GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ILILA4107 Hadis ve Sünnet'e Metodolojik Yaklaşımlar (Ar.) Seçmeli Ders Grubu 4 7 3,00

Lisans



Günümüzde hadis ilmi, hadis tarihi ve hadis usûlü ile ilgili olarak tartışma konusu olan problemlerin tespit ve çözümleri konusunda öğrenciyi aydınlatmak ve öğrenciye sağlıklı bir hadis ve sünnet formasyonu kazandırmak.


Doç. Dr. Ramazan ÖZMEN


1 Geçmişten günümüze hadis etrafında ortaya çıkan tartışmaları ve taraftarlarını öğrenir.
2 Hadis ve sünnet alanında son zamanlarda yapılmış çalışmaları öğrenir.
3 Çağımızda ortaya çıkan sünnete yönelik farklı yaklaşımları öğrenir.
4 Hadis sahasındaki oryantalist mesaiden haberdar olur.
5 Karşılaştığı hadis problemlerini çözme yeteneği kazanır.

Birinci Öğretim



[Yok]


Bu derste, hadis ve sünnetin dindeki yeri hakkında genel bir değerlendirme yapıldıktan sonra, geçmişten günümüze “sünnet karşıtlığı” fikrinin tarihi ele alınır. Günümüzde hadis ve sünnete yöneltilen tenkitler ve tartışma konusu olan hadisle ilgili problemler ele alınıp tartışılmakta ve bu konuda öğrenciye bir perspektif sunulmaktadır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Klasik Sünnet Tanımlarının Değerlendirilmesi
2 Sünnet’in Yeni Tanımının Yorumu
3 Yeni Bir Sünnet Tanımına Doğru
4 Sünnet Koymak Hz. Peygamber Dönemiyle Sınırlıdır
5 Sünnet’in Temel Kaynağı Kur’an’dır.
6 Sünnet Sadece Şekil-Lafız Değil, Lafzın Altında Yatan Ruh, Mana, İlke ve Hikmet’tir.
7 Sünnet Bir Zihniyet ya da Dünya Görüşüdür.
8 ARA SINAV
9 İslam’da Sünnet’in Konumu
10 Geçmişten Günümüze Sünnet Karşıtı Söylemin Tarihi Serüveni
11 Sünnet’in Reddi ve Sadece Kur’an’la Yetinme Düşüncesi
12 Sünnet’i Red ve İnkar Edenlerin Dayanakları
13 Sünnet’in Delil ve Kaynak Olduğunu Savunanların Dayanakları
14 Sünnet’i Temellendirmede İzlenen Bazı tartışmalı Yaklaşımlar
15 Kur’an ve Sünnet’in Getirdiği Öğretiler Açısından Karşılaştırılması

Ders Kitabı: 1. Mehmet Hayri KIRBAŞOĞLU, İslâm Düşüncesinde Sünnet, Ankara, 1993. Diğer Kaynaklar: 1. Yusuf el-KARADÂVÎ, Sünneti Anlamada Yöntem, İstanbul, 2009. 2. Talat SAKALLI, Sünnetin Bağlayıcılık Açısından Taksimatı, ADÜİFD, 1995, sayı: 2 3. M. Said HATİBOĞLU, Müslüman Kültürü Üzerine, Ankara, 2004. 4. Daniel BROWN, İslâm Düşüncesinde Sünneti Yeniden Düşünmek, Ankara, 2002. 5. Mehmet Hayri KIRBAŞOĞLU, Alternatif Hadis Metodolojisi, Ankara, 2002. 6. Mustafa ERTÜRK, Sünnetin Güncellenmesine Doğru, Ankara, 2005.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Performans 10 4 40
Toplam İş Yükü (saat) 70

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 4 3 3 4 3 3 4 2 3 2 3 2 3 4 4
ÖÇ 2 4 2 3 4 3 3 5 4 3 3 3 4 4 4 5
ÖÇ 3 4 4 4 3 4 5 3 4 4 2 4 4 4 4 5
ÖÇ 4 5 5 5 4 5 2 3 5 4 5 5 5 5 5 4
ÖÇ 5 3 4 4 5 4 3 4 4 5 5 2 4 4 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek