GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EGTÖA9640 Yaratıcı Yazma Seçmeli Ders Grubu 3 6 4,00

Lisans


Türkçe


Türkçede yazama becerilerinin geliştirilmesi ve yazılı metinlerin türlerine göre tanınması ve metinler arasındaki ilişkilerin öğretilmesi. Yazılı anlatım türlerine uygun metinler oluşturulmasının öğretilmesi. Yazılı anlatım iç ve dış yapı unsurlarının doğru ve yetkin bir şekilde gerçekleştirilmesinin öğretilmesi. Türkçe yazılı anlatım metinlerinin tanıtılması ve öğrencilerin metin oluşturmayı öğrenmeleri. Yazılı anlatımda dilin doğru kullanılması ve anlatım bozukluklarına sebep olan hataların tespit edilmesi. Anlatım bozukluğunun nasıl fark edileceğinin öğretilmesi. Her türlü yazışma metinleri ( dilekçe, tutanak vb.) öğretilir


PROF. DR. MEHMET NURİ KARDAŞ


1 Karşılaşılan metinlerin türleri ve özelliklerini açıklar.
2 Kompozisyon kuramlarını anlatır ve örneklerle uygular.
3 Türlere uygun metin oluşturur ve metinler üzerinde uygulama yapar.
4 Sözcük, cümle, sözce, atasözü, deyim gibi dil içi unsurların maksada uygun olarak uygular.
5 Anlatım biçimleri ve yazılı anlatım türlerindeki uygunlukları tanımlar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Yazı ve önemi, yazılı kültürün gerekliliği, yazı ve dil
2 Yazılı anlatımın amacı, okuryazar olmak
3 Yazmayı öğrenmek sorunlar ve öneriler-
4 Yazılı anlatım unsurları- dış yapı unsurları
5 Yazılı anlatım unsurları- iç yapı unsurları
6 Yazılı anlatımda Türkçenin özellikleri- noktalama ve imla
7 Anlatım biçimleri ve özellikleri
8 Ara sınav
9 Yazılı anlatım türlerine giriş
10 Fıkra, makale
11 Eleştiri
12 Yaşam öyküsü, günce, gezi yazısı, anı (hatırat), mektup
13 Röportaj, deneme
14 Dilekçe, özgeçmiş, tutanak, rapor, karar
15 Genel değerlendirme
16 Final sınavı

Gedizli, Mehmet. (2006), Yazabilmek azılı anlatıma giriş-, Marka yay. İstanbul Özdemir, Emin. (2000), Anlatım Sanatı-Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İsta



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 1 7
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 1 7
Toplam İş Yükü (saat) 101

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
ÖÇ 1 4 4 5 5 4 3 4 5 4 3 5 3 4 4 3 4 3 4 3 4 3 4 3 3 4 3 3 3
ÖÇ 2 5 4 4 4 5 2 5 4 4 4 4 3 3 3 3 4 4 3 3 3 4 3 4 4 3 4 3 3
ÖÇ 3 4 4 4 4 4 2 4 5 4 4 4 4 3 4 3 3 3 3 3 4 4 4 3 4 3 4 3 3
ÖÇ 4 4 5 5 4 5 3 5 4 4 3 4 3 4 3 3 3 4 3 3 3 4 3 4 3 3 4 3 3
ÖÇ 5 5 4 4 4 4 2 5 4 4 4 5 4 3 4 3 4 3 4 3 4 4 3 3 3 4 4 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek