GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
IBEKO3003 YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI I Ders 3 5 5,00

Lisans


Türkçe


Yöneylem Araştırmasındaki modelleme ve karar verme kavramının, genel metodolojilerin ve çözüm prosedürlerinin öğretilmesi ve bu bilgiler kullanılarak yönetimin politika ve faaliyetlerinin bilimsel olarak tespit edilmesinin sağlanmasıdır.


Doç Dr. Alper HAMZADAYI


1 Çeşitli problemleri ifade edebilmek için doğrusal programlama modelleri geliştirmek ve modellerin çözümlerini yorumlamak
2 Çeşitli problemleri ifade edebilmek için tamsayı programlama modelleri geliştirmek
3 Çeşitli problemlerin çözümü için dinamik programlama modelleri geliştirmek
4 Doğrusal programlama, tamsayı programlama ve dinamik programlama modellerinin gerçek hayat uygulamalarını bilgisayar programı kullanarak çözmek

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Karar Vermede Sayısal Yöntemlere Giriş; Doğrusal Progralamada Formülasyon ve Grafik Çözüm Yöntemi;Doğrusal Programlama uygulamaları; Grafik Çözümde Duyarlılık Analizi; Doğrusal Programlamada Cebirsel Çözüm (Simpleks Yöntemi);Simpleks Yöntemindeki Özel Durumlar;Doğrusal Programlamada Dualite ve Duyarlılık Analizi;Doğrusal Programlamada Ulaştırma (transport) Modeli, Atama Modeli ve Taşıma Modeli; Tamsaılı Doğrusal Programlama ve Çözüm Yöntemleri, Dal ve Sınır Algoritması


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Karar Vermede Sayısal Yöntemlere Giriş;Yöneylem Araştırmasının Bilimsel ve Sanatsal Yönünün Ortaya Konulması;Karar Verme ve Model Kavramının İncelenmesi; Yöneylem Araştırması Etüdündeki Adımlar
2 Doğrusal Programlamada Formülasyon ve Grafik Çözüm Yöntemi; Matematiksel Bir Modelin Kurulma Sürecinin İncelenmesi; Basit Bir vakıanın Doğrusal Programlama Modelinin Kurulması ve modelin grafik çözümünün yapılması ve grafik çözüm prosedürünün açıklanması
3 Grafik Çözüm prosedüründe karşılaşılan bazı özel durumların incelenmesi Doğrusal Programlama Uygulamaları ve problemlerin formüle edilmesi; Üretim Planlaması; ürün karışımı;personel atama, portföy seçimi gibi farklı konularda doğrusal programala modellerinin kurulması
4 Grafik Çözümde Duyarlılık Analizi;Sağ taraf değerleri için duyarlılık analizi;Sağ taraf değişimi için çözüm;Amaç fonksiyonu katsayılarındaki değişimler
5 Doğrusal Programlamada Cebirsel Çözüm (Simpleks Yöntemi);Bir DP Modelinin Standart Formu ve Temel Çözümü; Standart DP modelinin özelliklerinin açıklanması; Temel Çözümün Belirlenmesi
6 Doğrusal Programlamada Cebirsel Çözüm (Simpleks Yöntemi); Simpleks Yöntemine giriş Simpleks algoritmasının hesaplama detaylarının Açıklanması
7 Suni Başlangıç Çözüm; M Tekniğinin (Ceza Yöntemi) Açıklanması; İki Aşamalı Yöntem
8 Ara Sınav
9 Suni Başlangıç Çözüm; M Tekniğinin (Ceza Yöntemi) Açıklanması; İki Aşamalı Yöntem :Laboratuvar Saati(GAMS)
10 Doğrusal Programlamada Ulaştırma(transport) Modeli; Ulaştırma Modelinin Tanımı; Ulaştırma Modelinin Bir Doğrusal Model Olarak Formüle Edilmesi
11 Ulaştırma Algoritmasının Açıklanması; Başlangıç Çözümü Belirleme Yöntemleri; Transport yöntemi
12 Atama Modeli ve Çözüm Yöntemi
13 Tamsaylı Doğrusal Programlama; Çözüm Yöntemleri; Dal ve Sınır Algoritması
14 Tamsaylı Doğrusal Programlama; Çözüm Yöntemleri; Dal ve Sınır Algoritması
15 Ulaştırma Modelinin Optimum Çözümü ve Çarpanlar Yönteminin Simpleks Yöntemle Açıklanması
16 Final

H. Paul Williams, Model Building in Mathematical Programming, Wiley, 5th Edition, ISBN 978 1118443330; Wayne L. Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, Duxbury Press, 4th Edition, ISBN 978-0534380588



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Quiz 1 20
Ev Ödevi 1 20
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 20 20
Final Sınavı 1 20 20
Derse Katılım 13 4 52
Bireysel Çalışma 13 3 39
Ev Ödevi 1 5 5
Toplam İş Yükü (saat) 136

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 4 4 3 4 3 3 4 3 3
ÖÇ 2 4 3 4 3 3 4 3 3 4
ÖÇ 3 4 3 3 4 3 4 4 3 4
ÖÇ 4 3 3 4 4 3 3 4 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek