| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| UNVOD2580 | Biyokimyasal Olayların Yaşam Döngüsü | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 2,00 |
Önlisans
Türkçe
Bu dersin amacı; öğrencilerin biyokimyanın temel kavramlarını öğrenmelerini, metabolik süreçlerin işleyişini kavramalarını ve bu bilgileri insan sağlığı ile ilişkilendirebilmelerini sağlamaktır. Ayrıca öğrencilerin temel biyokimya bilgilerini laboratuvar uygulamalarında kullanarak, klinikte en sık başvurulan biyokimya testlerinin temelini anlamaları hedeflenmektedir.
Doç. Dr. Hatice KIZILTAŞ
| 1 | Biyokimyanın temel kavramlarını, biyomoleküllerin yapı ve işlevlerini açıklayabilme. |
| 2 | Karbonhidrat, lipid ve amino asit metabolizmalarının temel süreçlerini ve düzenlenmesini tanımlayabilme. |
| 3 | Metabolik yollardaki değişikliklerin patolojik durumlarda vücut sıvılarına nasıl yansıdığını yorumlayabilme. |
| 4 | Klinik biyokimya testlerinin temel prensiplerini kavrayarak, kan başta olmak üzere biyolojik örneklerin alınması ve laboratuvar bulgularının değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibi olabilme. |
Birinci Öğretim
YOK
Yok
Bu dersin içeriğinde biyokimyanın temel kavramları, biyomoleküllerin yapısı ve işlevleri, enzimlerin özellikleri ve metabolik reaksiyonlardaki rolleri ele alınmaktadır. Karbonhidrat, lipid ve amino asit metabolizmalarının temel süreçleri ile bu metabolik yolların düzenlenmesi ve hastalık durumlarında ortaya çıkan biyokimyasal değişiklikler üzerinde durulmaktadır. Ayrıca biyokimyasal olayların vücut sıvılarına yansımaları, klinik biyokimya testlerinin temel prensipleri, başta kan olmak üzere biyolojik örneklerin alınması, laboratuvar uygulamaları ve sonuçların değerlendirilmesi dersin kapsamını oluşturmaktadır.
| Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
|---|---|---|---|
| 1 | Biyokimyanın tanımı, kapsamı ve temel kavramlar | ||
| 2 | Hücre ve organellerin biyokimyasal önemi, su ve biyolojik tampon sistemleri | ||
| 3 | Aminoasitler, peptit bağları ve proteinlerin ya | ||
| 4 | Proteinlerin sınıflandırılması, denatürasyonu ve biyolojik fonksinyoları | ||
| 5 | Enzimlerin özellikleri, sınıflandırılması ve enzim kinetiği | ||
| 6 | Enzim inhibisyonu ve enzimlerin klinik önemi | ||
| 7 | Vize sınavı | ||
| 8 | Karbonhidratların yapısı ve sınıflandırılması | ||
| 9 | Karbonhidrat metabolizması (glikoliz, glukoneogenez, glikojen metabolizması) | ||
| 10 | Lipidlerin yapısı, sınıflandırılması ve biyolojik işlevleri | ||
| 11 | Lipid metabolizması ve klinik yansımaları | ||
| 12 | Nükleotidler ve nükleik asitlerin yapısı (DNA, RNA) | ||
| 13 | Replikasyon, transkripsiyon ve translasyon | ||
| 14 | Genetik bilgi akışı, mutasyonlar ve biyokimyasal sonuçları | ||
| 15 | Klinik biyokimya testleri ve biyolojik örneklerin alınması | ||
| 16 | Final sınavı |
Zorunlu kaynak olarak Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fen–Edebiyat Fakültesi Yayınları No: 138, Kimya Bölümü, Biyokimya I Ders Notları (Prof. Dr. Halil Korkmaz, Prof. Dr. Nihat Tinkılıç, Doç. Dr. Tevfik Özen, Yrd. Doç. Dr. Aytaç Güder) kullanılacaktır. Ayrıca ders sorumlusu tarafından hazırlanacak ders notları ve sunumlar takip edilecektir. Öğrencilerin konuları derinlemesine anlayabilmeleri için yardımcı kaynak olarak Devlin Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations, Berg, Tymoczko, Gatto ve Stryer Biochemistry, Nelson ve Cox Lehninger Principles of Biochemistry ve Murray ve arkadaşları Harper’s Illustrated Biochemistry kitapları önerilmektedir. Ek kaynak olarak güncel biyokimya makaleleri, klinik biyokimya kılavuzları ve NCBI, PubChem, KEGG gibi çevrim içi veri tabanları kullanılabilir.
Ders, teorik anlatımlar, sınıf içi tartışmalar ve soru-cevap yöntemleriyle yürütülecektir. Öğrencilerin aktif katılımını sağlamak amacıyla vaka örnekleri ve problem çözme yaklaşımları kullanılacaktır. Laboratuvar uygulamaları ile biyokimyasal analiz teknikleri gösterilecek ve öğrencilerin pratik beceriler kazanmaları sağlanacaktır. Ayrıca bireysel okuma, ödevler ve sunumlarla öğrencilerin teorik bilgilerini pekiştirmeleri ve klinik biyokimya testleriyle ilişkilendirmeleri hedeflenmektedir.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 60 |
| Tartışma | 1 | 5 |
| Soru-Yanıt | 1 | 5 |
| Beyin Fırtınası | 1 | 5 |
| Bireysel Çalışma | 1 | 5 |
| Okuma | 1 | 10 |
| Ev Ödevi | 1 | 10 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
| Soru-Yanıt | 1 | 5 | 5 |
| Beyin Fırtınası | 1 | 10 | 10 |
| Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Okuma | 1 | 5 | 5 |
| Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 55 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
| ÖÇ 1 | 4 | 5 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 |
| ÖÇ 2 | 3 | 5 | 4 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 |
| ÖÇ 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 |
| ÖÇ 4 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |