GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EFTRAS40007 Türkçe Ders Kitabı İncelemesi Seçmeli Ders Grubu 4 7 4,00

Lisans



İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde okutulan ders kitaplarını biçim, içerik ve eğitsel değerler bakımından inceleyip değerlendirir.


Doç. Dr. Erhan ŞEN


1 Ders kitaplarının öğretimsel değerini bilir.
2 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamalarını tanır.
3 Ders kitaplarını resim ve şekil özellikleri bakımından değerlendirir.
4 Türkçe ders kitaplarını konuşma becerisi açısından inceler.
5 Programa göre ders kitapı hazırlar.

Birinci Öğretim


Yok


[Yok]


Ders kitabının bir dersin en önemli gereçlerinden biri olarak öğretimdeki yeri. Ders kitabını oluşturan dış koşullar (yasalar, yönetmelikler; okul türleri, piyasa koşulları vb.) ile iç koşulların (kullanılacak yöntemler, konu alanının özellikleri, fiziksel yapı koşulları vb.) tanıtılması ve bu konuda uygulamaların yapılması. Ders kitabı inceleme alanında dünyadaki birikimden yararlanma. Bir ders kitabında önemli olan dil, konusal bütünlük sınamayı ve sağlamlaştırmayı öngören alıştırma biçimleri ve zenginliği, Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği, sayfa düzeni ve grafik öğelerin kullanımı gibi öğelerin işlevi ve bunların farklı anlayışlara göre oluşturulmuş (eski-yeni) ders kitapları üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi. Her öğretmen adayının, kendi alanıyla ilgili bir ders kitabını çok açılı bir anlayışla kuşatabilmesi ve bir değerlendirme raporu yazması için gereken çalışmaların yapılması. Bu çalışma için Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze kadar uygulanan farklı öğretim programları için hazırlanmış farklı anlayışlardaki ders kitapları uygulama örneği olarak kullanılmalı.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ders kitaplarının öğretimsel değeri
2 Ders kitaplarının işlevleri, türleri ve yararları
3 Ders kitaplarının biçim ve tasarım özellikleri
4 Ders kitaplarının dil ve anlatım özellikleri
5 Ders kitaplarının dil ve anlatım özellikleri
6 Ders kitaplarının resim ve şekil özellikleri
7 Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği
8 Türkçe ders kitaplarının dinleme/izleme becerisi açısından incelenmesi
9 Ara Sınav
10 Türkçe ders kitaplarının okuma açısından incelenmesi
11 Türkçe ders kitaplarının konuşma becerisi açısından incelenmesi
12 Türkçe ders kitaplarının yazma becerisi açısından incelenmesi
13 Türkçe ders kitaplarının dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından incelenmesi
14 Türkçe ders kitaplarının genel değerlendirmesi
15 Uygulama
16 Final sınavı

Hakan Ulper (Editor). (2011). Turkce Ders Kitabi Cozumlemeleri. Ankara: Pegem A Yayinlari Çotuksöken, Y. (2000). Türkçe ve Edebiyat Ders Kitapları Nasıl Olmalı? Milliyet Sanat Dergisi. 487, 9, 7-10.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Uygulama/Pratik 14 2 28
Tartışma 11 1 11
Soru-Yanıt 15 1 15
Takım/Grup Çalışması 7 2 14
Rapor Hazırlama 7 2 14
Rapor Sunma 14 1 14
Bireysel Çalışma 5 2 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 1 1
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 1 1
Okuma 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 111

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
ÖÇ 1 4 3 5 5 5 4 2 4 5 5 4 5 4 5 2 4 3 4 4 4 2 3 4 4 4 4 3 4
ÖÇ 2 4 3 4 4 4 4 2 4 5 5 4 5 4 5 4 4 3 4 4 4 2 4 4 3 4 4 4 3
ÖÇ 3 4 3 5 4 4 4 3 4 4 5 5 4 4 4 3 4 4 4 3 4 2 4 4 4 4 4 3 4
ÖÇ 4 4 3 4 4 4 4 2 4 4 5 5 4 4 3 4 4 4 4 4 4 3 4 4 4 4 4 3 4
ÖÇ 5 4 2 5 4 4 4 3 4 4 5 4 4 4 4 5 5 5 5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek