Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ILILA4107 | Hadis ve Sünnet'e Metodolojik Yaklaşımlar (Ar.) | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 7 | 3,00 |
Lisans
Günümüzde hadis ilmi, hadis tarihi ve hadis usûlü ile ilgili olarak tartışma konusu olan problemlerin tespit ve çözümleri konusunda öğrenciyi aydınlatmak ve öğrenciye sağlıklı bir hadis ve sünnet formasyonu kazandırmak.
Doç. Dr. Ramazan ÖZMEN
1 | Geçmişten günümüze hadis etrafında ortaya çıkan tartışmaları ve taraftarlarını öğrenir. |
2 | Hadis ve sünnet alanında son zamanlarda yapılmış çalışmaları öğrenir. |
3 | Çağımızda ortaya çıkan sünnete yönelik farklı yaklaşımları öğrenir. |
4 | Hadis sahasındaki oryantalist mesaiden haberdar olur. |
5 | Karşılaştığı hadis problemlerini çözme yeteneği kazanır. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Bu derste, hadis ve sünnetin dindeki yeri hakkında genel bir değerlendirme yapıldıktan sonra, geçmişten günümüze “sünnet karşıtlığı” fikrinin tarihi ele alınır. Günümüzde hadis ve sünnete yöneltilen tenkitler ve tartışma konusu olan hadisle ilgili problemler ele alınıp tartışılmakta ve bu konuda öğrenciye bir perspektif sunulmaktadır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Klasik Sünnet Tanımlarının Değerlendirilmesi | ||
2 | Sünnet’in Yeni Tanımının Yorumu | ||
3 | Yeni Bir Sünnet Tanımına Doğru | ||
4 | Sünnet Koymak Hz. Peygamber Dönemiyle Sınırlıdır | ||
5 | Sünnet’in Temel Kaynağı Kur’an’dır. | ||
6 | Sünnet Sadece Şekil-Lafız Değil, Lafzın Altında Yatan Ruh, Mana, İlke ve Hikmet’tir. | ||
7 | Sünnet Bir Zihniyet ya da Dünya Görüşüdür. | ||
8 | ARA SINAV | ||
9 | İslam’da Sünnet’in Konumu | ||
10 | Geçmişten Günümüze Sünnet Karşıtı Söylemin Tarihi Serüveni | ||
11 | Sünnet’in Reddi ve Sadece Kur’an’la Yetinme Düşüncesi | ||
12 | Sünnet’i Red ve İnkar Edenlerin Dayanakları | ||
13 | Sünnet’in Delil ve Kaynak Olduğunu Savunanların Dayanakları | ||
14 | Sünnet’i Temellendirmede İzlenen Bazı tartışmalı Yaklaşımlar | ||
15 | Kur’an ve Sünnet’in Getirdiği Öğretiler Açısından Karşılaştırılması |
Ders Kitabı: 1. Mehmet Hayri KIRBAŞOĞLU, İslâm Düşüncesinde Sünnet, Ankara, 1993. Diğer Kaynaklar: 1. Yusuf el-KARADÂVÎ, Sünneti Anlamada Yöntem, İstanbul, 2009. 2. Talat SAKALLI, Sünnetin Bağlayıcılık Açısından Taksimatı, ADÜİFD, 1995, sayı: 2 3. M. Said HATİBOĞLU, Müslüman Kültürü Üzerine, Ankara, 2004. 4. Daniel BROWN, İslâm Düşüncesinde Sünneti Yeniden Düşünmek, Ankara, 2002. 5. Mehmet Hayri KIRBAŞOĞLU, Alternatif Hadis Metodolojisi, Ankara, 2002. 6. Mustafa ERTÜRK, Sünnetin Güncellenmesine Doğru, Ankara, 2005.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Performans | 10 | 4 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat) | 70 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
ÖÇ 1 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 |
ÖÇ 2 | 4 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 2 | 4 | 4 | 5 | 4 |