Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZFZOO1011 | Zooloji | Ders | 1 | 1 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Hayvan çeşitliliği hakkında genel bilgilere sahip olur. Hayvanların ikili isimlendirme (binominal nomenklatür) kuralları hakkında temel bilgiler öğrenir. Tek hücrelilerden (Protozoa) gelişmiş çok hücreli (Parazoa, Metazoa) hayvanlara kadar morfolojik ve anatomik özellikleri öğrenir. Hayvanları ilkelden gelişmişliğe doğru evrimsel gelişim süreci hakkında bilgi edinir. Benzerlik ve farklılıklar, sınıflandırma ve akrabalık ilişkileri hakkında fikir ve bilgi sahibi olur.
Dr. Öğr. Ü. Muhabbet Kemal Koçak
1 | Hayvanların tür çeşitliliği, zoolojik araştırma sahaları ve içerikleri hakkında bilgi edinir. |
2 | Uluslararası binominal isimlendirme konularında; familya, cins ve tür grubu isimlendirme kurallarını öğrenir. |
3 | Tek hücreli (Protozoa) hayvanlardan gerçek dokuları gelişmiş hayvanlara (Metazoa) kadar önemli taksonomik gruplar hakkında morfolojik, anatomik, biyolojik ve sistematik bilgilere sahip olur. |
4 | Kordalıların kökeni ve akrabalık ilişkileri hakkındaki çeşitli teori ve hipotezler üzerinde durulur, tartışılır ve fikir sahibi olması sağlanır. |
5 | Özellikle omurgasız hayvanlar arasında ekonomik öneme sahip taksonlar; sağlık açısından zararlı gruplar ve önlemler hakkında bilgi sahibi olur. |
Birinci Öğretim
Yok
Ders her konu itibariyle, fotoğraf, çizim, konu özetini yansıtan tabloların bulunduğu sunular şeklinde gerçekleştirilir. Görsel hafızayı güçlendirmek, konuyu daha iyi anlayabilmeleri için gerekirse bazı kısa filmler de sunulacaktır. Ödev verilecek, Quizler ile öğrencilerin dersle ilgili bilgileri denetlenecektir.
Dünya küresinin oluşumundan tek hücreli mikroorganizmaların oluşumuna, kimyasal evrimden molekül ve hücrelerin oluşumuna kadar gelişim süreci ile ilgili konular işlenir. Biyolojik evrim ve canlıların ortaya çıkışı, çeşitli hayvan gruplarında hücre, doku ve sistemlerin basit olandan gelişmiş olana doğru yapılanması hakkında bilgi verilir. Zoolojinin araştırma alanları, ikili isimlendirme kuralları, tek hücreli hayvanlardan çok hücreli gelişmiş hayvanlara kadar morfolojik, anatomik, biyolojik ve ekolojik özellikler ele alınır. Kordalılar; Halkalı Solucanlar, Örümcekler ve Derisidikenliler varsayımlarının kökeni ve akrabalık ilişkileri üzerinde durulur. Ayrıca, insan sağlığına zararlı türlerin biyolojisi, dağılım alanları, ekolojik tercihleri ve önlemleri ele alınır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dünya oluştuktan sonra, yaşam başlamadan önce, kimyasal evrimin gerçekleşmesi, Organizmaların hücrelerinde bulunan önemli bileşikler olarak Karbon (C), Oksijen (O), Azot (N), Hidrojen (H); Kuvalent bağ ve molekül oluşumu, biyolojik evrimin başlangıcı kendisinin bir kopyasını oluşturabilen bir RNA molekülün ortaya çıkması, ilk hücre ve dolayısıyla ilk organizmalar ile birlikte gelişen hayvan çeşitliliği ve zoolojinin biliminin araştırma alanları konuları işlenecektir. | Şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunum şeklinde olacaktır. | |
2 | Hücrenin yapısı ve hücre bileşenleri, doku ve çeşitleri, Temel Nomenklatür Kuralları (IZCN- Uluslararası Zoolojik Nomenklatür Kodu); isimlerin yapısı, alfabesi, çeşitleri ve bilimsel isimlerin okunuşu | Şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunum şeklinde olacaktır. | |
3 | Tek hücreli (Protista, Protozoa) hayvanların sınıflandırılması, morfolojik ve anatomik yapıları, davranış, üreme ve genel ekolojik özellikleri | Şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunum şeklinde olacaktır. | |
4 | Çok hücreli hayvanların (Parazoa) genel morfolojik özellikleri ve sınıflandırılması, sistematik ve taksonomideki önemi; Çok hücreli hayvanlardan Süngerlerin genel morfolojik özellikleri, vücut duvarını (tek tabakalı hücrelerle ektoderm ve endoderm, amoebosit hücrelerden şekillenen mesogla) oluşturan hücrelerin çeşitleri ve işlevleri. | Şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunum şeklinde olacaktır. | |
5 | Gelişmiş çok hücreli hayvanların (Metazoa) sınıflandırılması, yapısal özellikleri | Şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunum şeklinde olacaktır. | |
6 | Eumetazoa (Gerçek dokuları gelişmiş hayvanlar): Coelenterata şubesinden Cnidaria altşubesine ait Hydrozoa, Scyphozoa ve Anthozoa sınıfların genel morfolojik ve anatomik yapıları | Şekiller, fotoğraflar, resimler ve tablolar ile görsel sunular şeklinde olacak. Quiz yapılacaktır. | |
7 | Plathyhelminthes şubesinin genel özellikleri; Bu gruba ait Turbellaria, Trematoda ve Cestoda sınıflarının morfolojik ve anatomik yapıları ve onların parazit yaşam döngüsü. | Ders şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunum şeklinde olacaktır. Önceki derslerde işlenen konular temelinde omurgasız hayvanların basitten gelişmişliğe doğru ortaya çıktığı yapısal özellikler, benzerlik ve farklılıklar tartışılarak, soru-cevap şeklinde öğrencilerin derse aktif katılımı sağlanacak. Ödev verilir. | |
8 | Vize sınavı. Omurgasız hayvanlar içerisinde en uzun boylara ulaşan Nemertea şubesi ve ilk segmentli hayvanlar şubesinden Annelida filumlarının genel özellikleri; Polychaeta, Oligochaeta ve Hirudinea sınıflarının morfolojik ve anatomik yapıları, üreme ve boşaltım organın yapıları üzerinde durulur. | Ders şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunum şeklinde olacaktır. Önceki derslerde işlenen konular temelinde omurgasız hayvanların basitten gelişmişliğe doğru ortaya çıktığı yapısal özellikler, benzerlik ve farklılıklar tartışılarak, soru-cevap şeklinde öğrencilerin derse aktif katılımı sağlanacak. | |
9 | Arthropoda filumun sınıflandırılması, İlkel eklembacaklılar ve onların genel özellikleri; ekstrem koşullarda yaşayabilen Tardigrata, nesli tükenmiş, ancak evrimsel gelişim sürecinde ve sınıflandırmada önemli yeri olan Trilobita; Merostomata, Xiphosura gruplarına ait bazı önemli türlerin morfolojik ve anatomik yapıları işlenecektir. | Ders şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunum şeklinde olacaktır. Önceki derslerde işlenen konular temelinde omurgasız hayvanların basitten gelişmişliğe doğru ortaya çıktığı yapısal özellikler, benzerlik ve farklılıklar tartışılarak, soru-cevap şeklinde öğrencilerin derse aktif katılımı sağlanacak. | |
10 | Arachnida sınıfın genel özellikleri; Scorpionida, Solifugae, Araneida ve Acarina takımlarının morfolojik ve anatomik yapıları, davranış ve ekolojik özellikleri. | Ders şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunum şeklinde olacaktır. Önceki derslerde işlenen konular temelinde omurgasız hayvanların basitten gelişmişliğe doğru ortaya çıktığı yapısal özellikler, benzerlik ve farklılıklar tartışılarak, soru-cevap şeklinde öğrencilerin derse aktif katılımı sağlanacak. | |
11 | Böceklerin sınıflandırılması ve onların genel morfolojik ve anatomik yapıları; Biyolojik gelişim süreci; tür çeşitliliği, paleontolojik veriler filogenetik araştırma sonucu ortaya konmuş evrimsel gelişim süreci, ekonomik ve sağlık yönünden önemi üzerinde durulur. | Ders şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunum şeklinde olacaktır. Karaya çıkan ilk hayvan grupları olarak morfolojik ve anatomik yapılarındaki kendine özgü gelişmiş karakteristik özellikleri, daha önceki hayvan gruplarından farkı soru-cevap şeklinde öğrencilerin de katılımı ile işlenecektir. | |
12 | Crustacea sınıfının genel özellikleri; Anostraca, Phyllopoda ve Isopoda takımlarının morfolojik ve anatomik yapıları; bazı türlerin ekonomik önemi gibi konular işlenecek. | Ders şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunular yardımıyla, konuyu özetleyen tablolarda yer alan bilgilerin tartışılması şeklinde işlenir. | |
13 | Myriapoda sınıfın genel özellikleri; davranış ve yaşam alanları. Echinodermata ve Mollusca filumunun genel özellikleri; morfolojik ve anatomik yapıları ve ekonomik yönden önemi üzerinde durulur. | Ders şekiller, fotoğraflar, ve resimler ile görsel sunular yardımıyla, konuyu özetleyen tablolarda yer alan bilgilerin tartışılması şeklinde işlenir. | |
14 | İlkel kordalı hayvanların (Protochordata) genel özellikleri; Hemichordata, Tunicata ve Cephalochordata altfilumlarının sistematik taksonomideki önemi işlenir. Gelişen sindirim sistemi, vücut boşluğu ve sinir sistemi notokord'a (sırt ipliği) sahip olmalı gibi özellikler üzerinde durulur. | Ders söz konusu hayvan grubuna ait yapısal özellikleri yansıtan şekil ve çizimlerin yer aldığı sunumlarla işlenir. | |
15 | Derste Omurgalıların (Vertebrata) genel özellikleri; vücut planı, segmentasyon, sindirim kanalı ve sölom; sinir sistemi, solungaç yarıkları ve solunum organlarıyla ilgili yapısal özellikleri; Kordalıların kökeni ve akrabalık ilişkileri; Annelid, Arachnid ve Echinoderm Varsayımları; Omurgalıların jeolojik devirlerdeki durumu üzerine bilgiler tartışılır. | Ders, söz konusu hayvan grubunun yapısal özelliklerini yansıtan şekil ve çizimlerin yer aldığı sunumlarla işlenir. | |
16 | Final sınavı. |
Koçak A. Ö., 2000. Sistematiğin Esasları Ders Notları. s.118. (Güncellemeler, 2019, 2023 ve 2024) Kemal M., 2023, Omurgasız Hayvanlar Sistematiği Ders Notları, 105 sayfa. Koçak A. Ö., 2007. Entomoloji Ders Notları. s.113 (Güncellemeler, 2015, 2019, 2023) ICZN, 1999. International Code of Zoological Nomenclature. Fourth Edition. 306pp. London. Freeman,S. 2003. Biological Science (Second ed.). 1283 pp. Pearson, Prentice Hall Pechenik,J.A. 2005. Biology of the Invertebrates (Fifth ed.) 590pp. McGraw Hill. Gillott, C., 2005. Entomology (Third Edition). Springer, 834pp. Canada. Mullen,G.R. 2009. Medical and Veterinary Entomology (Second ed.). 637pp. Academic Press.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Quiz | 1 | 20 | 20 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Seminer | 1 | 6 | 6 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (saat) | 95 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |