| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| EGSBA9530 | Harita Bilgisi ve Uygulamaları | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 4,00 |
Lisans
Bu dersin amacı, öğrencilerin harita okuma, yorumlama, analiz etme ve farklı ölçeklerde mekânsal verileri değerlendirme becerilerini geliştirmektir. Haritacılığın kavramsal temelleri, projeksiyon türleri, ölçek kullanımı, izohipslerle topoğrafyanın anlaşılması, profil çizimleri, blok diyagram yorumları ve dijital harita uygulamaları gibi konular üzerinden öğrencilerin hem teorik hem de uygulamalı kartografya bilgi ve becerisi kazanması hedeflenmektedir. Ayrıca Google Maps, Google Earth ve Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) gibi modern teknolojilerin kullanımı öğretilerek öğrencilerin mekânsal analiz yetkinliğinin artırılması amaçlanmaktadır.
Doç. Dr. Numan ERTAŞ
| 1 | Harita biliminin temel kavramlarını tanımlar ve haritacılığın tarihsel gelişimini açıklar. |
| 2 | Farklı harita projeksiyonlarının özelliklerini karşılaştırır ve uygun kullanım alanlarını değerlendirir. |
| 3 | Farklı ölçek türlerini ayırt eder ve ölçek hesaplamalarını doğru şekilde uygular. |
| 4 | Harita üzerinde mesafe, alan ve açı ölçümlerini yapar ve sonuçları yorumlar. |
| 5 | Topoğrafya haritalarını okuyarak izohipsleri, eğim koşullarını ve arazi şekillerini analiz eder. |
| 6 | Profil çizimi ve profil serileri oluşturma tekniklerini uygular. |
| 7 | Blok diyagramları yorumlayarak arazi şekillerinin üç boyutlu temsilini değerlendirir. |
| 8 | Google Maps ve Google Earth uygulamalarını kullanarak mekânsal verileri görüntüler ve yorumlar. |
| 9 | CBS temel kavramlarını açıklar ve CBS yazılımları ile temel mekânsal analizler yapar. |
| 10 | Harita ve mekânsal veri analizlerini kullanarak coğrafi problemleri çözer ve sonuçları bilimsel olarak ifade eder. |
Birinci Öğretim
yok
none
Bu ders, harita biliminin temel kavramlarını ve haritacılığın gelişim sürecini ele alarak başlayıp, harita projeksiyonları, ölçek türleri, harita üzerinde mesafe ve alan ölçümleri gibi temel kartografik uygulamaları kapsamaktadır. Topoğrafya haritalarının okunması, izohipslerin yorumlanması, profillerin ve blok diyagramların çizilmesi gibi araziyi temsil etmeye yönelik teknikler ayrıntılı olarak işlenmektedir. Dersin ilerleyen haftalarında Google Maps, Google Earth ve CBS uygulamaları tanıtılmakta; dijital ortamda veri işleme, mekânsal analiz ve harita üretim süreçleri uygulamalı olarak öğretilmektedir. Genel değerlendirme ile tamamlanan ders, öğrencilerin hem klasik hem de dijital harita okur-yazarlığı kazanmasını amaçlamaktadır.
| Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
|---|---|---|---|
| 1 | Harita: Kavramsal Çerçeve | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 2 | Harita ve Haritacılığın tarihi | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 3 | Harita Bilgisine Giriş: Harita ve Projeksiyonlar – I | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 4 | Harita Bilgisine Giriş: Harita ve Projeksiyonlar – II | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 5 | Ölçek ve Ölçek Çeşitleri | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 6 | Harita Üzerinde Ölçmeler | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 7 | Topoğrafya Haritaları: İzohipsler – I | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 8 | Topoğrafya Haritaları: İzohipsler – II | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 9 | Profiller, Profil Çizimi, Profil Serileri | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 10 | Blokdiyagramlar ve Ana Yerşekilleri | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 11 | Google Maps ve Google Earth Kullanımı | Uygulama, Anlatım, Tartışma | yok |
| 12 | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 13 | CBS’nin Kullanım Alanları | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 14 | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru-Cevap | yok |
| 15 | Final Sınavı | Sınav Uygulaması | yok |
Güngördü, E. (2008). Eğitim Fakülteleri için Harita Bilgisi ve Uygulamaları. Ankara
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Derse Katılım | 1 | 28 | 28 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 92 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | |
| ÖÇ 1 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 |
| ÖÇ 2 | 5 | 2 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 |
| ÖÇ 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 5 |
| ÖÇ 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 |
| ÖÇ 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 |
| ÖÇ 6 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 |
| ÖÇ 7 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 |
| ÖÇ 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
| ÖÇ 9 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 |
| ÖÇ 10 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 |