Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONHM2013 | USUL BİLGİSİ I | Ders | 2 | 3 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Türk müzik kültürünün bir öğesi olan Türk ritimlerinin, ritim – melodi ilişkilerinin irdelendiği uygulamalı ve teorik bir derstir. Türk Müziği usullerinin öğrenilmesi ve usuller kullanılarak eserlerin okunması hedeflenmektedir.
Songül ÇAKMAK
1 | Öğrenci, ritm ve tartım becerisini kazanarak, 2 – 10 zamanlı usullerin iki eli ile iki dizinde uygulamasını yapabilecektir. |
2 | 2 – 10 zamanlı usulleri kudüm üzerinde velvelelerini vurarak uygulayabilecektir. |
3 | 2 – 10 zamanlı usullerle bestelenmiş eserleri duyduğu zaman usul ayrımını yapabilecektir. |
4 | Usul vururken solfej yapabilecektir. |
5 | Türk müziği usulleri ile ilgili kaynakları değerlendirebilir |
Yok
Yok
Melodi ve ritm / Türk vurmalı çalgıları / Usul ve velvele / 2 – 10 zamanlı usuller ve uygulanış biçimleri.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Türk müziğinde melodi ve ritim kavramlarına genel bakış. | NA | |
2 | Türk müziğinde vurmalı çalgılar hakkında genel bilgi, çalgıları tanıma ve icralarına ilişkin bilgiler. | NA | |
3 | Usul ve velvelelerinin diz veya kudüm üzerinde vuruluş şekilleri, darpların lafızları (düm, tek, te ke, tek kâ, dü me, hek, te ke te ke) ve yazılış şekilleri. | NA | |
4 | Usul kavramına giriş (2 zamanlıdan 120 zamanlıya kadar usullerin genel bir değerlendirmesi). | NA | |
5 | Kısa sınav, Nim Sofyan, Semai usulleri ve velveleleri; kudüm, bendir ve def’te icrası. | NA | |
6 | Ödev: 2 ve 3 zamanlı düzümlerin birleşmesiyle alakalı yeni bir usul dizaynı ve bu usulle alakalı melodik beste çalışmaları. | NA | |
7 | Sofyan, Türk Aksağı, Türk Aksağı Evferi usullerinin ve velvelelerinin vuruluşu, örnek eserlerin seslendirilmesi. Ödev: Bu üç usulün düzümlerinin birleşmesiyle alakalı yeni bir usul dizaynı ve bu usulle alakalı melodik beste çalışmaları. | NA | |
8 | Ara Sınav, Mürekkep Nim Sofyan,Yürük Semâî, Sengin Semâî, Ağır Sengin Semâî usullerinin vuruluşu, örnek eserlerin seslendirilmesi. | NA | |
9 | Kısa sınav, Devr-i Hindî, Devr-i Tûrân usullerinin ve velvelelerinin vuruluşu, örnek eserlerin seslendirilmesi. Ödev: Bu iki usulün düzümlerinin birleşmesiyle alakalı yeni bir usul dizaynı ve bu usulle alakalı melodik beste çalışmaları. | NA | |
10 | Örnek parçalar üzerinde usul analizi, usullerin darplarına göre melodilerin yazılış şekilleri ve bununla alakalı örnek parçalar üzerinde çalışmalar. | NA | |
11 | Kısa sınav: 2 – 7 arası usullerle alakalı analiz, dikte ve melodilerin yazılış şekilleri. | NA | |
12 | Düyek, Ağır Düyek, Müsemmen usullerinin ve velvelelerinin vuruluşu, örnek eserlerin seslendirilmesi. Ödev: Bu üç usulün düzümlerinin birleşmesiyle alakalı yeni bir usul dizaynı ve bu usulle alakalı melodik beste çalışmaları. | NA | |
13 | Aksak, Ağır Aksak, Çifte Sofyan, Evfer, Raks Aksağı, Oynak, Mürekkep Semâî usullerinin ve velvelelerinin vuruluşu, örnek eserlerin seslendirilmesi. | NA | |
14 | Aksak Semâî, Ağır Aksak Semâî, Curcuna, Lenk Fahte, Ceng-i Harbi usullerinin ve velvelelerinin vuruluşu, örnek eserlerin seslendirilmesi. | NA | |
15 | Ara sınav. | NA | |
16 | Final | NA |
UNGAY, Hurşit “Kudüm ve velveleleri" AKDOĞU, Onur “Hüseyin Saadettin Arel, Türk Müziği Nazariyatı Dersleri, Ankara, 1993 ÖZKAN, İsmail Hakkı “Türk Müziği Nazariyatı ve Usulleri (Kudüm velveleleri)İstanbul 1998 RAUF YEKTA BEY, “Türk Müziği”, İstanbul, 1986
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 2 | 2 | 4 |
Derse Katılım | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü (saat) | 50 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | |
ÖÇ 1 | |||||||||||||
ÖÇ 2 | |||||||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||||
ÖÇ 5 |