Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ILILA4179 | Dini Çeşitlilik ve Yurttaşlık | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 3,00 |
Lisans
Türkçe
Bu ders, din sosyolojisi disiplini içinde yer alan dinî çeşitlilik ve yurttaşlık konularını anlamak ve analiz etmek için bir çerçeve sunmayı amaçlar. Öğrenciler, farklı dinî inançların ve pratiklerin toplumsal yapılar üzerindeki etkilerini anlamak ve bu çeşitliliğin demokratik yurttaşlık ve toplumsal uyum üzerindeki rollerini değerlendirmek için teorik ve kavramsal araçlar geliştireceklerdir.
Doç. Dr. Mesut Düzce
1 | Dinî Çeşitliliği Tanıma: Öğrenciler, farklı dinî inançların ve pratiklerin çeşitliliğini tanıyacak ve bu çeşitliliğin toplumsal, kültürel ve siyasal dinamikler üzerindeki etkilerini anlayacaktır. |
2 | Sosyolojik Analiz Yeteneği: Öğrenciler, dinî çeşitlilik ve yurttaşlık konularını sosyolojik bir bakış açısıyla analiz etme yeteneği kazanacak ve bu konuları teorik ve kavramsal çerçeveler içinde değerlendirebileceklerdir. |
3 | Demokratik Yurttaşlık ve Dinî Çeşitlilik Arasındaki İlişkiyi Anlama: Öğrenciler, demokratik yurttaşlık kavramı ile dinî çeşitlilik arasındaki ilişkiyi anlayacak ve dinî azınlıkların ve çoğunlukların demokratik süreçlere katılımı üzerindeki etkilerini değerlendirebileceklerdir. |
4 | Toplumsal Uyum ve Bütünleşme Üzerine Düşünme Yetisi: Öğrenciler, dinî çeşitliliğin toplumsal uyum ve bütünleşme üzerindeki etkilerini değerlendirerek, toplum içindeki farklı dinî gruplar arasında etkileşim ve ilişkileri anlama yetisi kazanacaklardır. |
5 | Eleştirel Düşünme ve Tartışma Becerisi: Öğrenciler, dinî çeşitlilik ve yurttaşlık konularını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek, bu konularda tartışma ve analiz becerilerini geliştireceklerdir. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Bu ders, dinî çeşitlilik ve yurttaşlık kavramlarının sosyolojik analizini sunar. İlk olarak, dinî çeşitliliğin tanımı ve bu çeşitliliğin toplumsal, kültürel ve siyasal bağlamlardaki etkileri incelenecektir. Daha sonra, farklı dinî grupların ve inançların toplumsal yapılar üzerindeki etkileri üzerinde durulacaktır. Ayrıca, demokratik yurttaşlık kavramı ve dinî çeşitlilik arasındaki ilişki ele alınarak, dinî azınlıkların ve çoğunlukların demokratik süreçlere katılımı üzerindeki etkileri tartışılacaktır. Son olarak, ders, dinî çeşitliliğin toplumsal uyum ve toplumsal bütünleşme üzerindeki etkilerini değerlendirerek, bu konudaki güncel tartışmalara ve politika önerilerine odaklanacaktır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Dersin amacı ve hedefleri | Sunum/Tartışma | |
2 | Giriş: Temel kavramlar | Sunum/tartışma | |
3 | Dinî çeşitlilik ve toplumsal uyum | Sunum-tartışma | |
4 | Dinî farklılıkların toplum içindeki rolü ve sorumlulukları | Sunum-tartışma | |
5 | Din ve Devlet İlişkisi: Laiklik ve Dini Özgürlükler | Sunum-tartışma | |
6 | Farklı ülkelerdeki din-devlet ilişkilerinin karşılaştırmalı analizi | Sunum-tartışma | |
7 | Ara sınav | ||
8 | Dinî Çeşitlilik ve Yurttaşlık Hakları | Sunum-tartışma | |
9 | Dinî azınlıkların hakları ve korunması | Sunum-tartışma | |
10 | Dinî Çeşitlilik ve Siyasal Katılım | Sunum - Tartışma | |
11 | Dinî Çeşitlilik ve Eğitim | Sunum-tartışma | |
12 | Dinî Çeşitlilik ve Kültürel Dönüşüm | Sunum-tartışma | |
13 | Dinî Çeşitlilik ve Toplumsal Adalet | Sunum-tartışma | |
14 | Final Sınavı |
Baumann, G. (2006). Çokkültürlülük Bilmecesi / Ulusal, Etnik ve Dinsel Kimlikleri Yeniden Düşünmek, Dost Kitabevi, Ankara. Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek: Kültürel Çeşitlilik ve Siyasi Teori, Phoenix Yayınevi, Ankara.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 3 | 4 | 12 |
Soru-Yanıt | 10 | 4 | 40 |
Okuma | 3 | 4 | 12 |
Toplam İş Yükü (saat) | 67 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 |
ÖÇ 4 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 |
ÖÇ 5 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 |