Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOESO7022 | Afet ve Toplum | Ders | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Çağdaş afet anlayışı, afetlerle mücadelede savunma hattını doğadan toplumsal alana çekmiş bulunmaktadır. Esas olan zarar görebilir sosyal ve ekonomik yapıların tespit edilip güçlendirilmesi, bu tehlikelere karşı proaktif bir toplumsal yapının inşa edilmesidir. Bu dersin amacı, bu görüşün Türkiye’deki tabanını genişletmek; afetlerin toplumsal boyutuna dikkat çekmektir. Bu amaçla afetlerin tanımlanmasında kullanılan tek nedenli ve doğrusal bir çizgiye odaklanan yerleşik bakış açısının yerine çok nedenli ve interdisipliner bir perspektifin oluşturulmasına yardımcı olmaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Baki Bilik
1 | Dünyada ve Türkiye’de meydana gelen büyük çaplı afetlerle ilgili bilgiler edinecektir. |
2 | Afetlerle ilgili çoklu bakış açısı yakalayacak; sosyal bilimler perspektifinde afetin karşılığını değerlendirebilecektir. |
3 | Zarar görebilirlik perspektifinde afetlerle başa çıkmanın yol ve yöntemlerini edinecek, toplum tabanlı, proaktif bir afet yönetimin imkân ve zorluklarını tartışabilecektir. |
4 | Kapsamlı bir afet kültürünün oluşmasına yönelik bilgi ve beceriler üretebilecektir. |
Birinci Öğretim
YOK
YOK
Çağdaş afet anlayışında afet, risk, zarar görebilirlik, afet yönetimi, zarar azaltma, proaktif toplum gibi temel kavramların açıklanması; sosyal, ekonomik, politik, dinsel perspektiften afetlerin görünümleri; sosyomekansal, sosyal ve ekonomik zarar görebilirlik olguları; çağdaş afet yönetiminin bileşenleri ve tehlikelere karşı dirençli bir afet kültürünü oluşturmanın imkânları dersin içeriğini oluşturacaktır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dünyada afetler | ||
2 | Türkiye’nin afet belleği: Erzincan, Sakarya ve Van Depremleri | ||
3 | Afetle ilgili çoklu tartışmalar. Tehlike mi afet mi? | ||
4 | Sosyal bilimler perspektifinde afet ve zarar görebilirlik (vulnerability). İlgili literatürde neler tartışılıyor? | ||
5 | Risk Toplumu, Ulrich Beck ve A. Giddens’in perspektifinde afetlerle ilgili tartışmalar | ||
6 | Tehlike, risk, zarar görebilirlik, zarar azaltma, prokatif toplum vd. ilgili temel kavramlardan ne anlamalıyız? | ||
7 | Zarar görebilirlik bileşenleri: sosyomekansal, sosyal, ekonomik, antropolojik, coğrafi vd. zarar görebilirlik türleri | ||
8 | Afet yönetiminin Türkiye’deki tarihsel gelişimi | ||
9 | Afet yönetiminin temel bileşenleri | ||
10 | Toplum tabanlı afet yönetimi nedir? Tanım ve imkânlar | ||
11 | Toplum tabanlı afet yönetimi bileşenleri | ||
12 | Proaktif bir afet kültürü oluşturabilmenin imkânları |
Açıkalın, O. (2017). Deprem Bağlamında Dirayetli Toplumun Neresindeyiz. Yüzyılın Hesabı. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi. Beck, U. (2011). Risk Toplumu: Başka Bir Modernliğe Doğru. (Çev. K. Özdoğan, B. Doğan). İstanbul: İthaki. Ergünay, O. (2007). Türkiye’nin afet profili. TMMOB afet sempozyumu bildiriler kitabı, 5-7. Fişek, G. O., Kabasakal, H., & Akkoç, S. (2008). Afet ve insan: 1999 Marmara depreminin yansımaları. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları. (Çev. Ersin Kuşdil). İstanbul: Ayrıntı Yay. Kasapoğlu, A. ve Ecevit, M. (2001). Depremin Sosyolojik Araştırması, Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları. Köse, A. ve Küçükcan, T. (2006), Deprem ve Din, İstanbul: Emre Yayınları. Köseoğlu, A. M. (2015). Afet Yönetimi ve İnsani Yardım. Nobel Yayınevi, Ankara. Parin, S. (2020). Sosyal Bilimler Perspektifinde Deprem Fragmanları Van'dan Örnekler. Hiperyayın, İstanbul.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat) | 130 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |