GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EGSBA9570 Sosyal Bilgiler Öğretimde Yerel - Çocuk Oyunları Seçmeli Ders Grubu 2 3 4,00

Lisans



Erken çocukluk döneminde geleneksel çocuk oyunlarının etkin kullanımını öğrenmek ve geliştirmek için kullanılabilecek uygun öğretim yöntemlerini öğrenmek ve geleneksel çocuk oyunlarının etkin kullanımına yönelik program hazırlamak ve etkinlikler oluşturmak.


Prof.Dr.Erhan GÖRMEZ


1 Halk biliminde geleneksel çocuk oyunları, bu oyunların eğitimsel, kültürel değeri, unutulmuş veya unutulmaya yüz tutmuş Türk kültüründeki çocuk oyunlarını hatırlama ve yeni nesillere aktarma;
2 bu oyunların tanımı, önemi, kuralları,
3 yetişkinlerle ve gruplarla oynanan geleneksel çocuk oyunları;
4 geleneksel oyunlarının çocukların gelişim alanlarına etkisi;
5 bu oyunları planlama ve uygulama.
6 Oyunları Sosyal Bilgiler öğretim programı kazanımlarına uyarlayarak etkinlik tasarlar.
7 Sınıf içi ve sınıf dışı oyun etkinliklerini planlar ve uygular.

Birinci Öğretim


yok


yok


1. Dersin tanıtımı, amaç, kapsam ve beklentiler 2 Oyun kavramı, oyun ve öğrenme ilişkisi, Piaget – Vygotsky – Huizinga perspektifi 3 Oyun temelli öğrenme yaklaşımı ve Sosyal Bilgiler öğretimi 4 Yerel ve geleneksel çocuk oyunlarının sınıflandırılması (fiziksel, dramatik, strateji oyunları vb.) 5 Türk kültüründe oyunun yeri, kültürel miras ve folklor bağlamında çocuk oyunları 6 Yerel çocuk oyunlarının değer eğitimi ile ilişkisi (saygı, işbirliği, dayanışma, adalet vb.) 7 Saha çalışması ve derleme yöntemleri (öğrencilerin kendi yöresinden oyun derlemesi) 8 Ara Sınav / Uygulama Sunumları 9 Sosyal Bilgiler kazanımlarına uygun oyun etkinliği tasarlama (uyarlama atölyesi) 10 Oyun yoluyla beceri geliştirme (iletişim, problem çözme, mekânsal algı, empati) 11 Oyunların sınıf yönetimine katkısı ve uygulama sırasında dikkat edilecek noktalar 12 Sınıf içi ve okul bahçesi uygulamaları (açık alan oyunları uygulama dersi) 13 Teknoloji destekli çocuk oyunları ve dijitalleştirme olanakları 14 Genel değerlendirme, ürün dosyası sunumu ve kapanış


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Tanışma, İzlence ve Giriş
2 Oyunun önemi
3 Oyun hakkı
4 Oyunun önündeki engeller
5 Geleneksel Oyun ve Kültür
6 Oyun tekerlemeleri
7 top ile oynanan oyunlar
8 ip ile oynanan oyunlar
9 Taş ile oynanan oyunlar
10 çubuk ile oynanan oyunlar
11 akıl ve zeka oyunları
12 Araçsız oyunlar
13 Diğer oyunlar
14 Değerlendirme
15 Final sınavı

Özhan Sungur (2020). Anadolu Çocuk Oyunları. Karabağ, Ş. (2005). Türk Çocuk Oyunları. Özhan, Ş. (2019). Somut Olmayan Kültürel Miras ve Çocuk Oyunları. Oğuz, M. Ö. (Ed.) (2010). Türkiye’nin Somut Olmayan Kültürel Mirası. (Geleneksel oyun bölümleri) UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi (Meddah, Karagöz, Geleneksel oyunlarla bağlantı kurulabilir)



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama/Pratik 11 2 22
Bireysel Çalışma 8 1 8
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 5 2 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 10 2 20
Okuma 13 1 13
Ev Ödevi 8 1 8
Toplam İş Yükü (saat) 112

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
ÖÇ 1 2 2 2 2 2 2 2 3 2 2 2 2 2 2 3 2 2 2
ÖÇ 2 2 2 3 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 3 2 2 2
ÖÇ 3 2 2 2 2 3 2 3 3 2 2 2 2 2 2 2 3 2 2
ÖÇ 4 2 2 2 2 3 2 2 2 2 2 2 2 3 2 2 2 3 2
ÖÇ 5 2 2 2 2 2 2 3 3 2 2 3 2 3 2 2 2 2 2
ÖÇ 6 2 2 3 3 2 2 3 3 3 3 2 2 2 2 2 2 2 2
ÖÇ 7 3 2 3 2 3 2 2 3 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek