekniğinde çini ve seramikler | ||
14 | Kazıma teknikli (sigrafito) çiniler ve yayılma alanları | ||
15 | Anadolu öncesi Türk sanatında gelişen çini ve seramiğin | ||
16 | Final Sınavı |
Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı (Ed. G. ÖNEY, Z. ÇOBANLI), İstanbul,2007. ARIK, Rüçhan, Kubad Abad, İstanbul, 2000. ÖNEY, Gönül; Ceramic Tiles in Islamic Architecture, İstanbul 1987. ÖNEY, Gönül; Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara 1988. YETKİN, Şerare; Anadolu’da Türk Çini Sanatının Gelişmesi, İstanbul 1986.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Seminer | 14 | 3 | 42 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 116 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
ÖÇ 2 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |