Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UNVIT0002 | ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II | Ders | 1 | 2 | 2,00 |
Önlisans
Türkçe
Türkiye Cumhuriyeti devletinin Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılmasından sonra laik ve üniter yapıda ulus-devlet olarak kuruluşunu, bu kuruluş esasına göre biçimlenen çağdaşlaşma tecrübesinin tarihini; Türkiye Cumhuriyeti devletinin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün önderliğinde gerçekleştirilen Türk Devrimi'nin, ulus-devlet ve çağdaşlık ve laiklik olgularının Türkiye bağlamında ifadesi ve anlamına karşılık gelen Atatürkçü Düşünce'yi genç nesillere öğretmek ve bunun değerini idrak ettirmektir. Dersi alan öğrenciden, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucu temel ilkeleri ve Türk Devrimi çerçevesinde, bu düşünceyi akıl ve bilim, çağdaşlık normları içinde millî esaslara göre uyarlayarak ve uygunlaştırarak toplum, birey ve ülke seviyesinde çağdaş sorunların çözümü üzerine sınıflama, betimleme, açıklama, analiz yeteneğini kazanması hedeflenir
Dr. Öğr. Ü. Fatma Gündüz
1 | Tarihsel bilginin, bir konu/sorun ve zaman kesiti, olay-olgular, aktörleri etrafında çözümlenmesi, bu tarihsel olay-olgunun yazım ve anlatı biçimleri, dolayısıyla çeşitli |
2 | materyallerin; tarihsel kesitle-olay-olgu-aktörler üzerine kaynakların, literatürün (kitaplar, makaleler, sinema ve edebiyat ürünleri) bu bilginin çözümlenmesinde bakış açısını destekleme gücünü kazanır. |
3 | Bir tarihsel sorunu ele alan ve irdeleyen makalenin nasıl okunması, yorumlanması gerektiğini öğrenir, |
4 | Bir tarihsel sorunu bugünle ilişkilendirerek, güncel sorunlarla (varsayımsal) ilişkisini kurarak araştırır, |
5 | Farklı bakış açılarını ve görüşleri eleştirel olarak değerlendirme yetisini kazanır, kendi bakış açısına ve ileri sürdüğü düşünceler ve görüşlerine yönelik ortaya çıkan sorulara, tarihsel dayanaklarla düşünerek analiz edip cevap verebilme deneyimini, bir problem üzerine düşüncesini rasyonel ve doğru ifade edebilme ve aktarabilme bilgi ve deneyimini kazanır, soyutlama yapabilmeyi öğrenir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna paralel olarak Türk toplumunu çağdaş ulus-devletler seviyesinde değerlendirip, ulus-devleti tanımlayan değerler sistemi içinde sui generis özellikler taşıyan Türk Devrimi tecrübesini (Kronolojik bir hatta: Türk emperyal geçmişinin klasik ve klasik sonrası, geç 18. yüzyıl ve 19. yüzyıl, 1908 Devrimi, 1914-1918, 1918-1922 ve 1923-60 kesitlerinin ele alınması), modern Türk ulus-devletinin, devlet ve toplumsal yeniden yapılanması çerçevesinde ele alınıp bütüncül olarak Türk siyasî ve toplumsal sisteminin değişmesinin aşamaları, Bu çeşitli seviyelerde ve çeşitli boyutlarıyla biçimlenen ve hayata geçirilen siyasî, toplumsal, ekonomik ve kültürel değişme olgusunun (transformation) iç ve dış siyasî olaylarının analizi, tüm aktörlerinin düşünce ve faaliyetlerinin analizi, Bu tarihsel süreçlerin (modern Türkiye Cumhuriyeti devletinin kuruluşu süreçleri) günümüz çağdaş Türk toplumunun ve siyasetinin problemlerinin çözümünde de referans ve karşılaştırma alanı
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Lozan Antlaşması | ||
2 | Cumhuriyet’in İlan edilmesi, Ankara’nın Başkent Olması | ||
3 | Siyasi Alanda Yapılan İnkılâplar | ||
4 | Sosyal Alanda Yapılan İnkılâplar | ||
5 | Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan İnkılâplar | ||
6 | Ekonomik Alanda Yapılan İnkılâplar | ||
7 | Hukuk Alanında Yapılan İnkılâplar | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası: Milletler Cemiyeti, Balkan Antantı, Sadabat Paktı | ||
10 | Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası: Montrö Boğazlar Sözleşmesi, Hatay’ın Ana Vatana Katılması vs. | ||
11 | Atatürk’ün Kişisel Özellikleri ve Atatürkçü Düşünce Sistemi | ||
12 | Cumhuriyetin Temel İlkeler | ||
13 | Atatürk’ün Ölümü ve Sonrasındaki Gelişmeler | ||
14 | Atatürk’ten Sonra Türkiye’nin Dış Politikası (1938-1960 | ||
15 | Final |
KILINÇKAYA Derviş (ed) Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi. Siyasal Kitabevi, Ankara, 2004. AHMAD Feroz, Modern Türkiye’nin Oluşumu, İstanbul, 1995. Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, 3 cilt, Ankara, 1981. Atatürk’ün Tamim Telgraf ve Beyannameleri, 4 cilt, Ankara, 1964. BAYUR Yusuf Hikmet, Türk İnkılâp Tarihi, 10 cilt, Ankara, 1991. BERKES Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Ankara, 1978. KARPAT Kemal, H., Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1967. LEWIS Bernard, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara, II. Baskı, 1984. MUMCU Ahmet, Tarih Açısından Türk Devriminin temelleri ve Gelişimi, Ankara, 1974. ZÜRCHER, E. J., Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İstanbul, 1999.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat) | 52 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | |
ÖÇ 1 | 3 | 2 | 2 | 5 | 1 | 3 | 2 | 3 | 5 | 1 | 2 | 1 | 3 | 5 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 4 | 2 | 2 | 3 | 2 |
ÖÇ 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 3 | 2 | 5 | 5 | 2 | 2 | 2 | 1 | 5 | 4 | 2 | 1 | 4 | 5 | 2 | 3 | 2 | 2 | 1 | 4 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 4 |
ÖÇ 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 5 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 4 | 4 | 2 | 1 | 4 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 4 | 4 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 |
ÖÇ 4 | 4 | 2 | 3 | 2 | 1 | 4 | 1 | 4 | 1 | 1 | 5 | 2 | 3 | 4 | 4 | 1 | 2 | 3 | 2 | 5 | 4 | 1 | 3 | 2 | 1 | 4 | 4 | 5 | 1 | 2 | 1 | 3 | 2 |
ÖÇ 5 | 2 | 1 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 5 | 1 | 2 | 5 | 3 | 2 | 4 | 1 | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 1 | 2 | 3 | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 |