Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ETSSB7042 | Dezavantajlı Öğrencilere Sosyal Bilgiler Öğretimi | Ders | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
“Dezavantajlı Gruplar İçin Sosyal Bilgiler Öğretimi” dersinin amacı, sosyal bilgiler eğitiminin dezavantajlı gruplar üzerindeki etkilerini anlamak ve bu grupların ihtiyaçlarına uygun öğretim yöntem ve materyalleri geliştirmektir. Öğrencilere, dezavantajlı grupların (sosyal, ekonomik, kültürel veya fiziksel engellerle karşılaşan bireyler) sosyal bilgiler eğitimine erişimlerini artırmak için farkındalık kazandırmak, eşitlikçi bir öğretim anlayışı geliştirmek ve bu gruplara yönelik kapsayıcı öğretim stratejileri tasarlama becerisi kazandırmak hedeflenmektedir.
Dr. Büşra Elçiçeği
1 | 1. Giriş ve Temel Kavramlar • Dezavantajlı grupların tanımı ve kapsamı • Sosyal bilgiler eğitiminin amaç ve önemi 2. Dezavantajlı Grupların Eğitimde Karşılaştığı Engeller • Sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel engeller • Eğitimde eşitsizliklerin analizi 3. Kapsayıcı Eğitim Yaklaşımları • Eşitlikçi eğitim anlayışı • Kapsayıcı öğretim stratejileri ve uygulamaları 4. Sosyal Bilgiler Dersinde Farklılıkları Anlama ve Saygı • Çok kültürlü eğitim • Dezavantajlı gruplara yönelik değerler eğitimi 5. Dezavantajlı Grupların Hakları ve Hukuksal Çerçeve • Eğitimde fırsat eşitliği ilkeleri • Ulusal ve uluslararası mevzuatlar 6. Sosyal Bilgiler Dersinde Teknoloji Kullanımı • Teknolojinin dezavantajlı grupların eğitimine entegrasyonu • Dijital materyallerin geliştirilmesi 7. Öğretim Materyali Geliştirme • Dezavantajlı gruplara uygun öğretim materyallerinin tasarımı • Görsel, işitsel ve basılı materyallerin geliştirilmesi 8. Sosyal Bilgiler Eğitiminde Etkinlik Tasarımı • Dezavantajlı grupların aktif katılımını sağlayacak etkinlikler • İşbirlikçi ve proje tabanlı öğrenme yöntemleri 9. Toplumsal Katılım ve Vatandaşlık Eğitimi • Sosyal bilgiler derslerinde vatandaşlık bilincinin geliştirilmesi • Dezavantajlı grupların toplumsal katılımını destekleyen yaklaşımlar 10. Eğitimde Empati ve Duyarlılık Kazandırma • Empati geliştirme etkinlikleri • Sosyal sorumluluk projeleri 11. Öğrenci Başarısını Değerlendirme Yöntemleri • Dezavantajlı gruplara yönelik ölçme ve değerlendirme yaklaşımları • Alternatif değerlendirme yöntemleri 12. Dezavantajlı Gruplar İçin Eğitim Politikaları • Türkiye’de ve dünyada dezavantajlı gruplara yönelik eğitim politikaları • Başarılı uygulama örnekleri 13. Öğretmen Rolleri ve Yeterlilikler • Dezavantajlı gruplara yönelik öğretmen becerileri ve sorumlulukları • Eğitimcilerin mesleki gelişim süreçleri 14. Dersin Genel Değerlendirmesi ve Örnek Uygulamalar • Ders kapsamında edinilen bilgilerin pekiştirilmesi • Dezavantajlı gruplara yönelik sosyal bilgiler öğretiminde başarılı uygulama örneklerinin paylaşılması |
Birinci Öğretim
Yok
yok
1. Giriş ve Temel Kavramlar • Dezavantajlı grupların tanımı ve kapsamı • Sosyal bilgiler eğitiminin amaç ve önemi 2. Dezavantajlı Grupların Eğitimde Karşılaştığı Engeller • Sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel engeller • Eğitimde eşitsizliklerin analizi 3. Kapsayıcı Eğitim Yaklaşımları • Eşitlikçi eğitim anlayışı • Kapsayıcı öğretim stratejileri ve uygulamaları 4. Sosyal Bilgiler Dersinde Farklılıkları Anlama ve Saygı • Çok kültürlü eğitim • Dezavantajlı gruplara yönelik değerler eğitimi 5. Dezavantajlı Grupların Hakları ve Hukuksal Çerçeve • Eğitimde fırsat eşitliği ilkeleri • Ulusal ve uluslararası mevzuatlar 6. Sosyal Bilgiler Dersinde Teknoloji Kullanımı • Teknolojinin dezavantajlı grupların eğitimine entegrasyonu • Dijital materyallerin geliştirilmesi 7. Öğretim Materyali Geliştirme • Dezavantajlı gruplara uygun öğretim materyallerinin tasarımı • Görsel, işitsel ve basılı materyallerin geliştirilmesi 8. Sosyal Bilgiler Eğitiminde Etkinlik Tasarımı • Dezavantajlı grupların aktif katılımını sağlayacak etkinlikler • İşbirlikçi ve proje tabanlı öğrenme yöntemleri 9. Toplumsal Katılım ve Vatandaşlık Eğitimi • Sosyal bilgiler derslerinde vatandaşlık bilincinin geliştirilmesi • Dezavantajlı grupların toplumsal katılımını destekleyen yaklaşımlar 10. Eğitimde Empati ve Duyarlılık Kazandırma • Empati geliştirme etkinlikleri • Sosyal sorumluluk projeleri 11. Öğrenci Başarısını Değerlendirme Yöntemleri • Dezavantajlı gruplara yönelik ölçme ve değerlendirme yaklaşımları • Alternatif değerlendirme yöntemleri 12. Dezavantajlı Gruplar İçin Eğitim Politikaları • Türkiye’de ve dünyada dezavantajlı gruplara yönelik eğitim politikaları • Başarılı uygulama örnekleri 13. Öğretmen Rolleri ve Yeterlilikler • Dezavantajlı gruplara yönelik öğretmen becerileri ve sorumlulukları • Eğitimcilerin mesleki gelişim süreçleri 14. Dersin Genel Değerlendirmesi ve Örnek Uygulamalar • Ders kapsamında edinilen bilgilerin pekiştirilmesi • Dezavantajlı gruplara yönelik sosyal bilgiler öğretiminde başarılı uygulama örneklerinin paylaşılması
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Teorik ve uygulamalı bir derstir | Uygulama kapsamaında dezavantajlı öğrencilere yönelik etkinlikler, ek öğrenme ve alternatif öğrenme yaklaşımları kullanılmaktadır | Yok |
Ali Tanış Dezavantajlı Gruplar Ve Sosyal Dışlanma Meryem Serdar Dezavantajlı Gruplar ve Sosyal Hizmet El Kitabı
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Bireysel Çalışma | 1 | 30 |
Performans | 1 | 40 |
Ev Ödevi | 1 | 30 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Proje Hazırlama | 1 | 50 |
Proje Sunma | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 1 | 20 | 20 |
Tartışma | 1 | 20 | 20 |
Soru-Yanıt | 1 | 20 | 20 |
Beyin Fırtınası | 1 | 15 | 15 |
Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Performans | 1 | 30 | 30 |
Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 125 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 |