GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
KONHM1008 MESLEK SAZI II Ders 1 2 6,00

Lisans


Türkçe


Bağlama çalgısının temel yapısının, çalgıya yönelik etüdlerin ve tavırların repertuar desteği ile temel düzeyde öğrenilmesidir.Bağlamanın THM içindeki yerinin ve tezene kalıplarının öğretilmesi ile tavırlar konusunda öğrencilerin bilinçlendirilmesi ve türkü örnekleri ile pekiştirilmesi Udun tarihçesi, yapısı, tutuş ve oturuş pozisyonu, mızrap tutuşu, açık tellerde mızrap çalışması, ana kolonlarda sesler. 1. ve 2. pozisyon alıştırmaları. Yan kolon seslerini tanıma. Nihavend, Buselik, Mahur ve Rast makamlarında icra çalışmaları Çalgının tanıtılması, tutuş ve duruş pozisyonu, mızrap ve yüzüklerin kullanılması, akort ve çalgıyı icra edebilme becerisinin oluşturulması. Piyano temel tekniklerinden legato tekniğine ek olarak staccato tekniği ve uygulamalı çalışmalar. Parmak alıştırmaları, dizi ve kadans çalışmaları, deşifre çalışmaları. Küçük ölçekli parçaların müzikal analiz açısından incelenmesi ve müziksel ifade ile ilgili uygulamalar. Düzeye uygun etütler, sonatin çalışmaları. Barok, klasik, romantik ve çağdaş dönemlerden düzeye uygun küçük ölçekli eserleri seslendirme


Öğr.Gör.Serdar BUDAK


1 1.Nefesi doğru kullanır. 2.Koroyla birlikte doğru ses üretir. 3.Diksiyon ve artikülasyon becerilerini geliştirir. 4.Okul müziklerine uygun koro
2 Mızrap tekniğini geliştirir. 2.Baskı tekniğini geliştirir. 3.Uşşak, Hüseyni, Hicaz, Bayati ve Neva makamlarını icra eder. 4.Basit makamlarda taksim yapar. 5.Basit makamlarda repertuarını geliştirir
3 1. Bağlama çalgısını farklı düzenler ve tavırlarda icra eder. 2. Bağlama çalgısının ait olduğu kültürel yapı hakkında bilgi sahibi olur. 3. Telli ve Mızraplı çalgılar ailesinin diğer üyeleri ile ilgili karşılaştırmalı bilgi ve beceri kazanır. 4.Bağlama repertuarının önde gelen eserlerini seslendirir. 5.Bağlama üstatlarının çalıi tekniklerini ve tavırlarını taklit etmeyi öğrenir
4 1. Kanun çalgısını tanır, çalgının tarihsel gelişimi, tutuş ve duruş pozisyonu, mızrap ve yüzüklerin kullanılması ve çalgının akordu hakkında bilgi ve beceri edinir. 2. Sözlü ve uygulamalı anlatım ile kolaydan zora doğru hazırlanmış etütlerle eser icrasının temellerini alır. 3. Uygulamalı icra sırasında gerekli teknik ve araçları kullanmayı öğrenir. 4. Belli bir disiplin ve sorumluluk içerisinde çalışma yapmayı öğrenir. 5. Temel makamlardan oluşan bir dağarı repertuarına katar.
5 1.Piyanonun temel ilkeleri ve unsurları hakkında bilgi sahibi olur 2. Ölçeklerle kadans uygulamaları yapar 3. İleri piyano çalarken düzgün ve doğru konumlandırır 4. Temel piyano dağarcığı oluşturur. 5. Deşifre okuma becerilerini geliştirir

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bağlama çalgısının temel yapısının, çalgıya yönelik etüdlerin ve tavırların repertuar desteği ile temel düzeyde öğrenilmesidir.Bağlamanın THM içindeki yerinin ve tezene kalıplarının öğretilmesi ile tavırlar konusunda öğrencilerin bilinçlendirilmesi ve türkü örnekleri ile pekiştirilmesi Udun tarihçesi, yapısı, tutuş ve oturuş pozisyonu, mızrap tutuşu, açık tellerde mızrap çalışması, ana kolonlarda sesler. 1. ve 2. pozisyon alıştırmaları. Yan kolon seslerini tanıma. Nihavend, Buselik, Mahur ve Rast makamlarında icra çalışmaları Çalgının tanıtılması, tutuş ve duruş pozisyonu, mızrap ve yüzüklerin kullanılması, akort ve çalgıyı icra edebilme becerisinin oluşturulması. Piyano temel tekniklerinden legato tekniğine ek olarak staccato tekniği ve uygulamalı çalışmalar. Parmak alıştırmaları, dizi ve kadans çalışmaları, deşifre çalışmaları. Küçük ölçekli parçaların müzikal analiz açısından incelenmesi ve müziksel ifade ile ilgili uygulamalar. Düzeye uygun etütler, sonatin çalışmaları. Barok, klasik, romantik ve çağdaş dönemlerden düzeye uygun küçük ölçekli eserleri seslendirmeB


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ses nedir? Sesin oluşumu 2 Toplu söyleme (Koro)
2 3 Birlikte söyleme ( Ensemble )
3 4 Koroların yapılandırılması 5 Koroda ses eğitimi 6 Koro üyelerinin ses sağlığının önemi ve korunması 7 Ara sınav 8 Koro kültürü
4 9 Koro disiplini 10 Koroda ses eğitimi uygulamaları
5 11 Ses üretme ve yayma çalışmaları 12 Soprano, Alto, Tenor ve Bas seslerinin çalıştırılması için yöntemler
6 13 Ses üretmede entonasyonu etkileyen faktörler 14 Performans değerlendirmesi
7 Hüseyni Makamı ile ilgili Eser Uygulamaları 2 UşşakMakamı ile ilgili Eser Uygulamaları
8 3 Bayati Makamı ile ilgili Eser Uygulamaları 4 Bayati Makamı ile ilgili Eser Uygulamaları 5 Uşşak Makamı ile ilgili Eser Uygulamaları 6 Hicaz Makamı ile ilgili Eser Uygulamaları 7 Ara Sınavı
9 8 Hicaz Makamı ile ilgili Eser Uygulamaları 9 Hicaz Makamı ile ilgili Eser Uygulamaları 10 Neva Makamı ile ilgili Eser Uygulamaları
10 11 Neva Makamı ile İlgili Eser Uygulamaları 12 Geçki Teknikleri
11 13 Şed yolları 14 Taksim Çalışmaları
12 Öğrencilerin çalgı seçimi, kanun çalgısını seçen öğrenciler ile tanışma ve bilgilendirme. 2 Öğrencilere kanun çalgısının temin edilmesi ve çalgının tanıtılması 3 Kanun metodu birinci bölüm ( Kanun’un Tarih İçindeki Gelişimi, Kanun’un Yapısı, Tutuluşu ve Çalış Tekniği, Mızrap ve Yüzüklerin Takılışı, Kanun’un Akordu, Temel Müzik Bilgileri). 4 Kanun çalgısının akordu ve çalgıyı tanıma 5 Kanun metodu ikinci bölüm; Fa (Acemaşiran) ve Sol (Rast) sesi, 1, 2, ,3 ve 4. etüdler.
13 6 La sesi(Dügâh) ve Si bemol (Kürdi) sesi 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ve 13. etüdler
14 8 Do sesi (Çargâh) ve Re sesi (Neva), 14, 15, 16, 17,18, 19. etüdler 9 21.etüd, Mi sesi (Hüseyni), 22, 23, 24 ve 25. etüdler. 10 Fa sesi (Acem), 26, 27, 28, 29 ve 30. etüdler. 11 Mi (Hüseyni-aşiran) sesi, 31, 32 ve 33.etüdler. 12 34, 35 ve 36. etüdler. (Hüseyni-aşiran).
15 13 Final öncesi genel tekrar, öğrencilerin kanun çalgısı hakkındaki teorik ve pratik tüm bilgi ve becerilerinin gözden geçirilerek dönem sonunda yeterli düzeye getirilmesi.
16 FİNAL SINAVI

Sağ, A. ve Erzincan, E. (2013). Bağlama Metodu, İstanbul: Pan Yayıncılık Akdağ, A. K. (2016). Bağlama Metodu I, İstanbul: Pan Yayıncılık Aydoğdu, G. ve Aydoğdu, T., (2014). Kanun Metodu, Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi Karaduman, H. (2012). Kanun Metodu, İstanbul: Alfa Yayıncılık Czerny, C. C. (2010). Op:599 100 Alıştırma, Ankara: Porte Müzik Eğitim Yayınları Ercan, N. ve Çimen G. (2014). Piyano Albümü, Ankara: Arkadaş Yayıncılık Hanon,C,L. Hanon il Pianista Vurtuoso 60 esercizi, Italy: Ricordi



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 10 10 100
Uygulama/Pratik 1 16 16
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 6 12
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 10 20
Toplam İş Yükü (saat) 150

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
ÖÇ 1 1 2 4 2 2 1 3 3 2 3
ÖÇ 2 2 2 3 2 2 2 5 3 3 3
ÖÇ 3 2 2 2 2 3 2 2 2 2 2
ÖÇ 4 2 2 2 3 2 4 3 2 3
ÖÇ 5 4 5 4 5 4 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek