Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MTSBP4032 | BEDEN MEKAN ŞEHİR | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 3,00 |
Lisans
Hükümranlık/modern/küresel bilgi-iktidar süreçlerinde beden-mekan-şehir ilişkisinin Foucaultcu bir yöntemle ele alınarak öğrencilere bu süreçlere Foucaultcu bir perspektif ile yaklaşma yönteminin kavratılması
Dr. Öğr. Ü. Habip ULUÇAY
1 | • Bedenin hükümranlık bilgi-iktidarında bir yüzey olarak, modern bilgi-iktidarda canlı bir varlık olarak sınırlı bir ortamda oynadıkları oyun üzerinden, küresel bilgi-iktidar ile birlikte bu sınırın da ortadan kalkarak bedenin sınırsız bir ortamda oynadığı oyun üzerinden, ilişki beden olarak yakalandığı süreçler, • Modern bilgi-iktidarda mekanın nesnel, edilgen, bir kap gibi düşünüldüğü, bireyin nesnel olarak bu kabın içinde yer aldığı, hiyerarşik bir düzen içinde “Merkezi Yerler”, “Yer Seçimi” gibi kuramlarla mekanın açıklanmaya çalışıldığı süreçlerden, küresel bilgi-iktidarda mekanın da bireyin de öznel, etken hale gelmesi ile birlikte mekanda hiyerarşinin yerini tepeden tırnağa geçişlere bıraktığı süreçler, • Şehir, hükümranlık bilgi-iktidarının kapitalleştirmesinden, disiplin bilgi-iktidarının hiyerarşik kavrayışından, güvenlik düzeneklerinin sınırlı bir ortamda şehrin oyununu belirli bir mesafeden izlemesi ve küresel bilgi-iktidarda şehrin ortamının sınırlarının kalkması süreçleri. • Pandemi döneminde Beden-Mekan-Şehir ilişkisinde yaşanan değişimler, yeni normaller |
Birinci Öğretim
[Yok]
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, içeriği, işleyişi | ||
2 | Foucault’nun Yöntemi;Bilgi-İktidar-Etik | ||
3 | Foucault’nun Yöntemi;Bilgi-İktidar-Etik | ||
4 | Foucault’nun Yöntemi;Bilgi-İktidar-Etik | ||
5 | Pastoral Bilgi-İktidarda Beden-Mekan-Şehir | ||
6 | Modern Bilgi-İktidarda Beden-Mekan-Şehir | ||
7 | Küresel Bilgi-İktidarda Beden-Mekan-Şehir | ||
8 | ARA SINAV, Küresel Bilgi-İktidarda Beden-Mekan-Şehir | ||
9 | Heterotopik Mekan | ||
10 | Beden-Mekan-Şehir ilişkisinin irdelendiği öğrenci çalışmaları | ||
11 | Beden-Mekan-Şehir ilişkisinin irdelendiği öğrenci çalışmaları | ||
12 | Beden-Mekan-Şehir ilişkisinin irdelendiği öğrenci çalışmaları | ||
13 | Beden-Mekan-Şehir ilişkisinin irdelendiği öğrenci çalışmaları | ||
14 | Beden-Mekan-Şehir ilişkisinin irdelendiği öğrenci çalışmaları |
Bu ders kapsamında Uluçay, H., (2017), “Türkiye'de 1980-2009 Dönemi Nüfus Hareketi Pratiğine Foucault'cu Bir Bakış: Bilgi-İktidar-Kendilik Teknolojileri Çözümlemesi”, Doktora Tezi, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü. Çalışmasına temel kaynak olarak başvurulmaktadır. Dersin diğer yan kaynakları; • Foucault M., (2011), “Büyük Kapatılma, Seçme Yazılar-3” Hakikat ve Hukuksal Biçimler, Çeviren: Işık Ergüden, Ayrıntı Yayınları. • Foucault M., (1992), “Ders Özetleri” 1971-1972 Ceza Kuramları ve Kurumları Ders Özeti, Çevirmen: Selahattin Hilav, Yapı Kredi Yayınları. • Taylan F., (2014), “Strateji, Norm, Yönetim: 1978 Dersi İçin Bir Güzergah” Michel Foucault, Güvenlik, Toprak, Nüfus, College de France Dersleri 1977-1978, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. • Foucault M., (2012), “İktidarın Gözü, Seçme Yazılar-4” İktidar ve Beden, Çeviren: Işık Ergüden, Ayrıntı Yayınları. • Foucault M., (2012), “İktidarın Gözü, Seçme Yazılar-4” Tımarhaneler, Cinsellik, Hapishaneler, Çeviren: Işık Ergüden, Ayrıntı Yayınları. • Foucault M., (2012), “İktidarın Gözü, Seçme Yazılar-4” Normun Toplumsal Yayılımı, Çeviren: Işık Ergüden, Ayrıntı Yayınları. • Foucault M., (2011), “İktidarın Gözü, Seçme Yazılar-4” Göz Kamaştırıcı Hayvan: İktidar, Çeviren: Işık Ergüden, Ayrıntı Yayınları. • Foucault M., (2011), “İktidarın Gözü, Seçme Yazılar-4” İktidar ve Bilgi, Çeviren: Işık Ergüden, Ayrıntı Yayınları. • Foucault M., (1992), “Dostluğa Dair” Çeviren: Cemal Ener, Telos Yayınları. • Foucault M., (2014), “Güvenlik, Toprak, Nüfus, College de France Dersleri 1977-1978” Çevirmen: Ferhat Taylan, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. • Urhan V., (2013), “Michel Foucault ve Düşünce Sistemleri Tarihi, Arkeoloji, Soykütüğü, Etik” Say Yayınları.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Toplam | 0 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Gösterme | 6 | 3 | 18 |
Beyin Fırtınası | 6 | 3 | 18 |
Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Toplam İş Yükü (saat) | 63 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |