Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MYTCD2029 | Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Sağlık Hizmetleri | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 3,00 |
Önlisans
1-Sağlık çalışanı olacak öğrencilerimize toplumsal cinsiyet eşitliğinin öneminin anlatılmasını sağlamak 2-Kadınların sağlık bilgisine erişimini, sağlık hizmetlerine ulaşım ve sağlık hizmetlerinden yararlanma gibi konulardausunda farkındalık sağlamak 3- Birçok toplumda kadının tek başına hastaneye veya sağlık hizmeti sunan yerlere gitmesi toplumsal olarak kabul görmediğinden, sınırlamalarla karşılaşılmaktadır. Bu ders ile toplumsal cinsiyet perspektifinde kadın ve erkek sağlığı ile ilgili yaklaşımları ele almak amaçlanmıştır.
Öğrt. Gör. Sema SANCAK
1 | Toplumsal cinsiyete duyarlı sağlık hizmetleri konusunda farkındalık sağlandı |
2 | Kadına yönelik şiddet, enses ilişki konusunda farkındalık sağlandı |
3 | Kadına yönelik cinsel taciz ve cinsel saldırı konusunda farkındalık sağlandı |
4 | Kadınların sağlık hizmetlerine erişiminin sağlanması gerekliliğinin anlatılması sağlandı |
5 | Engelli kadınların özellikle üreme sağlığı sorunları konusunda farkındalık sağlandı. |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 |
Birinci Öğretim
None
None
Toplumsal cinsiyet eşitliğinin istenen düzeyde olmaması, kaynakların kullanımındaki cinsiyet ayırımı, kadınların bazı insan haklarını kullanmalarına engel olmakta, sağlık bilgisine erişim, yeterli beslenme, sağlık hizmetlerine ulaşım ve sağlık hizmetlerinden yararlanamama gibi konularda eşitsizliklere yol açabilmektedir. Birçok toplumda kadının tek başına evden çıkması, hastaneye veya sağlık hizmeti sunan yerlere gitmesi toplumsal olarak kabul görmediğinden, sınırlamalarla karşılaşılmaktadır. Toplumsal cinsiyet ayırımcılığının dünyada ve Türkiye’de kadın sağlığını nasıl etkilediği ortaya konmakta ve sağlık hizmeti sunumunda politika, strateji ve uygulamalar “toplumsal cinsiyet eşitliğine” duyarlı bir bakış açısının getirilmesi anlatılmaktadır. Sağlık hizmet sunumu sürecinde cinsiyetçi uygulamalara dair eleştiriler yapılmaktadır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Toplumsal Cinsiyet nedir? Toplumu nasıl etkiler? | ||
2 | Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık | ||
3 | Toplumsal Cinsiyet Perspektifinde Sağlık Ve Tıbbileştirme | ||
4 | Toplumsal Cinsiyet, Kadın Ve Sağlık | ||
5 | Sağlıkta Toplumsal Cinsiyet Eşitsizlikleri | ||
6 | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin Kadın Üreme Sağlığına Etkisi: Türkiye Örneği* | ||
7 | Sağlık Sektöründe Kadın Emeğinin Toplumsal Cinsiyet Açısından Analizi | ||
8 | Engelli Kadınların Üreme Sağlığı Sorunları Ve Etkileyen Faktörler | ||
9 | Ara Sınav | ||
10 | Sağlık Mevzuatında Kadın Sağlığı Kapsamında Ana Çocuk Sağlığı Hemşirelik Hizmetleri | ||
11 | Türkiye’de Kadın Hastalıkları Ve Doğum Anabilim Dallarında Cinsiyet Eşitsizliği | ||
12 | Değişen Babalık Rolü ve Erkek Sağlığına Etkileri | ||
13 | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğine Genel Bakış | ||
14 | Medyada kadın sağlığı ve toplumsal cinsiyet | ||
15 | Sağlığı ve toplumsal cinsiyete bakışın değerlendirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
Deniz SEZGİN, Sosyolojik Araştırmalar Dergisi, Sosyolojik Araştırmalar Dergisi, Cilt / Cilt 18 Sayı / Sayı 1 (Nisan / Nisan 2015): (153-186), SAD / JSR Cilt / Cilt 18 Sayı / Numara 1 153 Prof. Dr Ayşe Akın, Simge Demirel Toplumsal Cinsiyet Kavramı Ve Sağlığa Etkileri, C. Ü. Tıp Fakültesi Dergisi 25 (4), 2003 Özel Eki Prof. Dr. Ayşe Akın “Toplumsal Cinsiyet (Gender) Ayırımcılığı ve Sağlık” TOPLUM HEKİMLİĞİ BÜLTENİ • Cilt 26, Sayı 2, Mayıs-Ağustos 2007 Prof. Dr. Şevkat Bahar Özvarış, Toplumsal cinsiyet, kadın ve sağlık, Hacettepe Tıp Dergisi, Cilt 39 • Say› 4 • 2008
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
None
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 70 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | ||
ÖÇ 10 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 |