Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FFKİM3032 | Literatür Tarama | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 6 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin temel amacı, bilimsel araştırmanın doğasını, bilimsel araştırma sürecinin adımlarını ve sürecini kavramak, bilimsel araştırma makalelerinin yapısını ve sürecini öğrenmek, bilimsel kaynaklara ulaşma yollarını öğrenmek, bilimsel kaynakları incelemek ve eleştirebilmek.
Prof. Dr. Esvet AKBAŞ
1 | Öğrenciler bilgi türlerini karşılaştırabilir farklarını ayırdedebilir. Bilimsel bilginin özellerini sayabilir Bilimsel yöntem, bilimsel araştırma bilimsel bilgi, nedir açıklayabilir |
2 | Öğrenciler rapor türlerini sayabilir, bilimsel raporların özelliklerini açıklayabilir |
3 | Öğrenciler bilimsel rapor kapağı yazabilir |
4 | Öğrenciler bilimsel araştırma sorusu oluşturabilir |
5 | Öğrenciler bilimsel araştırma sorularındaki hataları algılayabilir ve düzeltebilir |
Yok
Yok
Konular 1.Bilgi türleri, bilmenin yolları, bilimsel bilginin özellikleri, bilimin amaçları-ödevleri, bilimsel yöntem, bilimin tarih içindeki gelişimi, bilimsel araştırma, araştırma türleri, bilimsel çalışmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2. Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları, bilimsel araştırma ve psikolojik danışma, rapor yazma, rapor türleri, araştırma raporu, araştırma süreci, araştırma sürecinde zaman kullanımı 3. Çalışma alanının ve araştırma konusunun seçilmesi, araştırma sorusunun oluşturulması 4. Literatür taraması, literatür tarama yöntemleri, literatürde yer alan kaynaklardan yararlanma, bilimsel makale çeşitleri, literatürün değerlendirilmesi, literatürün özetlenmesi ve yorumlanması, değerlendirme makaleleri 5. Araştırma konusunun belirlenmesinde kullanılan teknikler 6. Araştırma sorusunun oluşturulması, problemi tanımlama, örnekleme yöntemleri, veri toplanması 7. Amprik araştırmaların ve değerlendirme - derleme makalelerinin raporlaştırılması, APA 6’ya göre metin içerisinde ve kaynakçada kaynak gösterimi Uygulamalar-Ödevler 1. Üniversite kütüphanesini tanıma, kaynakları, e-kütüphaneyi, veri tabanlarını inceleme, kaynak tarama yollarını deneme ve öğrenme 2. Farklı rapor türlerini örneklerini araştırma ve inceleme 3. RAPOR TÜRLERİNİN İNTERNETTEN ARAŞTIRILMASI ve RAPOR TÜRLERİNİN ARAŞTIRILMASININ ELEŞTİRİLMESİ VE YENİLENMESİ 3. KÜTÜPHANE ZİYARETİ VE KAYNAK TARAMA UYGULAMASI 4. MAKALE TÜRLERİNE GÖRE (ARAŞTIRMA, DEĞERLENDİRME, KURAMSLA, YÖNTEM BİLİMSEL, OLGU SUNUMU, EDİTÖRE MEKTUP) MAKALE BULMA UYGULAMASI 5. ÖZETTEN BAŞLIK, ANAHTAR KAVRAM, AMAÇ, YÖNTEM (ÖRNEKLEM, VERİ TOPLAMA ARAÇLARI, İŞLEM, ANALİZ), BULGULAR 6. ARAŞTIRMALARIN ELEŞLTİREL OKUYUCUSU OLMAK: BİR MAKALENİN ELEŞTİRİLMESİ (ELEŞTİREL DÜŞÜNME KONUSUNDA BİR MAKALE BULMA VE KRİTERLERE GÖRE ELEŞTİRME (DERSTE ANLATILANLAR VE HAKEM KRİTERLERİNİ DİKKATE ALARAK) ELEŞTİRME 7. ÖNCEKİ MADDEDE YAPTIĞI ÖDEVİN- ELEŞTİRİNİNİ ELEŞTİRİSİ- ELEŞTİRİLMESİ VE GELİŞTİRİLMESİ 8. MAKALEDEN BAŞLIK, ÖZET, ANAHTAR KAVRAMLAR YAZILMASI 9. GİRİŞ YAZMA ALIŞTIRMALARI 10. KAYNAKÇA YAZMA ALIŞTIRMALARI 11. SONUÇ VE ÖNERİ YAZMA ALIŞTIRMALARI 12. Veri toplama ve veri giriş uygulamaları 13. TABLO VE ŞEKİL ALIŞTIRMALARI 14. ÖDEVLERİ DEĞERLENDİRME ALIŞTIRMASI 15. FİNAL RAPORU: VERİLEN KONUDA BİLİMSEL MAKALELERDEN YARARLANARAK DERLEME MAKALESİ YAZMA
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Dersin kapsam ve içeriğinin tanıtılması | ||
2 | Bilgi türleri, bilmenin yolları, bilimsel bilginin özellikleri, bilimin amaçları-ödevleri, bilimsel yöntem ve bilimsel araştırma | ||
3 | bilimsel araştırma, bilimsel araştırmanın özellikleri, bilimsel araştırma süreci, araştırma türleri | ||
4 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları, bilimsel araştırma ve psikolojik danışma, rapor yazma, rapor türleri, araştırma raporu, araştırma süreci, araştırma sürecinde zaman kullanımı | ||
5 | Çalışma alanının ve araştırma konusunun seçilmesi, araştırma sorusunun oluşturulması | ||
6 | Literatür taraması, literatür tarama yöntemleri, literatürde yer alan kaynaklardan yararlanma, bilimsel makale çeşitleri, literatürün değerlendirilmesi, literatürün özetlenmesi ve yorumlanması, değerlendirme makaleleri | ||
7 | Araştırma konusunun belirlenmesinde kullanılan teknikler | ||
8 | Araştırma sorusunun oluşturulması, problemi tanımlama, örnekleme yöntemleri, veri toplanması | ||
9 | Amprik araştırmaların raporlaştırılması, APA 6’ya göre metin içerisinde ve kaynakçada kaynak gösterimi | ||
10 | Değerlendirme makalesi yazma uygulamaları: başlık, anahtar kavramlar, özet, giriş, sonuç, kaynakça yazma | ||
11 | Derleme makalesi yazma | ||
12 | Makale incelemesi | ||
13 | Yüksek Lisans Tez incelemesi | ||
14 | Doktora Tez incelemesi | ||
15 | Genel Tekrar | ||
16 | Final: verilmiş bir konuda özgün bir derleme makalesi yazma |
Çokluk, O., Şekercioğlu G., Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi. Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. 4. bs. Sakarya Kasapoğlu, E. (2010). Bilimsel anlatım: yazılı ve sözlü sunum ilkeleri: Ankara: Sinemis. Tübitak (2003). Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu çalışma esaslar. http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files?mevzuat/esaslar Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. baskı). Ankara: Seçkin Solso, R. L., Büyüköztürk, Ş. (2006). Deneysel desenler: Öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: Pegema Bulduk, S. (2003). Yeni başlayanlar için psikolojide deneysel araştırma yöntemleri. İstanbul: Çantay Kitabevi Güzeldemir, E. (2003). Bilimsel yazı nasıl yazılmalı? Ankara: Logos Tıp Yay. Kuş, E. (2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri: Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nicel mi? nitel mi? Ankara: Anı Yay. - (2010). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanında Çalışanlar için Etik Kurallar. Ankara: PDR Der. Y.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Quiz | 2 | 2 | 4 |
Tartışma | 2 | 20 | 40 |
Soru-Yanıt | 3 | 10 | 30 |
Seminer | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 100 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |