GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EDFRS1009 İSLAMİYET ÖNCESİ İRAN KÜLTÜR TARİHİ Ders 1 1 3,00

Lisans


Türkçe


Dersin amacı, İran coğrafyasında İslamiyet öncesi hüküm sürmüş medeniyetlerin dilleri, dinleri, edebiyat ve kültürel özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bağlamdaki kaynaklardan yararlanma becerisi edinmektir.


Dr. Öğr. Üyesi Melek Gedik


1 İslamiyet öncesi İran medeniyetleri, din, dil ve edebiyatına dair kapsamlı bilgiye sahip olarak tarihi bilgileri karşılaştırmalı olarak inceleyebilir.
2 Farsçanın eski dilsel ve edebi unsurları ile güncel Farsça ve İran edebiyatı arasında kıyaslama yapacak ön bilgiye sahip olabilir.
3 Pers, Med, Ahameniş, Selefkiler, Parthlar ve Sasaniler gibi eski uygarlıkların kuruluş tarihçesi ve devlet teşkilatlarına dair kapsamlı bilgi edinebilir.
4 Eski İran medeniyetinde ortaya çıkmış din, sanat ve bilimsel gelişmelere dair kaynakları araştırabilir.

Birinci Öğretim



[Yok]


Bu ders, İran’da İslamiyet öncesi dönemden başlayıp İslamiyetin kabulüne kadar geçen süre zarfında hüküm sürmüş medeniyetlerin devlet teşkilatı, kullandıkları dilin ve inandıkları dinlerin özellikleri ile uygarlık tarihi içerisindeki yerleri hakkında genel bilgileri veren konuları içermektedir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 İslamiyet Öncesi İran Tarihine Dair Genel Bir Bilginin Verilmesi
2 Med İmparatorluğu
3 Akamenid Medeniyeti
4 Akamenidlerde Devlet Teşkilatı, Din, Bilim ve Sanat
5 Selefki Medeniyeti
6 Parth Medeniyeti
7 Sasani Medeniyeti
8 Ara sınav (Vize)
9 İslamiyet Öncesi İran Dinleri
10 Zerdüştlük
11 Zerdüştlük
12 Maniheizm
13 Mazdekizm
14 İslamiyet Öncesi İran Dilleri ve Edebiyatına Giriş
15 Genel Tekrar
16 Yarıyıl sonu sınavı

Öztürk Mürsel, (1985), “İslamiyetten Önceki İran Medeniyeti”, Ankara Ünv. Doğu Dilleri Dergisi, C.4.S.I,s.91-124. İran Maddesi; TDV İslam Ansiklopedisi, (2022) Yıldırım, Nimet (2019), "İran Kültürü Zerdüşt'ten Firdevsî'ye Sadî'den Şamlu'ya İran'ın Sözlü ve Yazılı Kaynakları, Pinhan Yayıncılık. Garthwaite, Gene R. (2005), İran Tarihi, İnkılâp Kitapevi.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 1 10 10
Tartışma 1 10 10
Soru-Yanıt 1 5 5
Gözlem 1 10 10
Bireysel Çalışma 1 10 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 8 8
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 75

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23
ÖÇ 1 4 5 5 1 5 1 4 2 5 1 1 1 4 4 4 1 1 1 5 5 5 5 4
ÖÇ 2 4 5 5 1 5 1 4 2 5 1 1 1 4 4 4 1 1 1 5 5 5 5 4
ÖÇ 3 4 5 5 1 5 1 4 2 5 1 1 1 4 4 4 1 1 1 5 5 5 5 4
ÖÇ 4 4 5 5 1 5 1 4 2 5 1 1 1 4 4 4 1 1 1 5 5 5 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek