GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EDFEL4010 TÜRKİYE'DE FELSEFE Ders 4 8 6,00

Lisans



Dersin amacı öğrencilerin Türkiye'de felsefenin tarihini, gelişim aşamalarını, sorunlarını ve kişilerini öğrenmeleri ve eleştirebilmeleridir.


Dr. Öğr. Ü. Bihter TÜRKMENOĞLU POLAT


1 Öğrenci Türkiye'deki felsefenin tarihsel aşamalarını bilebilir.
2 Öğrenci Türkiye'de felsefenin temel problemlerinin neler olduğunu kavrayabilir.
3 Öğrenci Türkiye'deki felsefede hangi problemlerin çalışıldığını ve hangi geleneklerin söz konusu olabileceğini anlayabilir.
4 Öğrenci Türkiye'de felsefe söz konusu edildiğinde hangi düşünürlerin bulunduğunu bilir ve onların düşüncelerini açıklayabilir.

Birinci Öğretim


Ön koşul bulunmamaktadır.


Yok


Ders içeriğini Türkiye'de felsefenin tarihi, sorunları, gelişim süreci ve bu süreç içinde öne çıkan düşünürlerin çalışmaları oluşturmaktadır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Türkiye'de Felsefe dersinin felsefe eğitimi için gerekliliğinin ve içeriğinin açıklanarak nasıl bir yol izleneceğinin tarif edilmesi.
2 Türkiye'de Felsefe'nin sorun şemasının çıkarılması. Eğitimden yayıncılığa felsefe sorunularımızın şema ile gösterilmesi ve açıklanması.
3 Nermi Uygur'un kitabının işlenmesi. Nermi Uygur'un Türk felsefesine yaklaşım biçiminin tartışılması.
4 Uygur'un kitabının işlenmesine devam edilmesi. Kitapta bulunan Sakınılacaklar Şeyle ve Kaçınılmaz Girişimler başlıklı bölümlerdeki argümanların sınıfta tartışmaya açılması.
5 Uygur'un kitabı hakkında genel değerlendirme. Uygur'un somut tariflerden kaçınan ve ilkesel tutum takınan tavrının eleştirilmesi ve değerlendirilmesi. Uygur'un kitabında belirtilen sorunlarla 2. hafta tarafımızdan çizilen Türkiye'de Felsefe'nin sorunları şemasının karşılaştırılması.
6 Rahmi Karakuş'un kitabı üzerinden Türkiye'de felsefenin tarihsel gelişimini anlatılması. Karakuş'un perspektifinin değerlendirilmesi. Tanzimat Dönemi felsefe gelişmelerinin açıklanması.
7 Karakuş'un kitabı aracılığıyla 1908-1923 arasındaki felsefe gelişmelerinin açıklanarak tartışılması.
8 Vize sınavı
9 Karakuş'un kitabı üzerinden Cumhuriyet döneminde felsefenin gelişiminin anlatılması ve açıklanması.
10 Türkiye'de Felsefe geleneklerinin bir örneği olarak Takiyettin Mengüşoğlu'nun İnsan Felsefesi çalışmalarının açıklanması ve İnsan Felsefesi çalışmalarının sonraki süreçte geldiği noktanın tartışılması.
11 İnsan Felsefesi çalışmalarının niçin bir gelenek olarak görülebileceğinin tartışılması. İnsan Felsefesi geleneğine mensup düşünürlerin çalışmaları hakkında bilgilendirme yapılması.
12 İnsan Felsefesi bağlamında Teoman Duralı'nın çalışmalarının anlatılması. Duralı'nın canlılığa ilişkin düşüncelerden yola çıkarak insanı ve kültürü nasıl anladığının açıklanarak tartışılması.
13 Duralı'nın kültür ve medeniyete yaklaşımının Çağdaş Küresel Medeniyet kitabı üzerinden tartışılması.
14 Ayhan Bıçak'ın Türkiye'de Felsefenin Gerçekliği ve Eleştirisi kitabındaki perspektifin açıklanması ve tartışılması. Bıçak'ın Türkiye'deki felsefeyi konu edinen çalışmaları hakkında bilgi verilmesi.
15 Ayhan Bıçak'ın Türkiye'de Felsefenin Gerçekliği ve Eleştirisi kitabında vardığı sonuçların doğruluğunun tartışılması ve kitap hakkında genel değerlendirme yapılması.
16 Final Sınavı

Türk Felsefesinin Boyutları, Nermi Uygur, YKY Felsefe Serüvenimiz, Rahmi Karakuş, Aktif Düşünce Yay. İnsan Felsefesi, Takiyettin Mengüşoğlu, Doğu Batı Yay. Çağdaş Küresel Medeniyet, Teoman Duralı, Dergah Yay. Türkiye'de Felsefenin Gerçekliği ve Eleştirisi, Ayhan Bıçak, Dergah Yay.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Staj durumu bulunmamaktadır.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 1 14 14
Soru-Yanıt 1 14 14
Bireysel Çalışma 1 50 50
Okuma 1 50 50
Ev Ödevi 1 25 25
Toplam İş Yükü (saat) 157

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 4 4 4 4 4 4 5 4 4 4 5 4 5
ÖÇ 2 5 4 4 4 5 5 5 5 4 4 4 4 5
ÖÇ 3 4 4 5 4 4 5 4 5 4 4 5 4 5
ÖÇ 4 5 4 4 4 4 5 5 4 5 4 4 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek