Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOETD7124 | Klasik Türk Edebiyatında Nazire Geleneği | Ders | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Divan şiirinin başlangıcından son dönemlerine kadar nazire ve benzeri şiirleri incelemek ve nazirenin şair yetiştirmedeki etkisini ortaya koymak.
Doç. Dr. Tolga ÖNTÜRK
1 | Nazire kavramını öğrenmek |
2 | Nazire benzeri şiirlerden tehsil, tazmin, terbi, tahmis, tesbi, tesdis, selh, muşaare, nakiza ve müşterek şiir gibi kavramları öğrenmek |
3 | Nazım şekli ve nazire ilişkisini mukayese ederek nazireyi oluşturan üç temel unsurdan vezin, kafiye ve eda unsurlarını örnek şiirlerden hareketle değerlendirmek |
4 | Nazire mecmualarını tanımak ve nazirelerle ilgili temel problemleri tartışmak |
5 | Nazire yazıcılığının bir şairi yetiştirmedeki rolünü ortaya koyarak nazirenin işlevlerini anlamak |
Birinci Öğretim
[Yok]
Nazire kavramı hakkında bilgi verilecek. Nazire ve benzeri şiirlerin ilk örnekleri incelenecek. Fars şiiri ile Türk şiiri arasındaki benzerlik ilişkisi ele alınacak. Nazire, tahmis, taştir, tesbi, tasmin, tazmin gibi benzetilerek yazılan şiirler değerlendirilerek zemin şiir ve nazire arasındaki fark incelenecek. 15. yy'dan başlamak üzere, edebiyatımızdaki nazire mecmuaları incelenecek.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Nazire kavramı hakkında genel bilgi | Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması | |
2 | Nazire kavramı ile alakalı olan tazmin, telhis, taştir, tahmis gibi kavramları inceleme | Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması | |
3 | Zemin şiir ve nazire arasındaki ilişkiyi değerlendirme | Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması | |
4 | Nazire türlerini tanıtarak nazım şekli-nazire türü hakkında bilgi edinmek | Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması | |
5 | Şairleri nazire yazmaya sevk eden nedenleri değerlendirmek | Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması | |
6 | Bir nazirede bulunması gereken üç temel unsur olan vezin, kafiye ve eda birliğini örnek şiirlerden hareketle değerlendirmek | Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması | |
7 | Nazire ve benzeri şiirler arasındaki ilişkiyi değerlendirmek | Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması | |
8 | Ara sınav | Yazılı ve sözlü sınav, ödev | |
9 | Türk edebiyatında kaleme alınmış nazire mecmualarını tanıma | Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması | |
10 | Türk edebiyatında kaleme alınmış nazire mecmuaları hakkında genel bilgi edinme | Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması | |
11 | Nazirelerle ilgili temel problemleri değerlendirme | Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması | |
12 | Şairleri nazire yazmaya sevk eden sebepleri değerlendirme | Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması | |
13 | Nazire örneklerinden hareketle zemin şiir-model şiir ilişkisini değerlendirme | Metin üzerine yorumlama ve çözümleme çalışmaları. | |
14 | Nazire örneklerinden hareketle zemin şiir-model şiir ilişkisini değerlendirme | Metin üzerine yorumlama ve çözümleme çalışmaları. | |
15 | Final sınavı | Yazılı sınav ve ödev |
Kalpaklı, M. (2007). Osmanlı şiir akademisi: nazire. Türk Edebiyat Tarihi, (Ed. Talat Sait Halman vd.) Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay. İstanbul. 133-137. Köksal, M. F. (2006). Sana benzer güzel olmaz. Divan şiirinde nazire. Ankara: Akçağ Yayınları. Kurnaz, C. (2007). Osmanlı şair okulu. Ankara: Birleşik Yayınevi. Yavuz, K. (2013), Türk Şiirinde Nazire, Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 10 İstanbul 2013, 359-424.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 15 | 3 | 45 |
Bireysel Çalışma | 14 | 5 | 70 |
Toplam İş Yükü (saat) | 117 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |