GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
FFMBG1013 Genel Matematik Ders 1 1 5,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin temel amacı, öğrencilere biyolojik bilimler için matematiksel modeller geliştirmek, yaşam bilimleri problemlerini çözmek için temel matematik becerileri kazandırmak ve yaşam bilimleri problemlerine uygulanabilecek temel matematik düşünme ve problem çözme stratejileri geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Öğrencilerin, diferansiyel hesabın, yaşam bilimleri matematiği problemlerini gerçek hayat ile ilişkilendirmedeki faydasını takdir etmeleri amaçlanmaktadır.


Prof. Dr. Sebaheddin ŞEVGİN


1 Biyolojik problemleri doğrusal, polinom, üstel, logaritmik ve trigonometrik gibi temel fonksiyonlarla modeller,
2 Diferansiyel hesabın temel kavramlarını anlar,
3 Biyolojiden problemleri çözmek için matematiksel yöntemleri uygular ve dinamiklerini incelemek için gerekli grafik programlarını kullanır,
4 Gerçek biyolojik verilere uyan grafikleri okur ve analiz eder.

Birinci Öğretim


Yok


[Yok]


Kuvvet fonksiyonları, polinomlar, rasyonel fonksiyonlar ve grafikleri ve biyolojiden problemlere uygulamaları, ortalama değişim hızı, limit, türev ve uygulamaları, optimizasyon, zincir kuralı, üstel fonksiyonlar, diferansiyel denklemler, periyodik ve trigonometrik fonksiyonlar.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Giriş, kuvvet fonksiyonları, grafik çizimleri ve biyolojiden problemlere uygulamaları,
2 Polinomlar, rasyonel fonksiyonlar ve grafikleri,
3 Ortalama değişim hızı, kiriş doğrusu ve limit kavramı,
4 Türevin geometrik, analitik ve hesaplamalı tanımları,
5 Türev alma kuralları, anti türev ve uygulamaları
6 Teğet doğrusu, lineer yaklaşım ve Newton yöntemi
7 Türev kullanılarak bir fonksiyonun grafiğinin çizimi
8 Arasınav
9 Optimizasyon
10 Zincir kuralı
11 Üstel fonksiyonlar
12 Üstel büyüme ve azalma için diferansiyel denklemler
13 Diferansiyel denklemlerin çözümü
14 Periyodik ve trigonometrik fonksiyonlar
15 Genel tekrar

Ders Kitabı: Leah Edelstein-Keshet, Differential Calculus for the Life Sciences, 2020. http://www.math.ubc.ca/~keshet/OpenBook.pdf, Ek Kaynaklar: 1. Robert A. Adams, Christopher Essex, Kalkülüs: eksiksiz bir ders: cilt 1-2, Ankara, Palme Yayıncılık, 2017. 2. Sherman K. Stein, Ahthony Barcellos, Calculus ve Analitik Geometri, İstanbul, McGraw Hill & Literatür, 1996-1997. 3. George Brinton Thomas, Calculus ve Analitik Geometri, İstanbul, Beta, 2001.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 60
Quiz 2 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 15 3 45
Bireysel Çalışma 15 2 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 12 12
Quiz için Bireysel Çalışma 2 8 16
Toplam İş Yükü (saat) 115

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
ÖÇ 1 1 2 5 3 2 3 4 2 3 4 4 4 4 3 2 3 4 5
ÖÇ 2 4 4 3 4 3 3 5 4 5 5 2 3 4 4 5 4 3 4
ÖÇ 3 4 5 4 3 3 4 4 5 5 4 3 4 5 4 3 4 5 5
ÖÇ 4 4 4 4 3 3 5 3 5 4 5 3 2 3 4 4 3 2 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek