Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FFMBG1013 | Genel Matematik | Ders | 1 | 1 | 5,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin temel amacı, öğrencilere biyolojik bilimler için matematiksel modeller geliştirmek, yaşam bilimleri problemlerini çözmek için temel matematik becerileri kazandırmak ve yaşam bilimleri problemlerine uygulanabilecek temel matematik düşünme ve problem çözme stratejileri geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Öğrencilerin, diferansiyel hesabın, yaşam bilimleri matematiği problemlerini gerçek hayat ile ilişkilendirmedeki faydasını takdir etmeleri amaçlanmaktadır.
Prof. Dr. Sebaheddin ŞEVGİN
1 | Biyolojik problemleri doğrusal, polinom, üstel, logaritmik ve trigonometrik gibi temel fonksiyonlarla modeller, |
2 | Diferansiyel hesabın temel kavramlarını anlar, |
3 | Biyolojiden problemleri çözmek için matematiksel yöntemleri uygular ve dinamiklerini incelemek için gerekli grafik programlarını kullanır, |
4 | Gerçek biyolojik verilere uyan grafikleri okur ve analiz eder. |
Birinci Öğretim
Yok
[Yok]
Kuvvet fonksiyonları, polinomlar, rasyonel fonksiyonlar ve grafikleri ve biyolojiden problemlere uygulamaları, ortalama değişim hızı, limit, türev ve uygulamaları, optimizasyon, zincir kuralı, üstel fonksiyonlar, diferansiyel denklemler, periyodik ve trigonometrik fonksiyonlar.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Giriş, kuvvet fonksiyonları, grafik çizimleri ve biyolojiden problemlere uygulamaları, | ||
2 | Polinomlar, rasyonel fonksiyonlar ve grafikleri, | ||
3 | Ortalama değişim hızı, kiriş doğrusu ve limit kavramı, | ||
4 | Türevin geometrik, analitik ve hesaplamalı tanımları, | ||
5 | Türev alma kuralları, anti türev ve uygulamaları | ||
6 | Teğet doğrusu, lineer yaklaşım ve Newton yöntemi | ||
7 | Türev kullanılarak bir fonksiyonun grafiğinin çizimi | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Optimizasyon | ||
10 | Zincir kuralı | ||
11 | Üstel fonksiyonlar | ||
12 | Üstel büyüme ve azalma için diferansiyel denklemler | ||
13 | Diferansiyel denklemlerin çözümü | ||
14 | Periyodik ve trigonometrik fonksiyonlar | ||
15 | Genel tekrar |
Ders Kitabı: Leah Edelstein-Keshet, Differential Calculus for the Life Sciences, 2020. http://www.math.ubc.ca/~keshet/OpenBook.pdf, Ek Kaynaklar: 1. Robert A. Adams, Christopher Essex, Kalkülüs: eksiksiz bir ders: cilt 1-2, Ankara, Palme Yayıncılık, 2017. 2. Sherman K. Stein, Ahthony Barcellos, Calculus ve Analitik Geometri, İstanbul, McGraw Hill & Literatür, 1996-1997. 3. George Brinton Thomas, Calculus ve Analitik Geometri, İstanbul, Beta, 2001.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 60 |
Quiz | 2 | 40 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 15 | 3 | 45 |
Bireysel Çalışma | 15 | 2 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 12 | 12 |
Quiz için Bireysel Çalışma | 2 | 8 | 16 |
Toplam İş Yükü (saat) | 115 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | |
ÖÇ 1 | 1 | 2 | 5 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 5 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 2 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 |